مجلس انتاریو این هفته به حکم دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال، زودتر از موعد تعطیلات تابستانی را به پایان رساند تا حمله‌ی این دولت به معلمان استان ممکن شود. ما نیز ستون عملکرد مریدی در مجلس را پی می‌گیریم و حرف‌های ایشان در صحن مجلس را نعل به نعل، ترجمه و نقل می‌کنیم:

۲۸ اوت:

مریدی در این روز در یک مورد رای دادن شرکت کرد، یک عریضه به مجلس ارائه کرد و در پاسخ به سئوالات سایر نمایندگان، سه نوبت صحبت کرد.

رای مریدی به «قانون جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل» بود که هدف آن اختصاص بخشی از بودجه‌ی دولت به پروژه‌های توسعه در شرق و جنوب غرب استان است. نماینده‌ی ریچموندهیل به همراه سایر لیبرال‌ها و نمایندگان ان دی پی به این لایحه رای مثبت داد تا با وجود رای مخالف محافظه‌کاران، ۵۵ به ۳۲ تصویب شود.

مریدی سپس نسخه‌ی دیگری از عریضه‌ی خود در مورد قانون حفاظت از تشعشعات را، که تا کنون چند نسخه‌ی دیگرش را هم تقدیم مجلس کرده، ارائه کرد.

نوبت بعدی صحبت مریدی در مورد سئوالی بود که نماینده‌ی محافظه‌کار نیپسینگ در مورد هزینه‌ی بالای تعطیلی نیروگاه برق در شهر اوکویل پرسیده بود. با توجه به غیبت وزیر، مریدی به سئوال ویکتور فدلی پاسخ داد.

مریدی در پاسخ به اعتراضِ فیدلی گفت نیاز به ساخت نیروگاه در اوکویل از سال ۲۰۰۶ با توجه به بالا بودن نیاز برق در منطقه مشخص شده است اما افزود: «این بود که در ۷ اکتبر ۲۰۱۰، دولت انتاریو و وزارتخانه‌ی ما به حرف ساکنان اوکویل گوش داد و تعهد مشخصی انجام داد که نیروگاه گاز پیشنهادی در اوکویل را لغو کند. این تعهد در پاسخ به نگرانی‌هایی بود که شماری از اعضای جامعه مطرح کرده بودند.»

نماینده‌ی ریچموندهیل با خواندن گوشه‌ای از گفته‌های نماینده‌ی محافظه‌کار هالتون و نماینده‌ی نیودمکرات همیلتونِ مرکز (آندریات هروات، که اکنون رهبر ان دی پی است) از سال ۲۰۱۰ تاکید کرد که هر دو حزب با تعطیلی این نیروگاه موافق بوده‌اند و نباید انتظار می‌داشتند بدون هزینه باشد.

سپس نوبت به پاسخ نماینده‌ی محافظه‌کار لیدز-گرنویل در مورد لغو یا به قول مریدی «تغییر مکان» نیروگاه برق در میسیساگا بود که درست در میان کمپین‌های انتخابات استانی سال گذشته صورت گرفت و از این‌رو جنجال‌آفرین بود. مریدی گفت دولتش این کار را در مشورت با مردم انجام داده. نماینده‌ی ریچموندهیل گفت «مردم اتوبیکو و مردم میسیساگا خواهان این نیروگاه برقی نبودند.»

او مجددا اشاره کرد که در میان کمپین انتخابات قبلی، تیم هوداک، رهبر محافظه‌کاران، نیز همین موضع را داشته است.

در نوبت بعدی دوباره نوبت سئوالی از نماینده‌ی محافظه‌کاری دیگر، این‌بار نماینده‌ی هوران-ب ورس، لیزا تامپسون، باز هم در مورد تعطیلی نیروگاه اوکویل بود. مریدی در این مورد پاسخ خود را تکرار کرد و به جزئیات بیشتری اشاره کرد. او چندین گفته‌ی دیگر از نمایندگان دو حزب مخالف خود را در این مورد خواند، از جمله تعهد پیتر تبنز، نماینده‌ی ان دی پی، به نساختن این نیروگاه‌ها را.

***

۲۹ اوت ۲۰۱۲:

مریدی در این روز در صحن مجلس برخاست تا به فاجعه‌ی زلزله در آذربایجانِ ایران اشاره کند. او در نوبت سئوال، سئوالی از کاتلین وین، وزیر مسائل شهری و مسکن، پرسید،‌ در یک مورد دیگر، رای داد و نسخه‌ی دیگری از همان عریضه‌ی دیروزی ارائه کرد.

مریدی در مورد زلزله‌ی آذربایجان گفت:‌ «در ۱۱ اوت ۲۰۱۲، استان آذربایجانِ ایران دو زلزله به اندازه‌های ۶/۳ ریشتر دریافت کرد. شهرهای اهر و ورزقان با این زلزله‌ها که ۱۱ دقیقه به طول انجامید، ویران شدند. مرکز زلزله‌ها حدود ۶۰ کیلومتری شهرِ مهمِ تبریز بود.

گزارش‌های رسیده از ایران خبر از ۳۰۶ کشته و بیش از ۳۰۰۰ قربانی زخمی می‌دهد. ارقام غیررسمی خبر از بیش از ۱۵ هزار کشته و زخمی می‌دهد.

این رویداد غم‌انگیز با این واقعیت بدتر شد که بسیاری کشورها در سراسر جهان، از جمله کانادا، بر خلاف موقعیت‌های مشابه برای ارائه‌ی کمک به قربانیان پا پیش نگذاشتند.

