زمانی که بی عدالتی قانون می شود، نافرمانی وظیفه است

 

ساعت شش بامداد روز پنجشنبه هفتم جون  ماموران پلیس مونترال در عملیاتی ویژه و غیرمعمول با در دست داشتن حکم دادستانی دادگستری کبک به آپارتمان شخصی و محل زندگی خانواده دکتر امیر خدیر،  نماینده مجلس کبک واقع در خیابان سن هوبر St. Hubert مونترال رفته و یلدا مشعوف – خدیر، دختر ۱۹ ساله او را پس از گشتن و تجسس محل اقامت خانواده ی این تنها نماینده «حزب همبستگی کبک» دستگیر کرده و با خود به زندان بردند. گروهی از همسایگان شاهد دستگیری همسایه جوان خود بودند.  در جریان این عملیات که شگفتی بسیاری را بر انگیخت، از افراد پلیس خواسته شد که پیش از ورود به آپارتمان، پوتین و کفش خود را در بیاورند، ماموران اما بی توجه به این درخواست وارد محل زندگی این خانواده شدند.

یلدا مشعوف ـ خدیر توسط پلیس دستگیر شد

  دستگیری یلدا مشعوف – خدیر جزو عملیات دستگیری یکی از یازده نفری بود که آن روز صبح در هجوم بامدادی پلیس به هشت محل مسکونی در مونترال انجام شد. خانم نیما مشعوف، همسر امیر خدیر و مادر یلدا در گفت و گویی به شهروند توضیح داد که در حکم صادر شده بوسیله دادستانی علت دستگیری دخترش توضیح داده شده اما این توضیحات ناروشن و غیر منطقی هستند. خانم مشعوف همچنین در مورد اشیایی که پلیس برای یافتن آن آپارتمان را جستجو کرد، گفت که  اشیاء فهرست شده شامل یک پرچم سیاه، لباس سیاه، کوله پشتی و اشیاء عجیب دیگری است. پلیس اعلام کرد خانم یلدا مشعوف- خدیر را به اتهام شرکت در انفجار بمب دودزا در متروی مونترال، شرکت در تظاهرات غیرقانونی، وارد آوردن خسارت به ساختمان های دولتی از جمله ورود و خرابکاری در دفتر خانم « لین بوشام»، وزیر سابق آموزش و پرورش دولت کبک که  در جریان آن دو پنجره دفتر وزیر شکسته شده، شرکت و همکاری با گروهی ۲۱ نفره که روز دهم ماه می پل ژاک کارتیه مونترال را مسدود و عبور و مرور را مختل کردند و … دستگیر کرده است. در عکس ها و تصاویری که از جریان این دستگیری در سطح بسیار وسیعی در رسانه ها منتشر شد، شعار نوشته شده بر یک تابلو  که روی در ورودی آپارتمان نصب شده، به طرز چشمگیری جلب نظر می کرد. بر این تابلو به زبان فرانسه نوشته شده:« زمانی که بی عدالتی قانون می شود، نافرمانی وظیفه است.»

امیر خدیر نماینده مجلس کبک

دستگیری خانم یلدا مشعوف- خدیر دو روز بعد از دستگیری پدرش در شهر کبک به جرم شرکت مسالمت آمیز در تظاهرات علیه قانون اضطراری ۷۸ انجام شد. امیر خدیر بعد از چند ساعت با دریافت یک برگ جریمه ۴۸۳ دلاری به جرم سد معبر، بر اساس قوانین مربوطه به این گونه خلاف ها، آزاد شد. یادآوری این که این خلاف و جریمه آن ارتباطی با قانون جنجالی ۷۸ ندارد. شهروند گزارش مشروح دستگیری و آزادی این نماینده و جزئیات آن را بلافاصله در سایت و بعد در شماره هفته پیش خود منتشر کرد.

امیر خدیر چند ساعت پس از دستگیری دخترش در یک نشست خبری در کبک به پرسش های خبرنگاران درباره دستگیری دخترش پاسخ داد. او توضیح داد بوسیله همسرش از این دستگیری با خبر شده و در قسمتی از سخنان خود خاطرنشان کرد که خوشحال است که پلیس به خاطر مقام سیاسی او، با دخترش رفتاری متفاوت با دیگر شهروندان کبک نکرده است اما با تاکید یادآور شد: «این دستگیری یک اقدام سیاسی و به منظور جلوگیری از انتقادات، مبارزات و خاموش کردن صدای من انجام شده. اما این کارها نمی تواند مرا از کاری که وظیفه من به عنوان نماینده مردم است، باز دارد.»

یلدا پس از آزادی مادربزرگش را در آغوش گرفته است

امیر خدیر در مورد دخترش توضیح داد که وی انسانی عاقل  و منطقی است. در خانواده ای بزرگ شده که توجه به مسائل اجتماعی و مبارزه با بی عدالتی ها در آن همیشه مورد توجه بوده و طبیعی است که  با قانونی مانند قانون ۷۸ کبک که از نظر مردم ناعادلانه است، بطور مسالمت آمیز مخالفت کند و برای لغوش به تظاهرات و مبارزه بپردازد.

لازم به یادآوری است دستگیری ۱۱ نفر و از جمله دختر نماینده مجلس کبک به اتهام جرائم و خلاف هایی که حدود یک ماه پیش در ماه می رخداده و یک روز پیش از آغاز مسابقات مشهور بین المللی «گراند پری» Grand Prix  انجام شد. در شب گشایش این مسابقات در جلوی محل برگزاری میهمانی تشریفاتی بزرگ آن، تظاهرات گسترده ای انجام شد و تعداد قابل توجه ای از تظاهرکنندگان بوسیله پلیس مونترال دستگیر شدند.

