تغذیه و بهداشت خانواده

 

محققان دانشگاه میامی با مطالعه ۱۲۴ نفر از افراد مسن به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن قهوه کافئین دار امکان بروز بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازد. به عبارت دیگر افرادی که روزی حدود ۳ فنجان قهوه مصرف می کردند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز بیماری آلزایمر یا فراموشی قرار داشتند. این دسته از دانشمندان اشاره می کنند که پژوهشگران دیگر در یکی دو دهه گذشته به وضوح ثابت کرده اند که مصرف قهوه و کافئین موجود در آن می تواند از بروز بیماری های دیگر مانند پارکینسون، سکته مغزی، دیابت نوع دو و سرطان های کبد و سینه جلوگیری کنند.

تحقیقات جدید خواص نوشیدن قهوه را نشان می دهد

در یکی دیگر از مطالعات علمی بیشتر از ۴۰۰ هزار نفر به مدت ۱۳ سال بررسی و پیگیری شده اند تا نقش مصرف قهوه و رابطه آن با سلامتی معلوم گردد. این بررسی نشان می دهد که نوشیدن قهوه از مرگ و میر زودرس به علت بیماری های قلب و عروق، عفونت های ریوی، سکته مغزی، دیابت و بعضی از سرطان ها جلوگیری می کند.

در حال حاضر بیشتر از ۱۰ میلیون آمریکایی مراحل مختلف بیماری آلزایمر را می گذرانند و این رقم هر روزه افزایش می یابد. اگر مصرف قهوه بتواند بروز این بیماری را به تاخیر انداخته و سبب بهتر شدن کیفیت زندگی افرادی که در مراحل اولیه این بیماری قرار دارند شود پس نوشیدن حد اعتدال آن توصیه می گردد.

بالا بودن قند خون را جدی بگیرید

مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه کپنهاک نشان می دهد که بالا بودن قند خون، آنهم به مقدار بسیار کم می تواند سبب بروز یک نوع بیماری قلب و عروق گردد. در این بررسی بیشتر از ۸۰ هزار نفر همکاری داشته و نتایج آن در ژورنال علمی Cardialogy به چاپ رسیده است. این پژوهشگران معتقدند که قند غیرطبیعی خون اولین صدمه خود را به قلب وارد می آورد که متاسفانه جبران ناپذیر می باشد. در ضمن اگر قند خون کنترل نشود به تدریج کلیه ها و قوه بینایی از کار افتاده و سبب ناهنجاری هایی می شود. به همین جهت نباید بالا بودن قند خون را نادیده گرفت و به آن اهمیت نداد. در مراحل اولیه بروز بیماری قند می توان به وسیله رژیم غذایی سالم و فعالیت های بدنی میزان قند خون را کاهش داد در حالی که در مراحل پیشرفته چنین کاری را نمی توان کرد. میزان مرگ و میر به علت بیماری قند در دنیا مقام ششم را به خود اختصاص داده در حالی که اگر در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده شود و قند خون کنترل گردد می توان از مرگ و میرهای زودرس جلوگیری نمود. در ضمن در دنیا هر ساله بیشتر از ۱۷ میلیون نفر به علت بیماری های قلب و عروق که بالا بودن قند خون یکی از علل مهم و اصلی آنست جانشان را از دست می دهند. بارها در این صفحه اشاره کرده ایم که حدود ۶ درصد از مردم به بیماری قند دچار هستند ولی خودشان نمی دانند که رقم بالایی ست. علت اصلی آن بی توجهی مردم به چندوچون میزان قند خونشان بوده و یا به علت عدم دسترسی به طبیب متخصص و بیمارستانها و درمانگاه ها تشخیص بیماری شان به تأخیر می افتد.

مرحله اول تهیه واکسن بیماری پارکینسون شروع شد

دانشمندان استرالیایی با همکاری یکی از کمپانی های دارویی آن کشور مرحله ی اول آزمایش و تهیه واکسن بیماری مزاحم پارکینسون را آغاز کردند. محققان این بیماری معتقدند که پروتئینی به نام Alpha-Syn در بروز بیماری پارکینسون نقش دارد. به همین دلیل واکسن مورد بحث بر روی این پروتئین و عملکرد آن در بدن تأثیر گذاشته و در نهایت از بروز این بیماری جلوگیری می کند. یکی دیگر از ویژگی های این واکسن استفاده ی آن برای درمان بیماری پارکینسون است به عبارت دیگر از آن می شود برای درمان بیمارانی که داروهای دیگر در آنها موثر نمی باشد، استفاده گردد. اگر فاز یا مرحله ی اول تهیه واکسن با موفقیت انجام گیرد، دانشمندان مراحل بعدی تهیه واکسن را بر روی دسته ای از بیماران آزمایش خواهند کرد و واکسن به بازار خواهد آمد. در اینجا باید اشاره شود که در تهیه داروها و واکسن ها بین مرحله ی اول تا مراحل انتهایی سالها طول خواهد کشید. هروقت چنین خبری در این صفحه به چاپ می رسد عده ی زیادی از خوانندگان با ما تماس گرفته و می خواهند بدانند چطور می توانند چنین داروها یا واکسن ها را تهیه کنند در حالی که ما فقط خبر مهم پزشکی را منتشر نموده و اشاره می کنیم که از خبر تا کامل شدن دارو سالها طول خواهد کشید.

