از ۲۲ مارچ تا ۲۹ مارچ ۲۰۱۲

وضعیت وخیم فرحناز نعیمی زندانی بهائی

 فرحناز نعیمی زندانی بهائی که در تاریخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۰ همراه با همسرش بختیار راسخی و دخترش فرین راسخی در خانه ی مسکونی اش دستگیر شده است، از دو هفته قبل از عید دچار خونریزی شدید روده شده است. بستگان خانم نعیمی بعد از پی گیری فراوان از آقای سلیمانی رییس زندان قول گرفتند تا برای درمان خانم نعیمی اقدام شود، ولی هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

بستگان خانم نعیمی می گویند ده روز است از دستگیرشدگان هیچ اطلاعی ندارند. به گفته ی آنها، از چند روز پیش از عید تماس تلفنی با آنها قطع شده که با پیگیری های انجام شده متوجه شده اند که خانم نعیمی و دخترش به دستور مستقیم مسعود ولایتی (معاذاللهی) قاضی و بازجوی پرونده ممنوع الملاقات شده اند.

فرین راسخی (راست) در کنار پدرش بختیار و مادرش فرحناز نعیمی . هر سه ی آنها بی دلیل در زندان هستند

همچنین بختیار راسخی، همسر فرحناز نعیمی، از ابتدای بازداشت در انفرادی است و حدود یک ماه و نیم است که خانواده از او خبری ندارند و اجازه ملاقات نمی دهند. گفته می شود برادر آقای راسخی از قاضی پرونده دستور کتبی برای ملاقات دارد، اما اداره اطلاعات مانع از ملاقات شده است.

روز ۱۶ دیماه به مناسبت گرامی داشت روز جوانان بهائی ایران در منزل مسکونی بختیار راسخی مراسم مذهبی با حضور تعدادی میهمان برقرار بود که با هجوم ماموران امنیتی به خانه، او و همسرش فرحناز نعیمی و دخترش فرین راسخی دستگیر شدند. اتهامات آنها “تبلیغ علیه نظام، جاسوسی به نفع بیگانه، اشاعه افکار فرقه ضاله بهاییت، توهین به مقدسات، معاونت در ارتداد جمعی از مسلمانان” عنوان شده است.

 

عفو بین الملل: دست کم ۳۶۰ تن در سال گذشته در ایران اعدام شدند

 رادیو فردا: سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرده است، شمار اعدام ها در ایران در سال ۲۰۱۱ به طور چشم گیری افزایش یافته است و در این سال دست کم ۳۶۰ تن اعدام شده اند.

سازمان عفو بین الملل گزارش سالانه خود درباره صدور و اجرای احکام اعدام در کشورهای مختلف جهان در سال گذشته میلادی ۲۰۱۱ را صبح روز سه شنبه منتشر کرد.

این سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر تصریح کرده است، پرونده دو سوم اعدام شدگان در ایران در سال ۲۰۱۱ در ارتباط با قاچاق مواد مخدر بوده است.

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است که ایران از نظر شمار اعدام ها همچنان در رده دوم جهانی قرار دارد. چین با هزاران اعدام در سال گذشته همچنان در صدر قرار دارد.

سازمان عفو بین الملل همچنین گفته است: به رغم این که در تعداد زیادی از کشورها شمار اعدام ها کاهش یافته، اما شمار اعدام ها از طریق قوه قضاییه در کشورهای خاورمیانه و به ویژه ایران، عراق و عربستان سعودی افزایش قابل توجهی داشته است.

طبق این گزارش در سال ۲۰۱۰ شمار اعدام ها در ایران دست کم ۲۵۲ مورد و عربستان سعودی ۲۷ مورد گزارش شده بود.

سازمان عفو بین الملل می گوید، اطلاعات معتبری را در اختیار دارد که نشان می دهد که علاوه بر تعداد اعدام های اعلام شده، ۲۴۷ نفر نیز به طور «مخفیانه» در ایران اعدام شده اند.

