شهروند ۱۱۷۱ ـ ۳ اپریل ۲۰۰۸

نگاهی به بودجه دولت انتاریو

مقدمه:

در هفته ای که بودجه ی استان انتاریو اعلام شد به روشنی می شد مشکلات میان دولت استان و دولت فدرال را مشاهده کرد.در حالی که دولت فدرال اصرار بر تغییرات مالیاتی در استان داشت، دولت استانی دولت مرکزی را به عدم همکاری لازم در امور انتاریو محکوم می کرد. بودجه ی دولت مک گینتی در مجموع مورد استقبال کارشناسان این امر واقع شد، اما برخی گروه ها بر این باورند که اگر در بخش هایی از بودجه ملاحظات دقیق تری می شد، بودجه ی حاضر بیشتر به سود ساکنان استان می بود.

در همین رابطه با خانم کاتلین وین وزیر آموزش و پرورش دولت استانی انتاریو گفت وگویی داشتیم که در زیر می خوانید.


خانم وزیر! غیر از مبلغ ۳۰ میلیون دلاری که در بودجه ی امسال برای زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم برای بزرگسالان تازه وارد و کمک به آمادگی برای کار در نظر گرفته شده، به باور منتقدان امتیاز دیگری در بودجه ی امسال دیده نمی شود که حلال مشکلات جامعه ی مهاجران باشد.

کاتلین وین: افزون بر آنچه شما اشاره کردید، برای برنامه مهارت برای کار هم یک و نیم میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده است که در سه سال آینده در همین راستا و برای آمادگی افراد برای کار و یا به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند یاری مالی اختصاص داده خواهد شد و یا صرف ایجاد موسسه های آموزشی می شود.

بسیاری از مهاجران اعم از آنها که اخیراً به کانادا آمده اند و یا اینکه چند سالی از حضورشان در کانادا می گذرد هم می توانند از این کمک ها و برنامه ها استفاده کنند.


منتقدان می گویند در این بودجه، سهمی که برای رفع فقر و ایجاد خانه های ارزان قیمت دولتی درنظر گرفته شده کمتر از آن چیزی است که بتواند پاسخگوی این نیاز مهم استان باشد. کاهش یارانه مالیاتی کودکان در این استان، افزون بر ۴۰۰هزار خانواده کم درآمد را با مشکل تغذیه کودکان روبرو کرده است.

افزایشی که در بودجه در این ارتباط مطرح شده است، نسبت به کاهشی که انجام گرفته، بسیار ناچیز است. نظر شما در این باره چیست؟

ـ ما دو برابر آنچه که در این برنامه ها منظور شده بود، بودجه درنظر گرفته ایم و برنامه ریزی این بودجه بندی با نظرخواهی از کوششگران سازمان های مختلف انجام گرفته است و به همین دلیل سهمی که به خانواده می رسد تنها از منظر نگاه ما به موضوع نیست. برنامه ی دولت ما برنامه ای همه جانبه برای کاهش فقر در استان است. ما ۱/۲ بیلیون دلار هزینه ی کودکان در این استان کرده ایم که به هر کودک ۶۰۰ دلار خواهد رسید.

برای امر مسکن هم ۳۶ میلیون دلار تنها به شهر تورنتو اختصاص داده ایم. و این بدان معناست که می شود تعمیر خانه های دولتی کنونی را آغاز کرد.

برنامه ی درازمدت ما علیه فقر است و آنچه اشاره کردم آغاز فقرزدایی در این استان خواهد بود.


در بودجه ی امسال یک بیلیون دلار به سازوکار بنیاد شهری اختصاص داده شده است، اما برای کمبودهای مالی شهرداری های استان بودجه ای وجود ندارد و منتقدان بر این باورند که آنچه در بودجه در نظر گرفته شده از نیاز ۶۵ بیلیون دلاری شهرهای استان برای بازسازی آنها فاصله ی بسیار دارد. نظرتان چیست؟

ـ همیشه احساس نیاز به بودجه و خدمات بیشتر وجود دارد و ما هم بر این باوریم. آقای میلر شهردار اشاره کرده است که بودجه ای که دولت استان به شهرداری اختصاص داده است نشانگر توجه دولت به شهرداری است، اما دولت استان تنها تا حدودی قادر به کمک به شهرداری هاست و از سوی دیگر این به شهرداری ها مربوط است که بتوانند نیروی کاری مورد نیاز برای بازسازی امور بنیادی شهرها را فراهم کنند.


