در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

  آمار انتشار یافته در خصوص فعالیت بازار مسکن در کلانشهر تورنتو  برای ماه های آغازین سال ۲۰۱۲ حکایت از این می کند که بالاخره  پس از انتظار طولانی، اینک نشانه های روشن تری از متعادل شدن وضعیت این بازار بویژه در بخش کاندو آپارتمان های در حال ساخت به چشم می خورد.  در حالی که  سال ۲۰۱۱  در زمینه فروش خانه های در حال ساخت  رکورد بی سابقه ای را بر جای گذاشت، سال ۲۰۱۲ در این خصوص، به گونه ای دیگر آغاز شده است.

 طی  دو ماه اول  سال ۲۰۱۲  در کلانشهر تورنتو فقط ۱۶۶۳ واحد کاندو آپارتمان در حال ساخت  به فروش رفته است که در مقایسه با تعدا د ۳۳۴۸  واحد  طی دو ماه  اول سال ۲۰۱۱  به میزان ۵۹ درصد کاهش نشان می دهد. از طرف دیگر، فروش خانه های غیر آپارتمانی در حال ساخت که در اواخر سال قبل به کندی گراییده بود با شروع سال جدید نفسی تازه گرفته  است.  تعداد فروش این نوع خانه ها طی دو ماه اول امسال با ۲۸۱۸  واحد  نسبت  به  ۲۵۷۱  واحد  طی دوره مشابه سال قبل،  تقریبا ۱۰ درصد افزایش نشان می دهد.

در حالی که تعداد کل واحدهای مسکونی آپارتمانی و غیر آپارتمانی در حال ساخت فروش رفته در ماه فوریه امسال نسبت به فوریه سال قبل  بیست و نه و نیم درصد کاهش نشان می دهد میزان این کاهش برای دو ماه اول امسال نسبت به دو ماه اول سال پیش تقریبا بیست پنج درصد است.

آمار نشان می دهد که سال جدید برای کلانشهر تورنتو با کاهش تمایل عمومی مردم برای خرید خانه های در حال ساخت شروع شده است و آن جایی که هنوز میلی برای این کار باقی ست، تا به این جای سال، از بازار  کاندو آپارتمان به سوی بازار خانه های غیر آپارتمانی تغییر جهت داده است. در صورتی که این روند همچنان ادامه پیدا کند می توان نتیجه گرفت که  بخش کاندو آپارتمان سازی در کلانشهر تورنتو در حال ورود به فاز جدیدی است که مشخصه اصلی آن،  نگرانی سرمایه گذاران  از احتمال مازاد عرضه بر تقاضا در این زمینه طی چند سال آینده است. لازم به ذکر است که در پایان سال ۲۰۱۱ بیش از ۷۹۰۰۰ واحد کاندو آپارتمان در کلانشهر تورنتو در حال ساخت بود که انتظار می رود طی سه سال آینده به تدریج کامل شوند. مالکین تعداد زیادی از این واحدها کسانی هستند که  اصولا آنها را با قصد سرمایه گذاری و به منظور فروش  یا اجاره بلافاصله پس از تحویل،  خریداری کرده اند. روشن است که که ارائه این واحدها به بازار چه برای فروش و چه برای اجاره، تعادل نسبی موجود بین عرضه و تقاضا در این زمینه را بر هم خواهد زد و موجب ایجاد وضعیت جدیدی خواهد شد.

از طرف دیگر، در حالی که گزارش های بعضی از شرکت های بزرگ معاملات ملکی با اشاره به افزایش قیمت و حجم معاملات طی دو ماه اول سال،  به درستی حکایت از بازار داغ خرید و فروش بهاری در اکثر مناطق کانادا از جمله در کلانشهر تورنتو می کنند، اطلاعات انتشار یافته از سوی مراجع رسمی مانند انجمن مستغلات کانادا،  به نکاتی نیز اشاره دارند که در گزارش های این شرکت ها توجه چندانی به آنها نشده است.

 بر پایه این اطلاعات، طی ماه های اخیر و به ویژه با آغاز سال جدید،  سرعت افزایش قیمت املاک در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل حتی در داغ ترین مناطق کشور نظیر تورنتو نیز رو به کاهش گذاشته است. دلیل اصلی این کاهش عدم استطاعت مالی خریداران بار اول در مقایسه با قیمت های فزاینده از یک  سو و سختگیری بیش از پیش موسسه های مالی اعطا کننده  وام مسکن در خصوص ارزیابی توان بازپرداخت خریداران بالقوه از سوی  دیگر است.

تغییرات ایجاد شده در وضعیت بازار مسکن که به بخشی از آن ها در بالا اشاره شد، در صورت تداوم می تواند سبب فعال شدن نیروهای ترمزکننده  در طرف تقاضای  این بازار شده و منحنی رشد متوسط  قیمتها را به نقطه بازگشت  نزدیک سازد.

 

 

 آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا میباشد.

ArvinAryafar@gmail.com

 ۴۱۶-۳۰۵-۳۷۳۸