طبق این گزارش، در سال گذشته دست کم سه متهم که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند در تهران اعدام شده اند و چهار نوجوان نیز در نقاط دیگر ایران اعدام شده اند.

در گزارش سالانه سازمان عفو بین الملل آمده است که اعدام در ملا عام در کشورهایی چون ایران، عربستان سعودی، کره شمالی و سومالی صورت گرفته است.

سازمان عفو بین الملل می گوید، کشورهایی مانند ایران، چین، عربستان، عراق و کره شمالی برای گرفتن «اعتراف» از متهمان از شکنجه استفاده می کنند.

طبق این گزارش در سال گذشته در ۲۰ کشور حکم اعدام اجرا شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ در ۲۳ کشور اعدام اجرا شده بود.

عفو بین الملل در ادامه گفته است: تعداد اعدام های اعلام شده در جهان در سال ۲۰۱۱ دست کم ۶۷۶ مورد بوده است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ تعداد اعدام ها ۵۲۷ مورد بود. البته این رقم شامل هزاران اعدام که در سال ۲۰۱۱ در کشور چین صورت گرفته، نیست.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین الملل، در این زمینه گفته است :«اکثریت کشورها از به کارگیری مجازات اعدام صرف نظر کرده اند.»

دبیرکل سازمان عفو بین الملل از آن دسته کشورهایی که هنوز از مجازات اعدام استفاده می کنند، خواسته در راستای حذف این مجازات «غیر انسانی» گام بردارند.

سازمان عفو بین الملل در این زمینه گفته است: تاکنون ۹۶ کشور مجازات مرگ را لغو کرده اند. ۹ کشور آن را برای جنایات عادی لغو کرده اند، ۳۵ کشور نیز طی ده گذشته از این مجازات استفاده نکرده اند.

 

 

آمریکا دو شرکت ایرانی و سه عضو نیروی قدس سپاه را تحریم کرد

 رادیو فردا: وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه دو شرکت ایرانی، سه عضو نیروی قدس سپاه پاسداران و یک شهروند نیجریه را به اتهام ارتباط با قاچاق سلاح از ایران به خاورمیانه و افریقا مورد تحریم قرار داد.

وزرات خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است: شرکت هوایی باربری «هواپیمایی یاس» در تهران، شرکت کشتیرانی بهینه، اسماعیل غنی، سید علی اکبر طباطبایی و حسین (عظیم) آقاجانی، از اعضای نیروی قدس، به همراه علی جگا، شهروند نیجریه در ارسال سلاح به خاورمیانه و افریقا نقش داشته اند.

حسین (عظیم) آقاجانی از ماموران نیروی قدس که در قاچاق اسلحه به آفریقا دست داشت

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در این زمینه گفته است: اقدام امروز بار دیگر نفوذ بدخواهانه ایران در خاورمیانه، آفریقا و دیگر نقاط جهان را نشان داد.

دیوید کوهن اضافه کرده است: از آن جایی که حکومت ایران کمک های مرگبار و متخصصان خود را برای تشدید خشونت به سوریه و آفریقا می فرستد، وزارت خزانه داری نیز به افشای نام مقام ها و شرکت هایی که در این گونه اقدام ها دست دارند، ادامه می دهد و آنها را مسئول مصیبت های وارده به مردم می داند.

یکی از دو شرکت ایرانی تحریم شده، شرکت حمل و نقل هوایی «یاس ایر» است. طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا شرکت هوایی یاس ایر متهم شده است که سلاح و نیروهای عضو سپاه قدس را تحت پوشش کمک های بشردوستانه به نقاط مختلف منتقل کرده است.

طبق این بیانیه در بازرسی ماموران دولت ترکیه از محموله یکی از هواپیمای این شرکت به مقصد سوریه در سال گذشته، سلاح های گوناگون از جمله مسلسل های کلاشنیکف و نزدیک به هشت هزار بسته فشنگ و همچنین گلوله های خمپاره کشف شده است، در حالی که، بارنامۀ این محموله ها، وسایل یدکی خودرو ذکر شده بود.

