شهروند ـ فرح طاهری: شنبه ۷ جولای ۲۰۱۲، به دعوت کنگره ایرانیان کانادا جلسه ای در یکی از اتاق های مرکز امور شهری نورت یورکبرگزار شد که در آن بیش از شصت تن شرکت کردند و افرادی که حساب هایشان توسط بانک T.D بسته شده بود، اطلاعاتی در این خصوص به اعضای هیئت مدیره کنگره ارائه دادند.

دکتر فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا و کاوه شهروز نایب رئیس در آغاز علت نشست را گردآوری اطلاعات از افرادی که با چنین مسئله ای روبرو شده اند، خواندند.

تعدادی از افراد پس از دریافت نامه از بانک مبنی بر بسته شدن حساب فکر می کرده اند تنها این مسئله برای آنها پیش آمده ولی با علنی شدن موضوع متوجه شدند که بسیاری با این مسئله مواجه شده اند.

یکی از حاضران که حساب مشترک همسرش را با پدرش بسته اند از افرادی بوده که موضوع را رسانه ای کرده و با اتاواسیتیزن و سلام تورنتو تماس گرفته و در فیس بوک صفحه ای به این منظور باز و آگاهی رسانی کرده است. پس از آن بوده که افراد مشابه دیگری پا جلو گذاشته و از بسته شدن حساب هایشان گفتند. همین موضوع نشان می دهد که آگاهی رسانی قدم اولیه و مهمی در اینگونه موارد است، چرا که حرکت جمعی بسیار بیش از حرکت های فردی اثرگذار خواهد بود.

از راست: سارا تخشا، صمد اسدپور، کاوه شهروز، فرخ زندی، مهسا پزشکی، داود کفایی اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا

تعدادی از افراد، نامه ی مبنی بر بسته شدن حساب را بعد از بسته شدن دریافت کرده بودند و همین موضوع باعث ضرر و زیان ناشی از دیرکرد پرداخت اقساط شان شده بود.

بعضی از افراد از ضربه ی روحی ناشی از این موضوع گفتند.

تعدادی، با اشاره به اینکه شهروند کانادا هستند، بسته شدن حساب را تبعیض علیه خود می خواندند و خواستار رسیدگی و حمایت از حقشان بودند.

یکی از افرادی که حسابش بسته شده بود، از ارسال نامه در این خصوص به دفتر دکتر مریدی گفت و از عدم دریافت پاسخ گله کرد.

سعید طاهری، مدیر مؤسسه ی مالی طاهری، نیز در این نشست از مشکلاتی که برای صرافان به وجود آمده گفت. او همچنین به این اشاره کرد که بانک ها موسسات خصوصی هستند و باز کردن حساب در آنها “حق”(Right) نیست بلکه یک “امتیاز”(privilege) است و این در قراردادهایی که در آغاز با بانک امضا می کنیم به صورت حروف ریز درج شده است، بنابراین صحبت از حق در اینجا نمی شود، کرد.

طاهری همچنین افزود: موضوع بسته شدن حساب ها به دولت فدرال مربوط است و به دکتر مریدی که در دولت استانی نماینده ریچموندهیل است، مربوط نمی شود. اما دکتر مریدی، با آنکه به او مربوط نمی شد، با هزینه شخصی با ما به اتاوا آمد تا این امر را پیگیری کند.

پس از گفت و شنید افراد حاضر در سالن، اعضای هیئت مدیره ی کنگره از افرادی که حاضرند با رسانه های کانادایی و فارسی زبان همچون بی بی سی فارسی مصاحبه کنند، خواستند که نام و اطلاعات تماس خود را به هیئت مدیره بدهند. سپس کنگره اختتام جلسه را اعلام کردند تا پس از شور با یکدیگر، جمع بندی نهایی خود را ارائه دهند.

متن زیر از سوی اعضای هیئت مدیره کنگره جهت انتشار به شهروند ارسال شد.

