شهروند ۱۲۲۵

بسیاری از شما که تازه وارد نیستید، مجری محبوب ایرانی تبار رادیو و تلویزیون سی بی سی، ژیان قمشی را می شناسید و شوی تلویزیونی “پلی” و شوی رادیویی او به نام “کیو” را دیده و شنیده اید. ژیان متولد لندن ـ انگلستان در کودکی با خانواده اش به کانادا مهاجرت کرد. او فارغ التحصیل رشته تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه یورک است. بیست سال پیش با سه تن از دوستانش گروه موسیقی راکMoxy Fruvous را راه انداخت. مقالاتش در ساندی واشنگتن پست و گلوب اندمیل منتشر شده است. سه سال متوالی مجری مراسم اهدای جوایز تلویزیون کانادا (جمینی اوارد) بوده. او بعدها به سی بی سی پیوست و مجری موفق برنامه Play در تلویزیون و حال هم برنامه ی Q در رادیوست. خوشرویی، ادب و استعداد بسیار او در عرصه ی رادیو و تلویزیون، از او مجری و شخصیتی ممتاز ساخته است. او در شوی رادیویی خود که چند سال است هر روز از ساعت ۱۰ صبح در رادیو سی بی سی موج FM ۹۹.۱ پخش می شود و مجددا ساعت ۱۰ شب تکرار می شود، با نویسندگان، هنرمندان و فعالان اجتماعی بسیاری مصاحبه کرده است، ولی شاید بتوان گفت که هیچگاه شوی او این همه بیننده و شنونده نداشته که مصاحبه ی روز چهارشنبه ۸ اپریل او با گروه موسیقی باکس مسترز و خواننده ی این گروه تقریبا تازه بنیاد، بیلی باب تورنتون، داشت.

می گوییم بیننده چون شوی Q هم در سایت سی بی سی و هم از طریق سایت محبوب یوتیوب قابل مشاهده است. تا روز چهارشنبه ۱۵ اپریل بیش از یک میلیون و هفتصد هزار تن از این مصاحبه فقط در یوتیوب دیدن کرده اند و بسیاری نیز آن را در سایت سی بی سی دیده اند. حدود ۱۶۰۰۰ نفر بر روی این ویدیو پیام و نظر نوشته اند و شاید بتوان گفت که یکی از پربیننده ترین ویدیوهای پخش شده در یوتیوب باشد. گرچه ژیان در خلال مصاحبه در شرایط سختی گرفتار بود ولی مصاحبه شونده با رفتار غیرحرفه ای و بی ادبانه اش باعث شهرت ژیان و برنامه ی کیو شد. ماجرا را از زبان تورنتو استار مورخ ۱۰ اپریل می خوانیم:

بیلی باب خواننده گروه باکس مسترز که در مصاحبه رادیویی خود در روز چهارشنبه گذشته، شنوندگان کانادایی را به پوره سیب زمینی بدون سس گوشت تشبیه کرده بود، در کنسرت خود در “مسی هال” پنجشنبه شب روی صحنه با تمسخر و استهزای مخاطبان کانادایی خود روبرو شد. این گروه کنسرت های روز ۱۰ اپریل در مونترال و ۱۱ اپریل لندن انتاریو را لغو و خاک کانادا را ترک کردند. آرنولد رابینسون سخنگوی گروه دلیل لغو کنسرت ها نه مصاحبه ی بیلی باب و تمسخر گروه از سوی تماشاچیان کانادایی بلکه سرماخوردگی چند تن اعضای گروه عنوان کرد. او فرضیه ناراحتی بیلی در مصاحبه با سی بی سی را کتمان کرد و یادآوری کرد بیلی در کنسرت خود در مسی هال بارها و بارها از علاقه خود به کانادا صحبت کرد.