مقام های آمریکایی بارها حکومت ایران را به دادن کمک های تسلیحاتی به رژِیم بشار اسد برای سرکوب مخالفان متهم کرده اند.

شرکت دیگر ایرانی که روز سه شنبه در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفت، شرکت کشتیرانی «بهینه» نام دارد که بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا حدود دو سال پیش در قاچاق اسلحه به آفریقا دست داشته است. این محمولۀ قاچاق با ذکر مقصد کشور گامبیا، شامل صندوق های نارنجک، خمپاره و انواع گلوله بود که در میان مصالح ساختمانی جاسازی شده بودند.

عظیم آقاجانی ۴۴ ساله همراه با علی عباس جگا، به دنبال کشف محموله تسلیحاتی از در بندر لاگوس نیجریه دو سال پیش دستگیر شدند.

این دو نفر متهم به واردات غیرقانونی محموله اسلحه به نیجریه و همچنین ارائه اطلاعات نادرست در مورد ۱۳ کانتینتر تسلیحاتی ضبط شده در بند لاگوس هستند.

بر اساس کیفرخواست دادستان های نیجریه ای، این دو متهم در زمان کشف این محموله اعلام کرده بودند که کانتینرهای توقیفی حامل مواد ساختمانی هستند.

عظیم آقاجانی و علی جگا تمامی این اتهامات را رد کرده‌اند.

به دنبال کشف این محموله در آبان ماه دو سال پیش، مقام های پلیس نیجریه اعلام کرده بودند که علاوه بر این دو نفر، یک ایرانی دیگر نیز متهم به دست داشتن در این پرونده است که به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازداشت نشده و مورد بازجویی قرار نگرفته است.

سنگال و گامبیا در اعتراض به ارسال این تسلیحات، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند و نیجریه نیز در مورد ضبط این تسلیحات به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد.

بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷، ایران از صادرات و انتقال انواع سلاح منع شده است.

 

حکم زندان فائزه هاشمی تأیید شد 

بی بی سی: گزارش ها از ایران حاکی از آن است که حکم ۶ ماه زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و حضور رسانه‌ای برای فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر در تهران تأیید شده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران حاضر نشد در جمع خبرنگاران این خبر را تأیید یا تکذیب کند، اما گفت: “تا ۱۵ فروردین صبر کنید، خبرهای مهمی در راه است”.

خانم هاشمی پس از مصاحبه با سایت اینترنتی روزآنلاین به “تبلیغ علیه نظام” متهم شده بود.

او در این مصاحبه، به شدت از نقض آزادی ها و حقوق بشر در ایران، مدیریت اقتصادی این کشور و وضعیت روابط آن با سایر کشورها انتقاد کرده بود.

او همچنین حمله و فحاشی گروهی لباس شخصی علیه خود و اطرافیانش در شهر ری را “سازماندهی شده” توصیف کرد و گفت که محکومیت این حمله توسط مقامات ارشد حکومتی “ظاهری” و غیر صادقانه بوده است.

خانم هاشمی در این مصاحبه گفته بود: “اداره ممکلت الآن با همین رجاله ها و اراذل و اوباش است”.

این اظهارات به شکایت مدعی العموم از خانم هاشمی و محکومیت او توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران انجامید.

خانم هاشمی در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران از معترضان انتخاباتی حمایت می کرد و چند بار در جریان اعتراضات بازداشت شد.

برادر او، مهدی هاشمی هم توسط مقامات ایران به زمینه سازی برای اعتراضات ضد حکومتی در آن سال متهم شده است، اما از آنجا که خارج از ایران به سر می برد، هنوز محاکمه نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی اخیرا توسط رهبر ایران در مقام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ابقا شد، اما در سال های اخیر قدرت و نفوذ خود در حکومت ایران را تا حدود زیادی از دست داده است.

رهبر ایران در ترکیب جدید اعضای مجمع تشخیص مصلحت، به جای تعدادی از نزدیکان آقای هاشمی رفسنجانی، نزدیکان و معتمدان خود را قرار داده است.

