شهروند ۱۱۷۶ ـ ۸ می ۲۰۰۸

ماه می از سوی دولت کانادا به عنوان ماه “میراث آسیا” نامگذاری شده و از سال ۲۰۰۳ به آن رسمیت داده شده است. مراسمی به مناسبت این ماه از سال ۱۹۷۹ در آمریکا توسط آسیائی ها برگزار می شود.

پیشنهاد انتخاب ماه میراث آسیا در سال ۲۰۰۱ توسط سناتور وینی پوی(Vivienne Poy) (سناتور لیبرال از انتاریو ـ هنگ کنگی تبار) به مجلس سنای کانادا ارائه داده شده بود.

علت این نامگذاری، گرامیداشت نقش مهاجران آسیائی در کانادا بوده است.

در این راستا پلیس منطقه یورک چهارمین سال بزرگداشت این روز را چهارشنبه ۳۰ اپریل ۲۰۰۸ در مرکز اداره پلیس در ۸۷۰۰ خیابان مک کاون در شهر مارکهام برگزار کرد. بد نیست بدانید مارکهام با ۶۵% مهاجر عمدتاً آسیائی (چینی و آسیای شرقی) اولین شهر در کانادا با اکثریت مهاجران است.


در این مراسم که به همت بخش اقلیتهای اداره پلیس برگزار می شود وزیر مهاجرت انتاریو (چینی تبار) و چند تن از اعضای انجمن شهر مارکهام و ریچموند هیل (دیوید کوهن) شرکت داشتند. در بین شرکت کنندگان اعضای کمیته پلیس که شامل یک خانم چینی تبار است و رئیس پلیس یورک و امام جماعت مسلمانان که عضو پلیس است و یک کشیش شرکت داشتند. نماینده ای از جامعه بهائی نیز شرکت داشت. همین طور نعیم مالک از فعالان اجتماعی ریچموندهیل در بین حاضران که بیش از ۱۰۰ نفر بودند، حضور داشت. دانش آموزان مدرسه “سدار ود” به همراه مدیر مدرسه ابتدائی شان خانم شریل هوشیزاکی سرود “گذشته فراموش شده ی ما” را اجرا کردند.

خانم هوشیزاکی که ژاپنی تبار است از خاطرات کودکی خود و مشکلاتی که خانواده آنها و پدرش به دلیل اینکه ژاپنی بودند و در زمان جنگ جهانی دوم به اردوگاه فرستاده شده بود و نداشتن اجازه برای تحصیل گفت و با بیان واقعیت ها بر این نکته تاکید کرد که در عین اینکه نباید گذشته را فراموش کرد، باید به آینده نگریست.


سخنران اصلی جلسه دکتر کن اینگ(Ken ING) (چینی تبار) از اعضای هیئت امنای دانشگاه یورک بود. او در سخنرانی خود به سابقه مهاجرت آسیائی ها و بخصوص چینی ها و هندی ها و ژاپنی ها که به اواخر قرن ۱۸ برمی گردد اشاره کرد و گفت، این مهاجرت ها به ونکوور شروع شده بود. او در ادامه به مشکلاتی که با آن روبرو بودند و موانعی که از سر راه برداشته اند تا به موقعیت کنونی رسیده اند، پرداخت. او گزارش مشروحی داشت که متاسفانه به دلیل کمی وقت تتیروار از روی آن گذشت. دکتر اینگ به این مهم نیز اشاره کرد که باید به حوادث تاریخی رویکرد مثبتی داشت و این که در عین سختی ها در طول این مبارزات، برای مهاجران امکان رشد هم به وجود آمد.

پل چانگ(Paul Chang) (چینی پاکستانی تبار)، ریکی ویراپان(Ricky Veerappan) (سریلانکایی تبار) و تونی براون(Tony Brown) (از حوزه ی کارائیب) از بخش اقلیتهای پلیس، گردانندگان اصلی مراسم بودند.

با توجه به اینکه این ماه به نام “ماه آسیا” نامگذاری شده ولی از خاورمیانه ای ها و آسیای مرکزی در آن نشانی نیست، من طی ایمیلی از گردانندگان مراسم دلیل عدم حضور خاورمیانه ای ها و بویژه ایرانیها را خواستار شدم که در پاسخ اظهار داشتند، پرسش خوبی ست و بهتر است برای مراسم سال آینده، این را با دست اندرکاران مطرح کنید و ما بسیار مایلیم که از تمام نقاط آسیا و بویژه ایران، در این مراسم افراد حضور فعال داشته باشند تا این بزرگداشت هرچه بهتر و باشکوه تر انجام گیرد.

حضور در چنین مراسمی، یادآوری خواهد بود به اینکه “آسیا” یک قاره است و اگر زمانی مهاجران فقط از چین و هنگ کنک و آن منطقه ی آسیا به اینجا سرازیر شدند، امروزه از تمام نقاط آسیا، مهاجران در کانادا حضور دارند و شایسته است که حضورشان به عنوان مهاجران آسیایی به دیده گرفته شود.