وندی مک لوگلین در این باره نوشت: «بیلی باب با حرف نزدن خود در مصاحبه با ژیان، خود را در چشم کانادایی ها به یک کودک تنزل داد. در ضمن توصیف نامناسب او از شنوندگان کانادایی رفتار معقول و هنرمندانه ای نبود». ژیان قمشی، مجری شوی رادیویی کیو از کانال سی بی سی در معرفی آغازین مصاحبه با بیلی و گروهش، در معرفی خواننده گروه (بیلی باب تورنتون) به گذشته ی او در سینما اشاره کرد و او را بازیگرمصاحبه ژیان قمشی با بیلی باب، فیلمنامه نویس، کارگردان و برنده ی جایزه اسکار خواند و این خواننده کج خلق از ذکر این مسئله ناراحت شد و به سئوالات قمشی جوابهای سربالا و بی معنی داد.

او فردای مصاحبه، در کنسرت خود در مسی هال با لفظ نامناسبی از قمشی در روی صحنه یاد کرد و نام فامیلی او را برای به خاطر سپردن سخت خواند. او همچنین ماجرای مصاحبه را برای حاضران خشمگین در سالن شرح داد:«قبل از مصاحبه من با مجری و تهیه کننده برنامه صحبت کردم و از آنان خواستم محور این مصاحبه فعالیت خوانندگی من باشد و به هنرپیشگی من پرداخته نشود. آن دو در چشم من نگاه کردند و به من قول دادند. با شروع مصاحبه این … (خطاب به قمشی) مرا برنده اسکار معرفی کرد. من از احساسی برخورد کردن بیزارم ولی به شدت رنجیده بودم.» لیکن حضار که از رفتار زننده او به شدت خشمگین بودند، با هو کردن او به او گفتند: «اگر ما پوره سیب زمینی هستیم، این هم سس گوشت آن».

باب پیش از شروع کنسرت به خبرنگار تورنتواستار گفت: از حضور در کانادا خوشحال است و وقتی خبرنگار نظر او را درباره لفظ پوره سیب زمینی پرسید، باب گفت: «منظور من مصاحبه گر رادیو بود».


قمشی در این باره می گوید: «این مصاحبه یکی از سخت ترین تجربیات کاری من محسوب می شود. مثلا زمانی که من پرسیدم باکس مسترز کی تشکیل شد؟ او در جواب گفت متوجه منظور من نمی شود و من مجبور بودم برای آگاهی شنوندگان و حفظ فضا بگویم حدود دو سال است که این گروه شروع به کار کرده است. در کار ما قانونی وجود دارد و آن این است که مصاحبه شونده حد و مرزی تعیین نمی کند. با این وجود من تنها در مقدمه و معرفی از اسکار او صحبت کردم و پس از آن به زندگی هنرپیشگی او نپرداختم. این مصاحبه را افراد زیادی گوش کردند و زمانی که پای هنر و صنعت تفریحات به میان می آید ، افراد باید بهتر عمل کنند. در مدت مصاحبه به قدری تحت فشار بودم که انگار در میان سونامی گیر افتاده ام. وبیلی باب تورنتونلی خوشحالم که در طول این مدت ادب خود را حفظ کردم و با ملایمت این گفتگو را به پایان رساندم».

ژیان گفت که موقع اجرای موسیقی، بیلی باب با اظهار اینکه جاز خود را همراه ندارد از همراهی با گروه خودداری کرد و پس از پایان مصاحبه هم بدون خداحافظی و یا تشکر از سی بی سی، آنجا را ترک کرد.

گفتنی ست تهیه کننده برنامه ی سی بی سی نیز از دریافت ایمیل ها و پیام های بیشماری برای این مصاحبه خبر داده است. تقریبا تمامی پیام ها حاکی حمایت از سی بی سی و ژیان قمشی ست. آنها نحوه ی گرداندن برنامه پس از پاسخ های عجیب از سوی بیلی باب را حرفه ای توصیف کرده اند و ادب ژیان را ستوده اند و بعضی ها هم به همسر سابق بیلی باب، آنجلینا جولی اشاره کرده اند. حالا خوب شد که ژیان به این مسئله اشاره نکرد وگرنه شاید مصاحبه به جاهای باریک تری کشیده می شد.

همچنین دامنه ی این مصاحبه به خبرگزاری های دیگر هم کشیده شد و از جمله سی ان ان به آن اشاره داشت.

اگر می خواهید این مصاحبه را تماشا کنید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.youtube.com/watch?v=IJWS6qyy7bw