 

انتقاد سنای افغانستان از اظهارات اخیر احمدی‌نژاد

 بی بی سی: مجلس سنای افغانستان به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در مورد خروج نیروهای ناتو از افغانستان واکنش نشان داده است.

احمدی‌نژاد در نشستی با حضور روسای جمهوری افغانستان، پاکستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه گفته بود که نیروهای ناتو باید از افغانستان خارج شوند و به مردم این کشور غرامت بپردازند.

او همچنین گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، زمینه را برای تامین استقلال این کشور فراهم خواهد کرد.

شماری از اعضای مجلس سنای افغانستان این اظهارات را “مداخله آشکار” در امور داخلی افغانستان توصیف کرده اند.

از جمله گروه پارلمانی “اصلاح و عدالت” با انتشار یک اعلامیه گفته است که این اظهارات “غیرمسئولانه” است.

اعضای مجلس سنا همچنین از حکومت افغانستان انتقاد کردند که در مقابل احمدی نژاد سکوت کرده و به سخنان او واکنشی نشان نداده است.

یکی از اعضای سنا در جلسه عمومی مجلس سنا گفت: “این بار اول نیست که چنین اظهاراتی را (مقامات ایران) مطرح می کنند. اما همیشه از سوی حکومت افغانستان در این رابطه سکوت شده است.”

او گفت: “ما از وزارت خارجه می خواهیم تا اعتراض خود را در این رابطه به (ایران) ابراز کنند.”

در جلسه علنی مجلس سنای افغانستان تصمیم گرفته شد که هیات اداری مجلس در این رابطه یک اعلامیه رسمی منتشر کند و در آن از مقام های ایرانی بخواهند تا از ابراز نظر در مورد مسایل داخلی افغانستان خودداری کنند.

اعضای مجلس سنای افغانستان همچنین به اظهارات اخیر مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز اعتراض کردند که خواستار “استفاده از زور” در برابر نیروهای ناتو از سوی افغانها شده بود.

آقای جزایری گفته بود: “گسترش راهپیمایی ها و تظاهرات ملت مسلمان افغانستان، تشکیل هسته های مقاومت و ضربه زدن به منافع آمریکا از جمله اقداماتی است که هم اینک می تواند علیه متجاوزین سازماندهی و اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.”

این سخنان جزایری بار اول در رسانه های داخلی ایران چاپ شد و به دنبال آن در رسانه های داخلی افغانستان بازتاب گسترده ای داشت.

نثاراحمد حارث، از اعضای مجلس سنای افغانستان گفت که این اظهارات، تلاشی است برای بازگردندن افغانستان به سال های جنگ داخلی.

آقای حارث در جلسه عمومی سنا گفت: “ایران و پاکستان از یاد برده اند که در سال های جنگ در افغانستان، کشور ما را بی رحمانه هدف قرار دادند و ویران کردند؟”

او افزود: “حالا ایران می خواهد دوباره در افغانستان جنگ را دامن زده و از این کشور ویرانه بسازد.”

 

البرادعی: حمله به ایران دیوانگی محض است

 رادیو فردا: محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان که روز دوشنبه منتشر شد چنین اظهار نظر کرد که اسرائیل «دیوانه محض» خواهد بود اگر به حمله نظامی علیه ایران دست بزند، چرا که «این امر جمهوری اسلامی را به ایجاد زردخانه هسته‌ای مصمم می‌کند».

تنش بین کشورهای غربی و جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و چند تن از مقام های اسرائیلی تاکنون در مورد احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفته‌اند.

محمد البرادعی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند حمله اسرائیل به ایران قریب‌الوقوع است، پاسخ داد: «من چنین فکر نمی‌کنم. صادقانه بگویم من فکر می‌کنم که حمله به ایران دیوانگی محض است.»

برنده جایزه صلح نوبل افزود در صورت حمله به ایران «تهران با پشتیبانی تمام ایرانی‌ها، تقریبا تمام مردم خاورمیانه و افراد زیادی در سراسر جهان، مسلما با سرعت به ساخت سلاح هسته‌ای روی خواهد آورد.»

