شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۲۲ جون ۲۰۱۲، سکولارهای سبز تورنتو، یک گردهمایی در میدان مل لستمن تورنتو برگزار کردند.

این گردهمایی از ساعت ۸ بعدازظهر آغاز شد، و با ایراد سخنرانی، نمایش کلیپ های ویدیویی، اسلایدشو و پخش ترانه و سرود، یاد و خاطره ی مبارزان ایران از دهه ی شصت تا امروز، گرامی داشته شد.

بالا از راست: نسترن علیی، فرخ زندی و مصطفی عزیزی
پایین: فرامرز شیراوند، محمدصدیق ابراهیمی، رضا مریدی

 

نسترن علیی گردانندگی مراسم را برعهده داشت و پیام دکتر اسماعیل نوری علا، رئیس سکولارهای سبز را خواند. او افزود: گروه ندای صلح و آزادی و سکولارهای سبز تورنتو انجام این برنامه را برعهده گرفتند، اما این همه که ما می گوییم در کنار هم کار کنیم باید از همین تورنتوی خودمان شروع کنیم و تا آنجا که می شود در برنامه های همدیگر شرکت کنیم و مسئولیت فردی را فراموش نکنیم.

علیی همچنین از پروانه رادمرد برای طراحی پوستر زیبایی از ندا در ترکیبی با شعرهای فروغ که برای این مراسم تهیه کرده بود، سپاسگزاری کرد.

 

دکتر فرخ زندی، رئیس سکولارهای سبز تورنتو، در سخنان خود گفت: اینجا جمع شده ایم تا یاد نداها و سهراب ها باشیم. سال ۲۰۰۹ سال بسیار پرتشنجی بود برای مردم ایران، و در این سه سال گذشته، خفقان و سرکوب رژیم بر روی مردم ایران بیشتر شده.

دکتر زندی ادامه داد: ما اعتقاد داریم حقوق بشر اساس دمکراسی ست این رژیم از بدو تاسیس به خاطر اعتقاداتش موجودیتش در تضاد است با هرگونه قوانین بین المللی و حقوق بشری و دمکراسی. تا دست به دست هم ندهیم و اتحادی را برپا نکنیم این داستان ادامه پیدا خواهد کرد.

خوشبختانه فشارهای خارجی رو به افزایش است، ولی وظیفه ما در خارج ایران است که حداقل بلندگویی باشیم برای مردم بیگناه داخل ایران.

 در ادامه مصطفی عزیزی، نویسنده، که خود در تظاهرات سال ۸۸ در خیابان های تهران بوده، از مشاهدات و خاطراتش گفت.

عزیزی گفت: در روزهای خرداد سال ۸۸ این شانس را داشتم که در خیابان های تهران شاهد حضور میلیون ها ایرانی باشم، اما متاسفانه همیشه وقتی حادثه اخطار می شود ما آماده اش نبودیم و نیستیم. سی سال آرزو می کردیم روزی مردم ایران به خیابان ها بیایند و نفی تمامیت نظامی را بخواهند که آنها را به اسارت و بردگی کشیده. مردم به خیابان آمدند، از جمهوری اسلامی هم عبور کردند، شعار استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی دادند. شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه دادند، اما وقتی مردم از رهبری جناحی از رژیم عبور کردند، دیدند تنها هستند و کسی را ندارند. وقتی در روز عاشورا عبور کردند. من خودم روز عاشورا در خیابان ها بودم و می توانم به عنوان یک شاهد شهادت بدهم که بخش هایی از تهران آزاد شد، آن هم با جنگ و گریز کوچه به کوچه، خیابان به خیابان. در بخش های آزاد شده همه نمادهای جمهوری اسلامی سرنگون شد.

شرکت کنندگان در مراسم یادبود مبارزان راه آزادی

عزیزی در ادامه ی سخنانش گفت، از خواب غفلت بیدار شویم و به فکر این باشیم که مردم ایران هر لحظه ممکنه دوباره چنین حماسه هایی را بیافرینند، تنهاشون نگذاریم.

عزیزی با خواندن شعری از شاملو سخنانش را به پایان برد.

در ادامه محمدصدیق ابراهیمی، سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران، بیانیه این حزب را خواند.

