زمانی که به پدرم گفتم برای او دعوتنامه فرستاده ام از پشت خطوط تلفن و از فرسنگها فاصله می توانستم لرزش شوقی را که سعی در پنهان کردنش داشت، لمس کنم. او مردی سکته کرده بود که گمان می کرد ارزش های فردی اش از دست رفته

***

رسیدن به سنین بالای زندگی برخلاف آنچه تصور می شود همراه با آن گونه مشکلاتی نیست که بر سر زبان ها افتاده و پیران را مردمی خسته، بیمار، افسرده و بی حافظه به حساب می آورند. این اندیشه های نادرست در مورد سالمندان باعث رنجش آنان شده و حتی گروهی از آنان را به قبول این باورهای نادرست درباره خود وا می دارد. سالمندان ما منبعی از تجارب ارزشمندی هستند که می تواند برای جوانترها کاملا مفید باشند. بنابراین نمی توان به صرف اینکه آنها توان جسمی مناسبی ندارند، راه سفر را برایشان دشوار و نشدنی دانست. شاید آنان امروز توان جسمی خوبی نداشته باشند، اما به طور قطع، زیستن در کنار فرزندان برایشان آرامشی دارد که به سختی سفر می ارزد. لذت بردن از سفر بیش از آنکه به توانایی اقتصادی بستگی داشته باشد، موضوعی حسی، عاطفی و درونی است. در نظر داشته باشید که مسافرت یکی از جذاب‌ ترین تفریحاتی است که در افزایش سلامت روان والدین موثر است.

سال های گذشته، اخذ ویزا برای پدر و مادران ما کاری دشوار محسوب می شد، بارها ناظر بوده ایم که در موارد حساسی چون ازدواج و یا حتی زایمان دعوت کننده، گرفتن ویزای والدین با شکست روبرو می شد.

در طول ماه گذشته داستان سوپر ویزا، فصل جدیدی از آسایش رفت و آمد والدین را نوید می دهد. این سوپر ویزا ۱۰ سال اعتبار داشته و به دفعات، تردد با آن امکان پذیر است. قبل از صدور سوپر ویزا، ویزای توریستی والدین پس از هر شش ماه نیاز به تمدید داشت که در هر مرحله، هزینه های مربوطه باید به دولت پرداخت می شد. یکی از مدارک اخذ چنین ویزایی اسناد خرید بیمه درمانی در کانادا به مدت ۱ سال و به ارزش صد هزار دلار پوشش است. طبعا ممکن است مبلغ بیمه یکساله از آنجایی که با افزایش سن والدین بالاتر خواهد بود کمی سخت به نظر برسد اما از نگاهی دیگر ما والدینمان را در برابر حوادث و بیماری های پیش بینی نشده و حتی با بیماری هایی که از قبل دارند محافظت می کنیم. این داستان اجباری می تواند خوش بینانه نیز باشد و امیدواریم قشر مهاجر، خود را با شرایط جدید وفق داده و بدانند بدون بیمه، هزینه های سرسام آور پزشکی، جز خاطره ای تلخ برای مسافر و میزبان، ره آورد دیگری نخواهد داشت و کلام آخر اینکه شاید بپرسید این بیمه یکساله است ولی ممکن است والدینتان زودتر از این زمان از کانادا خارج شوند. شما در این صورت می توانید باقی مانده بیمه تان را دریافت نمایید و به عبارتی واضح تر، برای مدت زمانی که آنها در کانادا به سر می برند بیمه گرفته اید و اخذ بیمه یکساله در هر صورت به ضرر شما نخواهد بود.

 لذت بودن درکنار والدین را به بهانه پیری و عدم موافقت آنان از دست ندهید. آنان آرزومند زندگی در کنار شما هستند. 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime

 

 

 و من می خواستم بدون مطرح کردن این ماجرا، به او انگیزه دیگری از زندگی بدهم. درست فکر کرده بودم. او که معتقد بود نمی تواند تنها به پیاده روی برود حالا به بهانه نیازهای من هر روز به خرید می رفت. صدایش رساتر شده و من بوی زندگی را دوباره از مردی که همیشه عاشقش بودم از راه دور حس می کردم.