البرادعی افزود: «من دعا می‌کنم این حمله هرگز اتفاق نیفتد. من فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها به اندازه کافی باهوش‌اند و تشخیص می‌دهند که چنین حمله‌ای امنیت این کشور را کاهش می‌دهد، نه افزایش.»

البرادعی گفت امید چندانی به موفقیت مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ ندارد.

گروه ۵+۱، شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، ماه گذشته پس از دریافت نامه‌ای از ایران و تعهد این کشور به گفت‌و‌گو در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر سر آغاز دور جدیدی از مذاکرات به توافق رسیدند.

وی افزود: «این موضوع زمانی حل می‌شود که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها دور میز مذاکرات بنشینند و راهی برای زندگی با یکدیگر پیدا کنند.»

البرادعی همچنین گفت که اسرائیل ۲۰۰ بمب اتمی دارد و این امر در خاورمیانه احساس ناامنی ایجاد کرده است و خاورمیانه باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شود.

البرادعی بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۹ ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشت.

 

پورمحمدی:

در حمایت احمدی‌نژاد و مشایی از گروه آریا تردیدی نیست

 رادیو فردا: رئیس سازمان بازرسی کل ایران روز دوشنبه، یک روز پیش از چهارمین دادگاه اختلاس بزرگ، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبرآن‌لاین گفت که در حمایت رئیس جمهور و رئیس دفتر او، اسفندیار رحیم مشایی، از گروه آریا که متهم به اختلاس سه هزار میلیاردی است «هیچ تردیدی نیست».

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در گفت‌وگوی خود با خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، همچنین دولت آقای احمدی‌نژاد را متهم کرده است که در برابر طرح و علنی شدن پرونده «بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ» ایران «کلی مقاومت» کرده است.

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی «گروه امیر منصور آریا» است که متهم شده است با استفاده از نفوذ خود و همکاری افرادی از جمله مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دریافت وام‌های کلان بانکی کرده ‌است.

مه‌آفرید امیرخسروی، متهم ردیف اول این پرونده، به افساد فی‌الارض متهم شده، اما این اتهام را نپذیرفته است.

این نخستین بار نیست که این مقام جمهوری اسلامی محمود احمدی‌نژاد را مسئول غیرمستقیم اختلاس سه هزار میلیاردی معرفی می‌کند. او پیشتر هم گفته بود: «کم‌کاری همه مسئولان اجرایی کشور موجب بروز فساد بانکی شده‌ است.»

به گفته مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین، دولت با این استدلال در برابر علنی شدن پرونده اختلاس مقاومت می‌کرده است که «نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند».

او گفت: «این که دولت از این گروه حمایت کرده هیچ تردیدی نیست؛ از آقای رئیس جمهور، رئیس دفترشان، وزرا و بانک‌ها.» او اما در عین حال اضافه کرده است که دولت محمود احمدی‌نژاد «جزء‌به‌جزء» در جریان فساد و تخلفات صورت گرفته نبوده است.

مقامات دولتی هنوز به این اتهام رئیس سازمان بازرسی کل کشور واکنش نشان نداده‌اند، اما محمود احمدی‌نژاد پیشتر هرگونه مسئولیت دولت در این اختلاس را رد کرده و گفته است که برای پی‌گیری این‌ که «یک گروهی به نام تاسیس یک بانک دارند کارهای خلافی می‌کنند» دستورهایی داده ‌بود.

مصطفی پورمحمدی همچنین در گفت‌وگوی خود اعلام کرده است که محمودرضا خاوری، مدیر سابق بانک ملی ایران، از قبل نیز پرونده‌های تخلف و سوء‌استفاده نیز داشته است.

با این همه محمودرضا خاوری به‌رغم داشتن این سوء‌سابقه توانست در سمت مدیریت بانک ملی باقی بماند و از گروه آریا رشوه بگیرد.