در بودجه سال جاری، میزان کمک به دانشجویان ۳۳درصد افزایش یافته است و علاوه بر آن ۷۵۰ میلیون دلار نیز به بازسازی مدارس و دانشگاه ها اختصاص داده شده است، اما اتحادیه های دانشجویی به بودجه انتقاد کرده و می گویند که در بودجه راه چاره ای برای بدهی دانشجویان و کاهش شهریه سالانه ی آنان اندیشیده نشده است. افزون بر آن گروه های دیگر نیز در انتقاد به بودجه آموزش می گویند، بودجه به نیازهای دانشگاه ها توجهی نکرده است در حالی که قرار است در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حدود ۹۲۰۰۰ دانشجوی تازه، وارد دانشگاه های استان شوند و این دو برابر رقمی است که در سال ۲۰۰۳ دانشگاه ها با آن روبرو بوده اند. علاوه بر آن دانشگاه های استان می گویند به نیرویی حدود ۵۵۰۰ نفر احتیاج دارند تا بتوانند پاسخگوی میزان دانشجویان تازه وارد باشند. نظرتان چیست؟

ـ وزیر علوم و آموزش عالی، آقای میلوی قرار است پروژه هایی را که دولت می خواهد اجرا کند، اعلام نماید. در همین حال پروژه های بسیار دیگری نیز هستند که در حال انجام اند و یا به زودی آغاز به کار خواهند کرد. برای مثال دولت دارد تنها ۲۰ میلیون دلار برای محوطه ی کالج گلندون اختصاص می دهد. علاوه بر این ما داریم برنامه ی وام های دانشجویی برای خرید کتاب درسی و تکنولوژی مورد نیاز آنان را تدارک می بینیم که نیازمند بازپرداخت نیست.

بخش دیگر اقدام مهم دولت در بودجه آموزش عالی اختصاص ۳۰هزار امکان کارآموزی تازه برای دانشجویان است.


همانطور که می دانید یکی از مشکلات استان موضوع کارخانه هاست و با توجه به از دست رفتن بیش از ۲۰۰هزار امکان شغلی در استان و بویژه در کارخانه ها، منتقدان می گویند بودجه بویژه در امر آموزش کاری دچار کمبود است و تنها یک دهم کارگران را پوشش می دهد.

ـ برخی مواقع ما در این بحث ها فراموش می کنیم که افزون بر ۴۰۰ هزار موقعیت شغلی در این استان در چند سال گذشته به وجود آمده است.

افزون بر این، برنامه ی مهارت برای کار شامل حال کارگران صنعتی می شود و کسانی که علاقمند هستند از این بخت آموزشی دوباره بهره مند شوند، این برنامه یاری کننده ی آنان است. هر چند می دانیم همه ی کارگران بیکار شده ی صنعتی آمادگی آموزش فنی حرفه ای تازه را ندارند.


کارمندان امور بهداشت و درمان استان و خانواده ی بیماران می گویند لازم است سه ساعت و نیم در روز وقت بیشتر صرف بیماران و خدمات بهداشتی بشود تا نتیجه درست به دست آید، اما استان تنها در بودجه ی جاری ۶ دقیقه کار بیشتر در این ارتباط در نظر گرفته است. در این باره چه می گویید؟

ـ این ها انتقادهای حزب دمکرات نو هستند. مهم است که به یاد بیاوریم ما به مراقبت های فردی بیشتری نیازمندیم. دولت برای مراقبت های طولانی مدت در خانه ها ۲۷۸ میلیون دلار اختصاص داده است و علاوه بر آن ۷۰۰ میلیون دلار برای نگهداری سالمندان در خانه هایشان در نظر گرفته است. قصد دولت این است سالمندانی که می خواهند در خانه هایشان بمانند از این بخت برخوردار باشند.


خانم وزیر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید، سپاسگزاریم.