بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران – کانادا

 درباره کمپین کمک مالی بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا

تصمیم ضرورت آغاز کمپین کمک به زلزله زدگان آذربایجان در جلسه ای با حضور هیئت مدیره، فعالان و دوستان “بنیاد” که مصمم بودند در این کمپین انسان دوستانه و عاجل برای کمک به هموطنان خود شرکت کنند گرفته شد. به دلیل گزارش ها و اخبار هدایت شده ای که از منابع رسمی دولتی درباره تعداد قربانیان و مصدومین و میزان و ابعاد تخریب و ویرانی مناطق زلزله زده می رسید، تمرکز کمپین بنیاد بیشتر روی جمع آوری کمک های نقدی و ارسال هرچه سریع تر آن از کانال های مطمئن و مورد اعتماد بود. گذشت زمان و آشکار شدن ابعاد فاجعه ای که روی داده بود ما را به این نتیجه رساند که برنامه کوتاه مدت و عاجل کمپین برای کمک کافی نبوده  و محتاج برنامه ای درازمدت برای رساندن کمک های خود به قربانیان و آسیب دیدگان زلزله ای هستیم که نه تنها از کمک های دولتی و تعهدات و مسئولیت های ناشی از آن در قبال شهروندان خود محروم اند، بلکه سیاست های تبعیض آمیز نهادینه شده حتی در شرایط یک فاجعه طبیعی نیز عملا و به شکل سنگ اندازی و مانع تراشی در کمک رسانی خود مردم به قربانیان خودنمائی می کند.

اولین مراحل کمپین

اولین مراحل کمپین بنیاد (کوتاه مدت) اطلاع رسانی از طریق هفته نامه شهروند، گروه های ای- میل، وب سایت “بنیاد” و باز کردن حساب ویژه برای واریز شدن کمک های هموطنان بود. در این چارچوب کمپین بنیاد از روز ۱۴ آگوست تا ۱۹ اگوست عصرها از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب در محل “پلازای ایرانیان” با شرکت تعدادی از فعالان و دوستان داوطلب آغاز شد.  این کمپین در روزهای ۱۹- ۱۸ آگوست از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب ادامه یافت. کمپین با همکاری “بنیاد فرهنگی فروردین” در مقابل “مرکز هنرهای نمایشی ریچموند هیل” به مدت دو روز(۲۰ و۲۱ اگوست)، از ۶ عصر تا ۹  شب تداوم  پیدا کرد. در روز دوم کمپین ریچموند هیل “دی جی امیر ۳۰۰۰″ با ابتکار و پشتکار خود و با برپائی  ساند سیستم حرفه ای و پخش موسیقی متنوع  و زیبا به  کمپین حمایت از زلزله زدگان آذربایجان پیوست.

شرکت در جشنواره ها

میز جمع آوری کمک های مالی در فستیوال ترک ها

شرکت در جشنواره سالیانه ترک ها Turkish Festival  بین روزهای ۲۶- ۲۵ -۲۴  اگوست، در پارک مقابل “مترو هال”  Metro Hall  بین ساعات ۱۱ صبح تا ۹ شب ادامه داشت، و همچنین شرکت در “جشنواره کردها” Kurdish Festival در “میدان مل لستمن” Square Mel Lastman  روز یکشنبه ۲۶ اگوست از ساعت ۳.۳۰ عصر تا ۱۰ شب، و نیز شرکت در جشنواره ی غذای ریچموند هیلRichmond Hill  Taste of در ۲۶ آگوست از  ساعت ۱۱ صبح تا ۷ عصر، از جمله فعالیت های جمع آوری کمک به زلزله زدگان آذربایجان در چارچوب برنامه کوتاه مدت “بنیاد” بود که فقط  با فعالیت، پشتکار و همدلی و همراهی تعداد کثیری از فعالان و دوستان و داوطلبان علاقه مند به شرکت در کمپین  قابل تحقق بود.

بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان مراتب تشکر و قدردانی خود را از برگزار کنندگان و نیز مدیرمسئول “فستیوال ترک”  آقای “محمد گول” و همچنین از مسئولان برگزاری “فستیوال کرد” و “خانه کرد” و بویژه آقای دکتر فریدون رحمانی مدیر مسئول خانه کرد که با گرمی و صمیمیت  از کمپین ما استقبال کردند ابراز می دارد.

 

مینو همیلی در حال جمع آوری کمک مالی در فستیوال کردها

پلازای ایرانیان

شش روزی که  (۱۹- ۱۴ اگوست) مرحله اول کمپین در پلازای ایرانیان جریان داشت نمونه قابل تحسینی از روحیه همدردی و همکاری و کمک صاحبان مشاغل و بیزنس های پلازای ایرانیان و مدیریت پلازا بود.  برخورد صمیمانه و همدلانه  مدیر پلازای ایرانیان خانم دکتر فرح کریمی (دندانپزشک) و بویژه شرکت چاپ “کن ایران”، فروشگاه های “سوپر ارزان” و “نان و شیرینی پارس” و “قنادی بی بی”، “رستوران آلتونا” که با کمک های مالی، جای دادن وسایل  کمپین و نگه داری از آنها، امکان استفاده از برق، پذیرائی با شیرینی، بستنی، چای  …  از فعالانی که مشغول جمع آوری کمک بودند برای کمپین ما بسیار پر معنی و با ارزش بود که ذکر آن را وظیفه خود می دانیم و معتقدیم می تواند الگوئی برای دیگران در چنین مواردی باشد.