به دنبال رسانه‌ای شدن پرونده «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» که نام برخی از مسئولان حکومتی و مدیران بانکی را به عنوان متهمان این پرونده مطرح کرد، محمودرضا خاوری که پاسپورت کانادایی داشت به کانادا گریخت.

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور «روزنه‌هایی» در قوانین و دستگاه اجرایی ایران هست که می‌تواند «بستر را برای آدم‌های فرصت‌طلب فراهم کند».

مصطفی پورمحمدی در دی‌ماه سال گذشته نیز با هشدار نسبت به «خطر تکرار دوباره اختلاس ۳ هزار میلیاردی» گفته بود که «اکنون به نظام بانکداری اعلام می‌کنیم که زیرساخت‌ها را تکمیل کنند، در غیر این صورت مشابه فساد اقتصادی اخیر دوباره اتفاق می‌افتد».

 

اقدام بانک اسکاتلندی درباره یک محموله نفتی ایران به هند

 رادیو فردا: بانک «رویال بنک آف اسکاتلند» جلوی پرداخت پول به صاحب یک کشتی یونانی را که یک محموله نفتی ایران را به هند منتقل کرده بود، گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رویال بنک آف اسکاتلند می گوید در راستای تحریم های مالی و نفتی غرب علیه ایران، جلوی این انتقال را گرفته است. یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: «شرکت حمل و نقل گریت ایسترن هند، نتوانسته پول شرکت یونانی یورو تانکرز را بپردازد چرا که بانک رویال بنک آف اسکاتلند که مستقر در بریتانیا است، اجازه این انتقال را نمی دهد.»

یک منبع آگاه دیگر گفته است: «با توجه به تحریم های مالی که علیه ایران به اجرا گذاشته شده، نمی توان اجازه این انتقال را داد. رویال بنک آف اسکاتلند هم با توجه به مسئله تحریم ها اعلام کرده که قادر به انجام چنین انتقالی نیست.»

«رابین میلز» از کارشناسان شرکت مشاوران انرژی منار در دبی به رویترز گفته است: «شرکت های مالی و موسسات بانکی در مورد هرگونه انتقالی که پای ایران به شکلی در میان باشد، به شدت محتاط عمل می کنند. حتی اگر همه چیز درست و بدون مشکل باشد، باز هم حاضر به اجرای آن نیستند چرا که برایشان دشوار است بتوانند دیگران را متقاعد کنند که تحریم ها را نقض نکرده اند.»

در چند ماه گذشته آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه بخش های مالی ایران را شدت داده اند. آمریکا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده و همچنین بانک های ایرانی از سیستم انتقالی سوییفت، کنار گذاشته شده اند.

گزارش رویترز می گوید شرکت حمل و نقل هندی، با کشتی تانکری به نام «رمی» نزدیک به سه ماه پیش قرارداد بست تا ۹۳ هزار تن نفت خام سنگین ایران را به پالایشگاه مانگالور منتقل کند. این محموله هفتم فوریه، نزدیک به شش هفته پیش، به محصولات نفتی مانگالور تحویل داده شده است.

ایران پس از عربستان سعودی، دومین تامین کننده اصلی نفت برای هند است. هند سالانه نزدیک به ۱۱ میلیون دلار نفت از ایران می خرد و نفت ایران، نزدیک به ۱۲ درصد از واردات هند را تشکیل می دهد.

هرچند تحریم های مالی علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را با مشکل روبرو کرده، اما رویترز در گزارش خود می گوید شرکت نفتی «ایسار» از هند که از جدی ترین طرف های معامله با ایران است، ماه گذشته سه تانکر نفتی از ایران خریده است، اما هنوز مشکلات برای نقل و انتقال و بیمه این خریدها وجود دارد.

 

دکتر کسری جلایر، برگزیده”جایزه انتخاب بیماران” سال ۲۰۱۱ آمریکا

 موسسه ثبت آمریکا، ۲۴ فوریه ۲۰۱۲ اعلام کرد، طبق بررسی و نظر خواهی از بیماران، دکتر کسری جلایر از بیمارستان ملی فرانکلین از جمله بهترین پزشکان کشور به شمار می رود.

