شماره ۱۲۰۷ ـ پنجشنبه ۱۱ دسامبر  ۲۰۰۸

سال تحصیلی جدید مدتهاست که شروع شده و فرزندانمان هم مدتهاست که چه با رغبت و چه بی علاقه به سر کلاس درس می روند! امسال هم همچنان سالهای پیش سال تحصیلی با آموزگاران دلسوز و یا بی قید، با همکلاسیهای خوب و یا دوستان ناباب در جریان است. بچه ها نیز همچنان گاه باعث افتخار و گاه باعث نگرانی پدر و مادر می شوند. آنچه که هست جریان پرتلاطم و زیبای زندگی است. زندگی با کودکان و نوجوانانی که ما را “بزرگ” می کنند. ما را پخته و با تجربه می کنند، گرچه ما مصرانه بر این باوریم که ما آنها را بزرگ می کنیم!  آری زندگی در کنار بچه ها و با شوری که آنها به رگهای زندگی می ریزند در جریان است. ولی آیا ما چنان که باید از آنچه داریم استفاده می کنیم؟

راستش خبرهایی که این اواخر از طریق رسانه های جمعی به گوشمان می رسد و دیدن عکسهای جوانان ایرانی تبار که به خاطر ارتکاب جرم تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند، مرا بر این داشت که مشکلات موجود بر سر راه موفقیت بچه ها را  با شما در میان بگذارم تا شاید حل مشکل به همت جامعه میسر شود. این سلسله مطالب را با در میان گذاشتن آمار مربوط به رشد جمعیت فارسی زبان در منطقه یورک  و نیاز به داشتن سرویسهای خدماتی به زبان فارسی شروع می کنم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق آخرین آمار منتشره از طرف دولت کانادا، جامعه فارسی زبان در منطقه یورک از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۶ حدود ۱۳۸ درصد رشد داشته و این در حالی است که هنوز آماری از رشد دو ساله اخیر جمعیت فارسی زبان در این منطقه در دست نیست. طبق این آمار؛ زبان فارسی یکی از پنج زبان بالای جدول زبانهای مادری است که در خانه مورد استفاده قرار می گیرد. آمار و ارقام مربوطه نشان می دهد که طی پنج سال مورد نظر تعداد فارسی زبانهای منطقه یورک از ۵۹۷۰ نفر در سال ۲۰۰۱ به ۱۴۲۱۰ نفر در سال ۲۰۰۶ رسیده است. و البته سردر مغازه های مختلف اعم از رستورانها، آرایشگاهها،  داروخانه ها، مطب پزشکان، و سوپرمارکتهای متعدد حضور تجاری  این اقلیت کوشا را بخوبی به سایر هموطنان اعلام می کند ولی آیا کسی از تعداد افراد فارسی زبانی که در موسسات خدماتی مختلف نظیر سازمانهای زنان،  بهداشت روح و روان، آموزش و پرورش، خدمات به مهاجران تازه وارد، موسسات کاریابی دولتی، سازمانهای ارشدان، مشاورین خانواده، انجمن ها و گروههای داوطلب حمایت از کودکان و نوجوانان و…. که همگی خدمات خود را یا به صورت رایگان و یا با دریافت مبالغ بسیار کم در اختیار جامعه فارسی زبان قرار می دهد خبر دارد؟

همه می دانیم که آنچه که بر سر راه پیشرفت تحصیلی بچه ها قرار می گیرد الزامن تنبلی و بی تفاوتی آنها نسبت به تحصیلات نیست. چه بسا دیدن مادر و یا پدر افسرده و یا معتاد، کشمکش های طلاق، داشتن برادر و یا خواهری که از بیماری روحی رنج می برد و همه تلاش خانواده صرف انکار و پنهان نگهداشتن آن می شود،  بیکاری پدر و مادر، فقر، بیماری،…… است که دل و دماغ تحصیل را از بچه ها می گیرد. آیا در چنین شرایطی گذاشتن فشار بیش از حد بر آنها بدون دریافت حمایت و کمک برای برطرف کردن اصل مشکل راه به جایی می برد؟ چگونه می توان از کودکی که هر روز شاهد مادر افسرده و گوشه گیر خود است انتظار داشت که از نظر اجتماعی و تحصیلی موفق باشد؟ مگر نه این که جدایی پدر و مادر و یا نبودن یکی از آنها حتا به طور موقت  می تواند باعث افت تحصیلی بچه ها شود؟ از طرفی مگر می توان پدر و یا مادری را که خود متحمل سختیهای زیاد شده اند را مورد شماتت قرار داد و از آنها  انتظار داشت که بدون دریافت کمک و به تنهایی حلال مشکلات مهاجرت باشند؟ 

 شاید داشتن اطلاعات در مورد سرویسهای مختلف خدماتی به زبان فارسی بتواند راه را بر بسیاری از ما، دوستان و آشنایان ما بگشاید تا بتوانیم با دریافت کمک راه سخت و پر فراز و نشیب جا افتادن در محیط  جدید را بپیماییم و  به هدف اصلی خود که همانا زندگی بهتر و تحصیلات برتر برای فرزندانمان است برسیم. با داشتن اطلاعات از چنین خدماتی نه تنها می توانیم مشکل گشای خود و کسانی که می شناسیم باشیم، بلکه می توانیم با تاکید بر نیازهای جامعه خود  موسسات خدماتی مختلف  را تشویق و حتا مجبور به استخدام مددکاران فارسی زبان بکنیم. به این ترتیب نه تنها حق مناسب خود از پول پرداختی مالیات های سالیانه را گرفته ایم بلکه برای جوانان فارسی زبان خود که در رشته های مختلف خدماتی مشغول به تحصیلند امکانات استخدامی فراهم کرده ایم.  

“گروه ارایه کنندگان خدمات اجتماعی در منطقه یورک”  برای آشنایی شما با سرویسهای مختلف خدماتی اقدام به برگزاری نمایشگاه اطلاعاتی کرده اند. برای آشنایی با آنها و آگاهی از سرویسهای مختلف خدماتی و همچنین نشان دادن حضور خود به انجمن ها و موسسات خدماتی دولتی از این نمایشگاه دیدن کنید. این نمایشگاه روز شنبه ۱۳ دسامبر از ساعت ۱ تا ۵ بعدازظهر در محل پریا واقع در شماره ۷۱۷۱ خیابان یانگ برگزار می شود. امیدوارم فرصت کرده و به ما بپیوندید. شاید این دیدار گره گشای مشکلات شما و  باعث موفقیت تحصیلی فرزند شما شود. به امید دیدار.


ایمیل نویسنده:

nasrinjavanfar@yrdsb.edu.on.ca