بیش از شصت تن در جلسه برای بسته شدن حساب های بانکی شرکت کرده بودند

***

جلسه بررسی اطلاعات و گزارش های رسیده در مورد بستن حساب های بانکی بعضی از ایرانیان در بانک T.D با حضور هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا و نمایندگان مطبوعات فارسی و عده کثیری از مردم در سالن شهرداری نورت یورک در تاریخ ۷ جولای ۲۰۱۲ تشکیل شد.

دلایل عمده ای که منجر به بسته شدن حساب های بانکی عنوان گردیده به قرار زیر می باشد:

حساب ها با یک نامه ی کوتاه، بدون توضیح مشخص بسته شدند و رفتار نمایندگان بانک در بعضی موارد تند، نامناسب و خارج از شئونات اداری بوده است.

ـ اکثر کسانی که حساب های آنها بسته شده است یا حساب های مشترک با نزدیکان خود در ایران داشته اند و یا از طریق ایران حواله های مالی به حساب آنها واریز شده است، و یا در ایران از طریق آنلاین دستور برداشت و پرداخت حساب خود را هدایت می کردند، و یا در پرداخت بدهی خود به بانک (اقساط وام مسکن) از ایران درآمد مالی داشته اند که مسلما درآمدهای حاصل از اجاره و فروش املاک شخص و یا حقوق بازنشستگی و سایر کمک های مالی بوده است که این موارد قانونی و اکثراً هیچ وابستگی اقتصادی و سیاسی با رژیم جمهوری اسلامی نداشته اند و همگی شهروندان کانادا هستند که باید حقوق آنها مانند سایر شهروندان کانادا رعایت می شده است.

ـ بستن حساب های بانکی اثرات منفی و زیانبار روحی و روانی و بعضا مالی را به همراه داشته است.

کنگره ایرانیان بلافاصله بعد از خاتمه جلسه اقداماتی را که شامل موارد زیر می باشد، آغاز کرده است:

۱ـ تشکیل هیئتی مرکب از نمایندگان کنگره ایرانیان، نمایندگان مطبوعات، کارشناسان مالی و داوطلبان از بین شرکت کنندگان که بتوانند به صورت جدی و موثر در حل مسائل فوق اقدام و گزارش آن را منتشر نمایند.

۲ـ تماس با مسئولان بانک T.D برای ملاقات حضوری و مذاکره در جهت رفع مشکل.

۳ـ جلب همکاری نمایندگان پارلمان در جهت کمک به رسیدن به یک راه حل مناسب.

۴ـ کنگره ایرانیان برای جمع آوری اطلاعات و پیشنهادات بیشتر ایمیلی را با آدرس زیر تعیین کرده و تقاضای همکاری دارد.

accountclosing@iccongress.ca

در پایان کنگره ایرانیان با افتخار و جدیت و صمیمیت این مسئله را تا رسیدن به نتیجه ای قابل قبول ادامه خواهد داد و از همه نمایندگان محترم مطبوعات و هموطنان عزیز تقاضای یاری و مساعدت می نماید، زیرا معتقد است حل این مشکل در جلوگیری از سایر مشکلات احتمالی آینده برای ایرانیان موثر خواهد بود.

***

پیش از بسته شدن صفحات شهروند، دو مصاحبه ی متفاوت رادیویی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از سی بی سی پخش شد که در هر دو مصاحبه کاوه شهروز از سوی کنگره ایرانیان کانادا در رابطه با مشکل پیش آمده برای جامعه ی ایرانی کانادا سخن گفت. در یکی از دو مصاحبه، خانمی که حساب مشترک او با پدرش نیز بسته شده، اعتراضش را صریحن اعلام کرد. به نظر می رسد صدای اعتراض جامعه ی ایرانی دارد به گوش مقامات کانادایی می رسد و این قدمی ست برای رفع تبعیض بین شهروندان کشور کانادا، بویژه مردم ایران و ایرانیان خارج کشور که امروزه گویا به جای دولت جمهوری اسلامی قرار است تنبیه شوند.