عده ای از پزشکان برگزیده به افتخار دریافت جایزه انتخاب بیماران نائل شدند و امسال دکتر کسری جلایر نیز از جمله آنهاست.

فقط پزشکانی که از بیماران خود امتیازات بالائی دریافت کرده و در سایر موازین کیفی نیز شرایط پذیرفتنی داشته باشند، جایزه انتخاب بیماران را دریافت می دارند.

در واقع، از بین ۷۲۰.۰۰۰ پزشک کشور، در سال ۲۰۱۱ فقط پنج درصد شرایط این امتیاز را داشتند.

هر ماه، میلیون ها بیمار در سطح ایالات متحده به سایت هائی نظیر موسسه انتخاب بیماران مراجعه کرده و اطلاعات مفصلی را درباره آن دسته از پزشکان ناحیه خود که بابت مراقبت از بیمار و خبرگی در کار خود مورد تقدیر قرار گرفته و جایزه دریافت نموده اند، ارائه می دهند.

موسسه ثبت امریکا با مسئولیت محدود فعالیت مطلوب را در مشاغل و تخصص ها شناسائی می کند. این اداره بیش از دو میلیون مورد از فعالیت ها و حرفه های تخصصی را شناسائی و ثبت نموده است.

دکتر کسری جلایر درباره انتخاب خود به عنوان پزشک برتر گفت:”این برای من واقعاً مایه افتخار است. من خوشحالم که انتخاب شده ام و از بیماران خود که لطف نموده و درباره من اظهارنظر کرده و دیدگاه مثبتی در خصوص من ابراز داشتند، سپاسگزارم.”

دکتر جلایر از دانشگاه کان لوتانس، اسپانیا فارغ التحصیل شد و تخصص خود را در طب داخلی در بیمارستان گریفین، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه ییل (Yale) تکمیل کرد و فلوشیپ خود را در رماتولوژی و ایمونولوژی در دانشگاه ورمونت گذراند.

وی در دانشگاه هاروارد نیز دوره ای را در زمینه روماتولوژی پیشرفته طی کرد. او به چهار زبان انگلیسی، اسپانیائی، فرانسه و فارسی تسلط دارد. دکتر جلایر عضو طرح فلوشیب طب بیمارستانی ست و به عنوان یک متخصص بیمارستانی فعالیت می کند. قابلیت های او در تشخیص و مهارت های وی در درمان باعث شده تا او یکی از محبوب ترین پزشکان ایالات متحده باشد. 

 

رهبران جهان خواستار تقویت امنیت هسته‌ای جهانی شدند

 رادیو فردا: رهبران جهان روز سه‌شنبه در دومین روز از نشست امنیت هسته‌ای، در سئول، پایتخت کره جنوبی، خواستار همکاری کشورها برای تقویت امنیت هسته‌ای شدند.

این رهبران همچنین بر کاهش تروریسم هسته‌ای و ممانعت از تروریست‌ها و جنایتکاران برای دستیابی به مواد اتمی تاکید کردند.

در نشست دو روزه سئول نمایندگانی از بیش از ۵۰ کشور جهان شرکت داشتند . ایران و کره شمالی به این نشست دعوت نشدند.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عدم دعوت جمهوری اسلامی به کنفرانس سئول را رفتاری «گزینشی و تخلف از مفاد مصوبه کنفرانس قبلی امنیت اتمی» خوانده است.

 

سوریه طرح صلح کوفی عنان را پذیرفت

 رادیو فردا: احمد فاوزی، سخنگوی کوفی عنان، سه شنبه اعلام کرد که سوریه طرح صلح دبیر کل سابق سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت در سوریه را پذیرفته است.

سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، گفت «آقای عنان این را قدم مهمی برای پایان خشونت و خونریزی در سوریه می داند.»