بعد از دستگیری، این دختر ۱۹ ساله اول بار همراه با وکیلش «دنی پوآتراس» روز دوشنبه یازده ژوئن در دادگاه حاضر و مراحل قانونی محاکمه وی آغاز شد. «دنی پوآتراس» در این جلسه تقاضای آزادی موکل خود را تسلیم قاضی دادگاه کرد. دادگاه پاسخ به این تقاضا را به روز سه شنبه دوازده ژوئن موکول کرد. «دنی پواتراس» بعد از اتمام این جلسه به خبرنگاران گفت به نظر او این دستگیری ها منطق قانونی ندارند و سیاسی هستد.

روز چهارشنبه بعد از ظهر  خانواده خانم یلدا مشعوف-خدیر با سپردن یک وثیقه دو هزار دلاری و ضمانت با توافق خانم قاضی «هلن مورین» موفق شدند فرزند خود را تا تشکیل جلسه بعدی دادگاه برای رسیدگی به اتهامات مطرح شده در پرونده اش، از زندان آزاد کنند.

خانم «هلن مورین» با شرایط دشوار و بنا به گفته وکیل متهم سخت گیرانه و غیرمتعارفی با آزادی موقت خانم یلدا مشعوف – خدیر موافقت کرده است. «دنی پوآتراس»  توضیح داد با این شرط و شروط به کلی بعید می نماید که موکلش و دیگر متهمانی که آزاد شده اند، با پلیس و ماموران قانون سر و کار پیدا کنند.

بر حسب شرایط قاضی دختر جوان امیر خدیر حق ندارد در هیچ تظاهراتی که غیر قانونی باشد، شرکت کند. حق پوشاندن صورت خود و حضور با لباس مبدل در انظار عمومی را ندارد. نمی تواند  جلوی ساختمانهای دولتی از جمله کالج ها و دانشگاه ها برود. در اطراف  دادگاه ها نباید دیده شود. مگر این که برای شرکت در محاکمه اش باشد. حق حمل کوله پشتی را ندارد و …

خانم یلدا مشعوف – خدیر بعد از آزادی در حالی که تعدادی از افراد خانواده اش و گروهی از دوستان و پشتیبانان او در بیرون منتظرش بودند، بوسیله خانم الهه شکرایی، مادربزرگ مادریش در آغوش گرفته شد.

خانم شکرایی به خبرنگاران گفت: «من هم مخالف قانون ۷۸ و افزایش شهریه دانشگاه ها هستم.» و یادآور شد : «فراموش نکنیم که ما هم روزی جوان بوده ایم.»

خانم یلدا مشعوف- خدیر باید روز جمعه۲۰ ژوئیه برای ادامه بررسی اتهامات خود در دادگاه حاضر شود.

دستگیری و آزادی دکتر امیر خدیر و به دنبال آن دستگیری دخترش  و آزادی وی با سپردن وثیقه و ضمانت در جریان جنبش کبک که از اواسط ماه فوریه با اعتراض، اعتصاب و تظاهرات گسترده دانشجویان آغاز شد، بازتاب وسیعی داشته و مورد تفسیرهای متنوع و گاه متضادی قرار گرفته است. آنچه از دیدگاه همه ناظران بی طرف مسلم می نماید این دستگیری ها عکس العمل دولت لیبرال شاره  و ناتوانی این دولت در حل مناقشاتش با دانشجویان و جلوگیری از جنبش تاریخی است که بعد از اوج آن در روز ۲۲ ماه می همچنان  ادامه دارد.

 اولین نتایج و نشانه های سیاسی قابل لمس  این جنبش، شکست بی سابقه لیبرال ها در انتخابات میان دوره ای است که روز دوشنبه انجام شد. در حوزه انتخاباتی Argenteuil رولان ریچارد،  کاندیدای «حزب کبکی ها» با در صد آرای قابل توجه مردم این حوزه، کاندیدای حزب لیبرال را شکست داد. نمایندگی این حوزه از سال ۱۹۶۶ تاکنون همیشه از کاندیداهای حزب لیبرال بوده است. از سوی تحلیلگران سیاسی نتایج این انتخابات هشداری جدی به دولت لیبرال ژان شاره توصیف شده است.

دانشجویان از دادگاه عالی کبک خواسته اند قانون پر تناقض ۷۸ را که بنا به عقیده و استدلال کارشناسان حقوقی و آشنایان به  حقوق شهروندان و قانون اساسی کانادا در تضاد کامل و برخلاف این حقوق و قوانین است، معلق کند.

تلاش برای محدود کردن حق تظاهرات و تعطیل آزادی بیان در کبک بازتاب منفی بسیاری نه تنها در کبک و کانادا که در تمام جهان داشته است.گروه زیادی از مردم که از تظاهرات و ناآرامی شهر مونترال بویژه به شدت ناراحتند و به این دلیل دانشجویان را مورد انتقاد قرار داده و آنها را مقصر می دانند اما از ناتوانی دولت شاره برای آرام کردن تظاهرات و حل مناقشات هم به شدت ناراضی هستند.

اینها همه در انتخابات آینده کبک که احتمال می رود در زمانی نه چندان دور برگزار شود، بازتاب خواهد یافت و سبب دگرگونی های بنیادی و عمیقی در صحنه سیاسی این استان مهم کانادا  می شود.

علی شریفیان، روزنامه نگار آزاد در رشته هنر و علوم ارتباطات درس خوانده، از همکاران شهروند است. در مونترال زندگی می کند. مقالات او در زمینه مسائل هنری ، اجتماعی، هنر و فرهنگ و امورسیاسی کبک و کانادا علاوه بر شهروند در رسانه های مختلف منتشر می شوند.