همسر ایرانی-کانادایی محکوم به اعدام به تهران می‌رود

آنتونلا مگا، همسر حمید قاسمی-شال، شهروند ایرانی-کانادایی محکوم به اعدام برای دنبال کردن سرنوشت همسرش به تهران سفر می‌کند. مگا می‌گوید این پیشنهادی است که ماموران سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا به او کرده‌اند.

در ضمن، چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته مجلس کانادا خواهان آزادی قاسمی-شال شد. مجلس به اتفاق آرا به قراری که دایان ابلونچی، مسئول امور کنسولی در کابینه، در این مورد پیش گذاشت رای مثبت داد. این قرار خواهان آزادی حمید و بازگرداندن او به کانادا می‌شد.

 

پیش از این مقامات کشورهای ترکیه و برزیل، که به جمهوری اسلامی نزدیک‌تر هستند، نیز به دستگیری قاسمی-شال اعتراض کرده بودند.

کریس سلی، ستون‌نویس نشنال پست، نیز هفته‌ی گذشته مقاله‌ای در این مورد نوشت.

 

کانادا به ایران گندم صادر کرده است

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی که خبر از افزایش صادرات گندمِ کانادایی می‌داد، ایران را جزو دلایل اصلی این افزایش ذکر کرد. در این گزارش می‌خوانیم که پس از به زحمت افتادن ایران در پی تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور، امسال ۱۶۶ هزار تن گندم از کانادا وارد کرده است. این در حالی است که این میزان سال پیش، صفر بود گرچه ایران در سال‌های پیش سابقه‌ی واردات گندم از کانادا را دارد.

 

خبر شاهنامه در موزه سلطنتی انتاریو

 

خبر نمایشگاهی که «موزه‌ی سلطنتی انتاریو» در تورنتو با نقاشی‌هایی که با الهام از شاهنامه‌ی فردوسی کشیده شده‌اند برگزار کرده است در خبرگزاری های داخلی ایران منعکس شد. خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این خبر را به انگلیسی منتشر کرد و خبرگزاری مهر خبر فارسی مهمی به آن اختصاص داد. این نمایشگاه قرار است تا ۳ سپتامبر برقرار باشد.

 

برگزاری سالگرد وفات خمینی در اتاوا

 

پرس تی وی، تلویزیون وابسته به جمهوری اسلامی، خبر از برگزاری کنفرانسی در بزرگداشت آیت‌الله خمینی در ۲۳امین سالگرد درگذشت او در دانشگاه کارلتونِ اتاوا داد. به گزارش پرس تی وی‌ “دانشوران اسلامی و همچنین دانشگاهی‌های کانادایی» در مورد انقلاب ایران و «تاثیر آموزه‌های آن بر جهان اسلام امروز» سخنرانی کرده‌اند. «نقش اسلام در حکومت» از دیگر موضوعات این کنفرانس بوده است.

 

این گزارش مدعی می‌شود که «نفوذ و الهام» خمینی با گذشت قریب ربع قرن پس از وفات او افزایش یافته است و «بار دیگر جانی دوباره به اسلام سیاسی بخشیده.»

گزارش پرس تی وی هیچ‌گونه جزئیات بیشتری در مورد برگزاری این کنفرانس ارائه نمی‌کند.

گزارش دیگری از آژانس اهل بیت،‌ آن هم وابسته به جمهوری اسلامی، این کنفرانس را محصول مشترک «انجمن فرهنگی ایرانیان دانشگاه کارلتون» (ICACU) در همکاری با «مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» می‌نامد. فهرست سخنرانان در این گزارش، و در اعلامیه‌ی رسمی «کنفرانس» در وب‌سایت دانشگاه کارلتون، به‌گونه زیر آمده است:

– سید محمد رضوی، امام جماعت اثنی عشری شیعه اسلامی تورنتو

– فیل ولایتو، از نشریه‌ی «ویرجینیا دیفیندر»

رضوی همان روحانی‌ مسجدی در شرق تورنتو است که پیش از این در همین ستون در مورد او در رابطه با چاپ کتاب‌های ضدیهودی در مدرسه‌ای مذهبی در تورنتو خبر داده بودیم. او متولد هند است اما سال‌ها در حوزه علمیه قم زیر نظر آیت‌الله العظمی خراسانی درس خوانده.

ولایتو از فعالان ضدجنگ آمریکایی است که خود را چپ‌گرا معرفی می‌کند اما به دلیل حمایت خود از جمهوری اسلامی، بدنام است. او پیش از این کتابی در مورد سفر خود به جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از «هیئت صلح» نوشته است.

 

در وب‌سایت دانشگاه زمان برگزاری جلسه، شنبه، ۲ ژوئن، از ۵ تا ۶ بعدازظهر در اتاق «نیوکنفرانس روم» (اتاق ۲۷۰) بخش «رزیدس کامنز» (RO) دانشگاه کارلتون اعلام شده است.

 

«کارگاه شهروندان» دانشگاه تورنتو خبر داد:

جاسوس‌افزار جدید در خدمت جمهوری اسلامی و رژیم سوریه

 

الیویا وارد، از نویسندگان ارشد تورنتو استار، در گزارشی که هفته‌ی گذشته منتشر کرد خبر از جاسوس‌افزار جدیدی داد که رژیم‌های ایران و سوریه برای کنکاش در مورد مخالفان خود از آن استفاده می‌کنند. جاسوس‌افزار نوعی نرم‌افزار اینترنتی است که با نفوذ در کامپیوتر اشخاص اطلاعاتی در مورد آن‌ها به دست می‌آورد.

وارد خبر داد که «کارگاه شهروندان» در دانشگاه تورنتو پرده از این جاسوس‌افزار جدید، که نوعی اسب تروا است، برداشته است.

 

ران دایبرت، رئیس کارگاه مذکور که در دانشکده‌ی مسائل جهانی مانک واقع شده است، این‌را موردی «استثنایی» دانست.

کارشناسان این کارگاه، که افرادی با ملیت‌های مختلف در آن کار می‌کنند، می‌گویند این جاسوس‌افزار خود را به عنوان نرم‌افزار کارگزاری برنامه‌ی فیلترشکن «سیمرغ» معرفی می‌کند. وب‌سایت دریافت‌کننده‌ی داده‌های جاسوسی ظاهرا در عربستان سعودی است و بعضی از سرورهای آن در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما دایبرت گفت موفق به پیدا کردن «اثر انگشت‌ها»ی آن نشده‌اند و نباید تصور کرد که جاسوسان آمریکایی یا سعودی از آن استفاده می‌کنند. او در ضمن گفت قربانیان این جاسوس‌افزار مخالفان رژیم ایران و سوریه بوده‌اند اما ارتباط آن با هیچ یک از این دو رژیم هنوز اثبات نشده است.

«کارگاه شهروندان» پیش از این با پیدا کردن حلقه‌ی جاسوسی دولت چین به نام «گوست‌نت» و حلقه‌ی دیگری به نام «شدو نتوورک» (شبکه‌ی سایه)، که در دفاتر دولتی سراسر جهان نفوذ داشت،‌ در خبرها حضور داشت.

گزارش مفصل وارد از اقدامات جاسوسی اینترنتی جمهوری اسلامی و همچنین اقدامات مشابه اسرائیلی‌ها علیه ایران می‌گوید.