نخست وزیر انتاریو رسماً بنیاد پریا را افتتاح کرد

 شهروند ـ فرح طاهری: نخست وزیر انتاریو، رسما اولین مرکز ایرانیان خارج کشور را در تورنتو افتتاح کرد. مراسم افتتاح رسمی مرکز پریا که به نوعی دومین جشن همیاری مالی بنیاد پریا هم محسوب می شد،  شنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲ در سالن له پارک برگزار شد.

هشتصد و پنجاه ایرانی و غیرایرانی، در سالن مجلل له پارک گرد آمده بودند تا حمایت خود را از بنیاد پریا در راه خدمت رسانی به جامعه ی ایرانی تورنتو، اعلام کنند.

اعضای هیئت مدیره و رئیس بنیاد پریا در کنار رضا مریدی نماینده مجلس و دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو

 

گردانندگی این مراسم را، کمدین و بازیگر مشهور ایرانی ـ آمریکایی، ماز جبرانی برعهده داشت، که با طنز خاص خودش، با همه چیز و همه کس، حتی وزیر مهاجرت انتاریو، شوخی کرد و لحظاتی خوش برای حاضران آفرید.

مراسم با اجرای دو سرود ملی کانادا و سرود ای ایران توسط گروه کر ملی ایران به رهبری کمال طراوتی آغاز شد.

سخنران نخست، رامین جهانبگلو، استاد فلسفه دانشگاه تورنتو بود که ریاست افتخاری این مراسم را برعهده داشت. او به کوتاهی از نقش جامعه ی ایرانی در جامعه ی میزبان یاد کرد و رمز موفقیت را در اتحاد و حمایت یکدیگر دانست.

توسط نخست وزیر انتاریو از خدمات احمد تبریزی رئیس و بنیانگذار پریا و فرد درویش رئیس شرکت لیبرتی حامی اصلی بنیاد پریا قدردانی شد

 

احمد تبریزی، رئیس و بنیانگذار بنیاد پریا، دومین سخنران بود و با اشاره به اینکه این اولین کامیونیتی سنتر ایرانی در دنیاست گفت یازده سال طول کشیده تا به اینجا رسیده، کمک بیش از ۷۰۰ نفر از اعضای جامعه چه از نظر مالی چه از نظر کار داوطلبانه این امر را ممکن ساخت.  او از تلاش هایی که برای ایجاد و تحکیم بنیاد صورت گرفته یاد کرد و آن را باعث مباهات خواند.

آقای تبریزی، موفقیت بنیاد پریا را شاهدی خواند بر باطل بودن این گفته ی طنز که سه ایرانی زیر یک سقف چهار عقیده دارند، و افزود: ثابت کردیم که اگر هدف روشن باشد می توانیم با هم کار تیمی کنیم و این خیلی مهم است.

رضا مریدی، نماینده مردم ریچموندهیل در مجلس انتاریو، امر معرفی میهمان برجسته مراسم، دالتون مک گینتی، نخست وزیر انتاریو را برعهده داشت.

چارلز سوسا وزیر مهاجرت انتاریو تندیس های سپاس سعید سلطانپور و نسرین جوانفر را اهدا کرد

 

نخست وزیر انتاریو این بار نه تنها به عنوان میهمان، که به عنوان سخنران اصلی و افتتاح کننده ی رسمی پریا ـ مرکز جامعه ی ایرانی، در این مراسم حضور داشت. آقای دالتون مک گینتی، ضمن تشکر از نماینده ریچموندهیل که او را با نام کوچکش ـ رضا ـ می خواند، از خدمات دکتر مریدی به عنوان نماینده پارلمان سپاسگزاری کرد و گفت: “رضا با وجود اعتبار علمی و حرفه ای اش در مهندسی هسته ای، پرفسوری دانشگاه و در عرصه مدیریت، می توانست هر کشوری را برای زندگی انتخاب کند، اما انتاریوی کانادا را انتخاب کرد، مثل بسیاری از شماها، و همین انتاریو را بهتر از پیش ساخته.”

آقای مک گینتی ضمن اشاره به اهمیت وجود مرکزی برای فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی اعضای جامعه، از پرزیدنت و بنیانگذار بنیاد پریا، احمد تبریزی، برای سختکوشی اش در پی ریختن چنین مرکزی تشکر کرد.

ماز جبرانی، دالتون مک گینتی نخست وزیر انتاریو، احمد تبریزی رئیس بنیاد پریا، رامین جهانبگلو استاد دانشگاه در مراسم افتتاح رسمی بنیاد پریا

 

او همچنین به حامیان بنیاد که یا با کمک های مالی و یا کار داوطلبانه باعث شدند تا مرکز ایرانی پریا شکل بگیرد، تبریک گفت و افزود، شما با همراهی یکدیگر برای اهداف مشترک تلاش دارید تا ارزش های جامعه ی گونه گون کانادایی را غنا بخشید.

در این جشن از افراد حامی و داوطلب با تقدیم تندیس هایی سپاسگزاری شد.

پس از اهدای تندیس ها توسط نخست وزیر انتاریو و وزیر مهاجرت انتاریو،  مراسم با صرف شام پی گرفته شد و پس از آن نیز گروه موسیقی “آبجیز” از کشور سوئد برنامه اجرا کردند.