به اضافه، رژیم ایران کمکی که سایر کشورها ارائه کرده بودند تا چهار روز نگاه داشت و با کنترلِ رسانه‌ها به عموم مردم در مورد اثر واقعی زلزله‌ها خبر نداد و این باعث شد این فاجعه کم‌ترین درجه‌ی اولویت را دریافت کند.

راهِ بشردوستانه‌تری باید برای حمایت از قربانیان این زلزله ایجاد شود، همان مردمی که می‌توانند متفقِ راه آوردن دموکراسی پایدار و تغییر به ایران باشند.

من در کنار تمام مردم انتاریو می‌ایستم و تسلیت خود را نثار خانواده‌ی قربانیان این زلزله‌ی غم‌انگیز می‌کنم و از دولت‌های کانادا و انتاریو و تمام مردم انتاریو می‌خواهیم به بازماندگان این فاجعه‌ی طبیعی یاری برسانند.»

مریدی در نوبت سئوال از کاتلین وین پرسید «با ساختن ساختمان های کاندومینیوم در سراسر شهرهای بزرگ انتاریو، شاهد چند حادثه در سال‌های اخیر بوده‌ایم که حصار شیشه‌ای بالکن در بعضی ساختمان‌های بلند شکسته است. چنان‌که انتظار می‌رود این باعث شده نگرانی‌های بسیاری در میان مردم وجود داشته باشد و آن‌ها حق دارند بدانند خانه‌ها و محلات‌شان امن هستند. آیا وزیر می‌تواند به ما بگوید دولت در پاسخ به این حوادث چه قدم‌هایی برداشته‌ است؟»

کاتلین وین گفت، وزارتخانه‌اش به سرعت گروه کارشناسی مشورتی‌ای شکل داده است و بر اساس پیشنهادات هفت‌گانه‌ی این گروه (که شامل ناظران ساختمان‌ها، مهندسان، ساختمان‌سازها و طراحان می‌شده است) قانون ساختمان‌سازی در انتاریو را تغییر داده‌اند تا مشخصا در مورد حفاظ‌های شیشه‌ای بالکن‌ها اقداماتی انجام شود. این قوانین از اول ژوئیه‌ی همین امسال اجرایی شده‌اند.

نماینده‌ی ریچموند هیل سپس در ادامه‌ی سئوال خود خواهان اطلاعات بیشتر شد و گفت «وزیر لطفا به مجلس بگویند این تغییرات چگونه اجرا می‌شوند و اگر مردم در ساختمانی با بالکن‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند، چه می‌توانند بکنند؟»

وین به توضیحات بیشتر و مشخصا اختیارات شهرداری‌ها در اعمال قوانین فی‌الحال تصویب‌شده اشاره کرد.

۳۰ اوت:

این روز مهمی برای مریدی بود چرا که در آن لایحه‌ی خود را که خواهان انتخابی شدن رئیس منطقه‌ی یورک است به خوانش دوم و بحث در مجلس گذاشت. اطلاعات شهروند نشان می‌دهد که لایحه‌ی مریدی که در صورت تصویب آن، مردم کل منطقه‌ی یورک، که شامل نُه شهرداری می‌شود، شهردار کل این منطقه را با رای مستقیم انتخاب خواهند کرد، در ابتدا مخالفانی حتی درون حزب لیبرال داشت. اما در این‌جا می‌بینیم که نه تنها حزب حاکم که نمایندگان دو حزب دیگر مجلس (ان دی پی و محافظه‌کار) نیز طرفدار آن هستند.

مریدی سخنان نسبتا طولانی خود در مورد این لایحه (لایحه‌ی ۶۰)‌ را با این عنوان آغاز کرد که گفت در صورت تصویب این لایحه «چهره‌ی سیاست داخلی در منطقه‌ی یورک»‌ را تغییر می‌دهد.

مریدی گفت همیشه به سیاست محلی علاقمند بوده و ۲۲ سال پیش که اولین بار به ریچموندهیل نقل مکان کرده با تعجب دریافته که رئیس کل منطقه‌ی یورک، انتخابی نیست.

مریدی در بیشتر سخنان خود به ارائه‌ی آمار و ارقام و واقعیات اشاره کرد. مثلا او گفت در سال ۱۹۷۱ که رئیس منطقه‌ی یورک اولین بار ایجاد شده جمعیت کل این منطقه ۱۷۰ هزار نفر بوده، یعنی بسیار کمتر از جمعیتِ امروزِ تنها ریچموندهیل. در حالی که جمعیت منطقه‌ی یورک امروز از یک میلیون نفر می‌گذرد و از سریع‌ترین‌ رشد در کل استان و کشور برخوردار است.

مریدی در ضمن اشاره کرد که بحث در مورد انتخابی کردن رئیس منطقه‌ی دورهام بیش از ۱۰ سال است که در جریان است. او گفت استیو پریش، شهردار آژاکس، نیز مدافع چنین حرکتی است.

پس از مریدی پیتر شرمن، نماینده‌ی محافظه‌کار تورن هیل، و مایکل پرو، نماینده‌ی نیودموکراتِ «بیچز- ایست‌یورک» نیز هر دو به حمایت از لایحه‌ی مریدی صحبت کردند و گفتند به آن رای مثبت خواهند داد.

هلنا جازک، کوین دانیل فلین و تریسی مک‌چارلز، نمایندگان لیبرال؛ جولیا مونرو و فرانک کلیز، نمایندگان محافظه‌کار و پل میلر، نماینده‌ی نیودموکرات نیز همگی در حمایت از لایحه‌ی مریدی صحبت کردند.