پلاد زاهدی، آراز نایب پاشایی و صمد پورموسوی در برنامه جمع آوری کمک های مالی برای آذربایجان نواختند

 

کمپین و نقش زنان

تعداد خانم های شرکت کننده در کمپین اگر بیشتر از آقایان نبود کمتر نیز نبود، خانم ها فیروزه معینی، رزا راسی، نوشین جوانشیر، سیمین شربیانی، ویدا حضرتی، مریم بنائی، مینو همیلی،  آزیتا زارعی، مریم کرمانی، شیدا علیزاده، صدف جهانگیر، لاله جوانشیر، سلورا لزرجانی، صبا نصیریان، Maritza Christina ، تارا صابرپور، مینا نورمنصوری، آیسان قره جه لو، سپینود مرتضوی، مارال شربیانی، سویل عباسی، فاطمه ابراهیم پور و بسیاری دیگر به کمپین کمک کردند. در این میان نقش خانم مینو همیلی که تجربیات زیادی در زمینه  “فاند ریزینگ” داشتند و صمیمانه از اول صبح تا شب دیر وقت در محل کمپین کار می کردند، بسیار قابل تحسین بود.

فعالان کمپین

پلاد زاهدی، هومن جاویدنیا، مینو همیلی در پلازای ایرانیان

در این کمپین بیش از پنجاه نفر به اشکال مختلف در جمع آوری کمک به زلزله زدگان تلاش و کوشش کردند. اعضا و داوطلبان بنیاد؛ مینا کاظم نیا، بهروز شربیانی، علی قره جه لو، سیامک بدیهی، عظیم عباسی، رضا علیزاده، عبدالله حیدری، لیلا مجتهدی، علی کشاورز، آزاد صدرالاشرافی، مجید زاهدی، حسین آریایی، ساوالان توران و…  و هنرمندانی چون  الیاد زاهدی، آراز نایب پاشائی، صمد پورموسوی، کریم جهانگیر، Shaan Bhanji، پُلاد زاهدی،  آزیتا زارعی،  امید ابراهیم پور، هومن جاویدنیا و … ساعت ها با اجرای موسیقی زنده دلنشین آذربایجانی و موسیقی های متنوع هنرنمائی کردند و در جلب توجه عابران و مشتریان پلازا بسیار موثر بودند.  عده ای با تمام اعضای خانواده و تمام روز خود را با حضور و کمک در محل کمپین گذراندند. در روزهای آخر کمپین تقسیم کار و سازماندهی بهتری انجام گرفته و دوستان و علاقه مندان از روی جدولی که برای تعیین ساعات حضور و اداره کمپین ترتیب داده شده  و از طریق فیس بوک در اختیار همه قرار گرفته بود وظایف محوله را انجام می دادند.

تابلوی بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ کانادا در محل جمع آوری کمک های مردمی

فعالان کمپین هرکدام نقش برجسته ای در اداره و تداوم کمپین داشتند، در این میان نقش دو فعال به لحاظ صرف انرژی و وقت و همچنین توانائی مدیریت برجسته تر بود  و نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت کمپین داشتند: لیلا مجتهدی و پُلاد زاهدی،  آنها از اولین دقایق  آغاز تدارک کمپین تا پاسی از پایان کمپین در تمامی ساعات و دقایق در  کمپین حضور فعال و موثر داشتند و در واقع سازمانگران اصلی کمپین بودند که در طول کمپین شب و روز نداشتند.  پُلاد تجربه زلزله بم را نیز با خود داشت که بسیار موثر واقع می شد و ما را از دوباره کاری باز می داشت. لیلا با ارتباطات وسیع خود و جلب کمک و همکاری افراد و گروه ها و داوطلبان، نمونه یک سازمانگر حرفه ای بود.  پُلاد با ارتباطات وسیع جوان و دانشجوئی خود قادر بود هر نوع مانعی را برطرف کند. والدین و دوستان جوان پُلاد هر زمان حضور مداوم، فعال و موثر داشتند.

“شهروند” و کمپین کمک به زلزله زدگان آذربایجان

دکتر رضا براهنی و دکتر علی قره جه لو در محل جمع آوری کمک های مردمی

شهروند، همچون موارد و فرصت های دیگر، از ابتدای تدارک کمپین کمک به زلزله زدگان آذربایجان در کنار بنیاد و کوشش های آن در این راه بود.  شرکت دو روز متوالی آقای حسن زرهی، خانم نسرین الماسی و خانم فرح طاهری (سردبیر، مدیر و عضو هئیت تحریریه شهروند) در کمپین، کمک، همدلی و همکاری آنها مشوق ما بود و سبب دلگرمی بیشتر ما. از همه این عزیزانمان تشکر کرده و قدرانی می کنیم.

همچنین از حمایت، کمک و شرکت عزیزان: استاد دکتر رضا براهنی، دکتر رضا مریدی و دکتر علیرضا اصغرزاده در کمپین، کمال تشکر و امتنان را داریم.

حاصل تلاش های ما تا به حال، جمع آوری حدود پانزده هزار دلار بوده که مبلغ ده هزار دلار از کل مبلغ را هفته پیش با همکاری نشر آناس در تبریز به حساب “موسسه حمایت از مستمندان تبریز” واریز کرده ایم و مبلغ باقی مانده را به زودی از طریق همین موسسه به آسیب دیدگان زلزله خواهیم رساند.

دست یکایک عزیزانی را که  با مشارکت خود به کمپین یاری رساندند  صمیمانه می فشاریم و با تشکر از هموطنان عزیز یادآور می شویم که شماره حساب:  ۱۰۴۳۹۲۶- ۰۵۵۹۲  رویال بانک همچنان مفتوح بوده و در مورد تداوم کمپین و نحوه فعالیت آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

هیئت مدیره بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران کانادا

ایران آذربایجانی دیل و کولتور اوجاغی – کانادا