او با فرستادن درود به همه ی جانباختگان این سه دهه گفت:… آنچه که باعث و بانی این جنایت هاست سیاستی ست مغایر با همه شئونات بشری و حقوق اولیه هر فرد آزادیخواه و دگراندیش.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ملت کرد یکی از ملیت هایی ست که بارها و بارها تحت سرکوب شدید رژیم اسلامی قرار داشته، گفت: ملت ما و در راس آن حزب دمکرات کردستان ایران، همواره خود را ناجی و پشتیبان و همسنگر همه ی آزادیخواهان کشورمان دانسته و از هیچ کمکی دریغ نکرده است.

ابراهیمی افزود: ایران کثیرالملله ما تنها در صورت داشتن راهکارهای مناسب همچنان می تواند شکل گربه ای خود را حفظ کند. سیاست یک زبان و یک ملت سالهاست که خون می مکد. شعار فریبنده ی یکی شدن و یکی بودن یکی از کشنده ترین سلاح ها بوده و هست برعلیه آزادیخواهان. ما بیش از همه خواهان باهم بودن هستیم. حزب دمکرات کردستان ایران، بیش از هر جریان دیگری خواهان یکی بودن است، اما تنها در مقابله با دشمنان، در غیر این صورت ادغام و حذف زبان ها و ملیت ها و فرهنگ ها در یک تفکر بخصوص فاجعه می آفریند و آفریده است.

پای درخت های ندا و سهراب که سه سال پیش کاشته شد، شمع افروختند و شعر و سرود خواندند

فرامرز شیراوند، سخنران بعدی بود. او گفت: کشتار ۶۷ نقطه عطفی بود بر کشتاری که جمهوری اسلامی شروع کرده بود. این کشتار از سینما رکس آبادان شروع می شد و بعد از انقلاب کشتار سران رژیم سابق، بعد ۳۰ خرداد ۶۰ تا ۶۲ و ۶۴ و ۶۷ و ۸۸ و همچنان ادامه دارد.

شیراوند افزود: هنوز جنایتکاران اسلامی دنبال ما هستند حتی در خارج کشور. جمهوری اسلامی و عواملش در خارج کشور فعالیت هایی می کنند در سطح فرهنگی. که یکی از آنها امروز در دانشگاه یورک قرار بود برگزار شود، که دانشجویان دانشگاه یورک عاملی شدند که این بساط بسته شود. باید دانشجویانی که جلوی این مسئله را گرفتند تشویق کرد.

شیراوند در پایان گفت: جمهوری اسلامی در همسایگی ماست. کانادا عملا مرکز فعالیت جمهوری اسلامی ست چه در سطح سیاسی، چه اقتصادی و چه فرهنگی. از جشنواره سینما گرفته تا خطاطی و خوشنویسی و هویت سازی و مابقی برنامه ها. در فرویو مال برنامه هویت ایرانی ـ اسلامی گذاشتند گروهی به اسم موسسه فرهنگ و هنر ایران. ما باید هشیار باشیم و متحدانه علیه آن اقدام کنیم.

آخرین سخنران، دکتر رضا مریدی نماینده مجلس انتاریو بود.

دکتر مریدی ضمن مروری بر حوادث سه سال گذشته و کشتار و سرکوبی که رژیم در پی حوادث بعد از انتخابات انجام داد گفت: ندا آقا سلطان به عنوان نماد ندای ایرانیانی که جان خودشان را در این راه از دست داده اند، در صحنه جهانی مشخص شد و تصویرش بر تلویزیون های جهان به نمایش گذاشته شد و آن نگاه آخرین ندا در لحظه ای که جان می داد به همه ی ما ایرانیان این پیام را داد که این نهضت، نهضت آزادیخواهی و دمکراسی در ایران که قبل از مشروطیت شروع شده، هنوز ادامه دارد و ملت ایران تا رسیدن به آزادی و دمکراسی و حقوق حقه ی خودش از پای نخواهد نشست.

مراسم با نمایش کلیپ های ویدیویی از حوادث سه سال پیش ایران ادامه یافت و جمعیت با شمع های افروخته به سوی درخت های ندا و سهراب در پارک پشت میدان مل لستمن حرکت کردند.

پوستر ندا کار هنرمندانه ی خانم پروانه رادمرد که به زیبایی ندا را با شعرهای فروغ تلفیق کرده بود

در کنار درخت نیز دقایقی حاضران سرود و شعر خواندند و با “کشتگان این سال ها که عاشق ترین زندگان بودند” عهد خود را تجدید کردند که هیچگاه فراموش نکنند، نداها و سهراب ها و …. را.