به گزارش الجزیره، کوفی عنان، از بشار اسد، حاکم سوریه خواسته تا فورا به تعهدهای خود پایبند باشد و آنها را به مرحله اجرا بگذارد.

طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان شامل آتش‌بس فوری، آغاز مذاکرات حکومت و مخالفان، تضمین دسترسی کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق بحرانی و خروج سربازان دولتی از شهرها و روستاها است.

کوفی عنان روز دوشنبه به چین سفر کرد تا حمایت پکن را از تلاش‌های خود جلب کند. آقای عنان روز یکشنبه نیز در روسیه با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور، دیدار کرد.

دمیتری مدودف، «حمایت کامل» خود را از تلاش‌های بین المللی برای پایان دادن به یک سال بحران خونین در سوریه اعلام کرد.

روسیه که متحد نزدیک اسد است می‌گوید لازمه توقف سرکوب دولتی در سوریه این است که مخالفان مسلح نیز اعلام آتش بس کنند.

روسیه و چین تاکنون دو قطعنامه در شورای امنیت که به منظور محکومیت سرکوب خشونت‌های دولتی در سوریه ارائه شده بود را وتو کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد بشار اسد به حمص سفر کرده است.

حمص، در یک سال گذشته، مرکز اعتراض ها به حکومت بشار اسد بوده است. سازمان ملل اعلام کرد هشت هزار نفر در یک سال گذشته در سوریه کشته شده اند.

 

سارکوزی از رسانه‌ها خواست ویدیوی تیراندازی را منتشر نکنند

 بی بی سی: رئیس جمهور فرانسه از شبکه‌های تلویزیونی خواسته است که ویدیوی مربوط به حملات محمد مراح را پخش نکنند.

همزمان مسئولان ارشد شبکه تلویزیونی الجزیره در قطر گرد آمده اند تا موضوع پخش احتمالی این ویدیو را بررسی کنند.

تصاویر ویدیویی که محمد مراح هنگام انجام قتل های شهر تولوز در فرانسه گرفته بود، به دفتر الجزیره در پاریس ارسال شده بود.

این ویدیو که تدوین شده است، شامل تصاویر قتل های محمد مراح است که روی آن صدای قرائت قرآن گذاشته شده است.

محمد مراح روز دوشنبه هفته گذشته در جریان تیراندازی در مقابل یک مدرسه یهودی، سه دانش‌آموز و یک خاخام یهودی را کشت.

او یک هفته پیش از آن هم سه سرباز غیر مسلح را کشته بود.

پلیس فرانسه، آپارتمان محل سکونت محمد مراح را یافت و بعد از ۳۲ ساعت محاصره آن محل، او را کشت.

گزارش شده که بسته حاوی ویدیوی قتل ها در تاریخی پست شده است که پلیس، آپارتمان محمد مراح را محاصره کرده بود.

پلیس در حال بررسی این موضوع است که پاکت حاوی حافظه کامپیوتری را شب قبل آقای مراح پست کرده یا فردایش، آن را همدست محمد مراح پست کرده است.

عبدالقادر مراح، برادر محمد مراح، هم اکنون در بازداشت پلیس است.

پلیس او را به ظن همدستی با محمد مراح بازداشت کرده، اتهامی که عبدالقادر مراح آن را رد می کند.

محمد مراح، فرانسوی الجزایری تبار است. او در همان مدت زمانی که محل زندگی‌اش در محاصره بود، تایید کرده بود که قتل ها را انجام داده است. او همچنین گفته بود که از قتل های خود فیلم برداری کرده بود.

محمد مراح همچنین به پلیس گفته بود که عضو القاعده است و برای خریدن سلاح، ۲۴ هزار و ۴۰۰ دلار پول داده است.

پدر آقای مراح گفته که جسد پسرش را برای خاکسپاری به الجزایر می برد. او همچنین گفته که قصد شکایت از پلیس فرانسه را دارد که چرا پسرش را زنده دستگیر نکرده بودند.

نیکلای سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه هم گفته که کشورش جلوی ورود شبه نظامیان اسلام‌گرا را خواهد گرفت.