رژیم غذایی مدیترانه، سالم ترین رژیم غذایی

میوه و سبزیجات از مواد غذایی مهم برای بدن

پس از ده ها مطالعه ی علمی بزرگ توسط پژوهشگران سرشناس در سراسر دنیا، مخصوصا در کشورهای اطراف دریای مدیترانه بر روی جزئیات رژیم غذایی مدیترانه و رابطه ی آن با سلامتی و بهزیستی امروز به وضوح مسلم گردیده که عادات غذایی و رژیم غذایی مدیترانه یکی از بهترین و سالم ترین رژیم های غذایی است.

رژیم غذایی مدیترانه را غذاهایی مانند لبنیات، سبزی، گوجه فرنگی، میوه، دانه های روغنی مانند گردو، بادام، زیتون وغیره، غذاهای دریایی، تخم مرغ، غلات، و حبوبات تشکیل می دهد.

دانشمندان معتقدند که هر وعده از غذای اصلی روزانه باید حداقل حاوی سه نوع از غذاهای ذکر شده در بالا باشد و در ضمن مصرف ۲ لیتر یا ۸ لیوان آب نیز یکی از اصول مهم و ضروری رژیم مدیترانه است. چند سالی است که بسیاری از مراکز پزشکی و بیمارستان های دنیا سعی بر این دارند تا رژیم غذایی مدیترانه را جایگزین رژیم غذایی معمول کنند و کارشناسان تغذیه و رژیم غذایی چنین رژیمی را به بیماران توصیه می کنند.

رابطه اندازه دور کمر و بیماری قند

چاقی و بزرگی اندازه دور کمر یکی از نمودارهای جدید پیش بینی بعضی از بیماری ها است. در دو دهه اخیر مطالعات زیادی در این مورد به عمل آمده و نتایج آن با روش های جدید و پیشرفته تشخیص بیماری ها مانند MRI و آزمایش خون و غیره مقایسه گردیده و صحت آن ثابت شده است. شکل ظاهری سینه و شکم و باسن افراد که نمایانگر وزن غیرطبیعی و ظاهری متفاوت است می تواند پیش بینی کننده بروز بسیاری از بیماری های مزمن باشد. اخیراً پژوهشگران انگلیسی با بررسی و اندازه گیری دور کمر دسته بزرگی از مردم ثابت کرده اند که بزرگی دور کمر که در حقیقت نشانگر وجود چربی زیاد در زیر جلد و دور بعضی از اعضاء داخلی شکم مانند روده ها و کلیه و کبد و غیره است بهترین نمودار امکان بروز بیماری قند نوع دو می باشد. در این جا به طور کلی چاقی بیش از حد در کنار بزرگی دور کمر نقش موثرتری در بروز بیماری قند خواهد داشت. جالب این که رابطه بزرگی اندازه دور کمر در خانم ها نمودار ثابت تری است در مقایسه با بزرگی دور کمر مردان. یک سوم جمعیت کشورهای آمریکا و انگلستان افزایش وزن داشته و اندازه دور کمر آنها بیشتر از حد طبیعی است. این افراد اگر با روش درست نسبت به کم کردن وزن خود اقدام نکنند، درصد بزرگی از آنها نهایتاً به بیماری قند نوع دو دچار خواهند شد. البته همان طوری که اشاره شد بیماری های مزمن دیگری هم با اندازه دور کمر رابطه دارند که در فرصتی مناسب به آنها اشاره خواهیم کرد.

بهتر است باور کنید

هرساله در دنیا حدود ۹ میلیون نفر در اثر عوارض پوکی استخوان به شکستگی استخوان های بدن دچار می شوند. به عبارت دیگر در هر ۳ ثانیه یک نفر در دنیا دچار شکستگی استخوان ها می شود که رقمی است بزرگ زیرا درصد بالایی از این افراد زمین گیر شده و نمی توانند کار کنند.

در اروپا و آمریکا و ژاپن ۷۵ میلیون نفر به بیماری یا عارضه ی قابل پیشگیری پوکی استخوان مبتلا هستند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com