در محوطه ی بیرونی سالن هم حراج بی صدای وسایل اهدایی برپا بود که در پایان شب با نگاهی به ورقه های مقابل اجناس، نشان می داد که تقریبا بیشتر وسایل به فروش رفته است.

گروه کر ملی ایران به رهبری کمال طراوتی و گروه آبجیز از سوئد در حال اجرای برنامه

 

در سالن نیز با فروش بلیت هایی، قرعه کشی انجام شد و چند نفر وسایل الکترونیکی و یک نفر سفر به لاس وگاس را برنده شد. 

 در گفت وگویی که یک هفته پس از افتتاح رسمی با آقای احمد تبریزی، رئیس و بنیانگذار بنیاد پریا داشتم، ایشان برگزاری مراسم افتتاحیه را بسیار موفقیت آمیز خواند و گفت: سالن پر جمعیت نشان از حمایتی صمیمانه داشت.

او افزود: حامیان مختلف این برنامه حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار دلار کمک مالی اهدا کردند. حامی اصلی (Presenting Sponsor) شرکت لیبرتی بود با ۵۰هزار دلار کمک مالی. حامیان طلایی، آقای ابهری، بانک اسکوشیا(Scotiabank) و ارز پرسپولیس بودند. حامیان نقره ای دفتر حقوقی تبریزیTabrizi Law Office (ارشیا تبریزی) و شرکت شاندیز Shandiz(محمد فتوت)، و حامیان برنز بانک رویال(Royal Bank)، پرشین سیرکل(Persian Circle)، شرکت مت اسکن(MetScan)، شرکت ریمکس(RE/MAX) ، تاس دیزاین(TAS DesignBuild)، پورت کانترکتورز (Port Contractors)، اینروکس گروپ (Enirox Group) و داریوش واینری(Darioush Winery) که صاحب آن آقای داریوش خالدی دوست من و عضو هیئت مدیره بنیاد فرهنگ (Farhang Foundation)در کالیفرنیاست و ما توانستیم بنیاد پریا را برای کارهای اجتماعی و فرهنگی اش از طریق ایشان با جامعه ی ایرانی در آمریکا مرتبط کنیم.  

 برای اولین بار هیئت مدیره پریا تصمیم گرفت از کسانی که بیش از ۷۵هزار دلار به پریا کمک کرده اند، با اهدای تندیس هایی قدردانی کند. به همین منظور از پنج نفر تقدیر شد: شرکت لیبرتی(آقای فرد درویش)، احمد تبریزی (رئیس بنیاد پریا)، آقای ابهری، شرکت اسپیدی الکتریک (Speedy Electric) که شرکت پیمانکار برق است و بیش از ۸۰ هزار دلار به پریا کمک کرده است)، شرکت یورک شیت متال  (York Sheet Metal). افراد و روسای شرکت های حامی، با حضور بر صحنه از دست نخست وزیر انتاریو تندیس سپاس دریافت کردند.

همچنین  از بین داوطلبان، خدمات نسرین جوانفر و سعید سلطانپور مورد تقدیر قرار گرفت.

احمد تبریزی در ادامه افزود: گذشته از حمایت های مالی که به هر حال این بنیاد نوپا به آن نیازمند است، حضور سیاستمداران نیز در این مراسم برجسته بود. نخست وزیر انتاریو برای اولین بار به صورت رسمی (نه فقط میهمان) در یک جمع ایرانی حضور می یافت. همچنین حضور خانم کاتلین وین وزیر امور شهری، آقای چارلز سوسا وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو و چند تن از نمایندگان پارلمان کانادا و پیام های حمایت از سوی آنهایی که نتوانسته بودند بیایند، مثل آقای جیسون کنی وزیر مهاجرت کانادا، نشانگر اهمیت مسائل جامعه ی ایرانی برای سیاستمداران کاناداست.

رئیس بنیاد پریا در مورد وضعیت مالی بنیاد پریا گفت: یک میلیون و سیصد هزار دلار وام مسکن به بانک رویال بدهکاریم. ماهی ۹هزار دلار قسط وام می دهیم، و با مخارج دیگر بنیاد و هزینه های آب و برق و مالیات(بجز حقوق کارمندان) ماهی ۱۵هزار دلار باید پرداخت کنیم. جمع آوری کمک های مالی به منظور این است که بتوانیم برای یک سال هزینه های مرکز را تأمین کنیم. الان خوشبختانه دیگر مرکز دارد جا می افتد و سالن بزرگ آن تقریبا هر هفته برای برگزاری مراسم خصوصی یا عمومی رزرو می شود.

آقای تبریزی در پاسخ به این پرسش که در این مراسم چه میزان کمک مالی جمع آوری شد، گفت: هنوز حساب، کتاب ها کامل نشده و به محض دریافت رقم درست، آن را طی گزارشی به اطلاع همگان خواهیم رساند.

رئیس بنیاد پریا در پایان تأکید کرد که به کمک مالی افراد همچنان نیاز است حتی اگر ده دلار باشد، زیرا نفس مشارکت برای حفظ مرکزی برای ایرانیان، خود موجب همبستگی خواهد شد.