میترا قوامیان نقاش و طراح در سال ۱۹۸۰ در رشته طراحی صحنه و لباس از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شده و طراحی لباس فیلم های بسیاری را


شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸

 از رنگ برای نمایش احساس شخصیت های نقاشی ام استفاده می کنم


 

میترا قوامیان نقاش و طراح در سال ۱۹۸۰ در رشته طراحی صحنه و لباس از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شده و تا قبل از مهاجرت به کانادا طراحی لباس فیلم های بسیاری را در ایران به عهده داشته از جمله آنها گل های داوودی، دره شاپرک ها، نقش عشق، نار و نی و همچنین طراحی لباس برای سریال امیرکبیر بوده است.

میترا قوامیان قبل از آمدن به کانادا مدرس دانشگاه الزهرا در رشته طراحی لباس برای دانشجویان سال چهارم بوده است. در سال ۱۹۹۴ به کانادا مهاجرت کرده او عضو اتحادیه تکنسین های صنعت فیلم و سینما  NABET و IATSE  می باشد و در کار لباس برای فیلم های بسیاری مثل     Bullet Proof Monk, Wrong Turn, Xmen  و بسیاری دیگر همکاری داشته است. او همچنین به مدت ۵ سال در شوی Lion King   بر روی لباسهای ابریشمی نقاشی کرده است.

سال گذشته نمایشگاه نقاشی او که در مورد نقاشی های سنتی (قهوه خانه ای) در  Visual Arts Ontario  بود با استقبال بی نظیری مواجه شد. میترا قوامیان دو بار کاندید جایزه  Pauline McGibbon  و همینطور کاندیدای جایزه برای بهترین هنرمند در  Seventh New Pioneers  شده است. او سال گذشته برنده جایزه  Ontario Arts Council شد.

میترا قوامیان کارهای خود را جدیدا در Hittite Gallery  واقع در  ۱۰۷ Scollard (در ناحیه) (York Ville)  به مدت یک ماه به نمایش گذاشته است. به مناسبت نمایشگاه جدید این هنرمند گفت وگویی با او ترتیب داده ایم که در زیر می خوانید.


 

 

می توانید کمی راجع به این نمایشگاه و دلیل برپایی آن برایمان بگویید؟

ـ این یک کار گروهی است. من به همراه دو تن از نقاشان کانادایی کارهای خود را در  Hittite Gallery  واقع در محله York Ville  به مدت یک ماه به معرض دید عموم گذاشته ایم. در این نمایشگاه من یک سری از کارهای قدیمی خودم را به همراه چند کار جدیدترم عرضه کرده ام.


 

نظر بازدیدکنندگان در مورد کارهای شما چه بوده؟

ـ نظرات مختلف بود، که برمی گردد به سلیقه های متفاوت. برای من نظر مردم بسیار جالب و شنیدنی است به خاطر اینکه آنها چیزهایی را می بینند که شاید من در موقع کشیدن نقاشی ناخودآگاه آنها را بر روی بوم آورده بودم. عده ای از کارهای قدیمی تر من خوششان آمده بود و عده زیادی هم کارهای جدیدترم به نظرشان پخته تر و کاملتر آمده بود.


 

شما در بسیاری از کارهایتان از خط استفاده کرده اید می توانید کمی در این مورد برایمان توضیح بدهید؟

ـ من از خط تنها به عنوان یک فرم استفاده می کنم و هدفم از این کار تنها کامل کردن سوژه هایم است، ولی این مسئله بسیار تدریجی و آهسته در نقاشی های من اتفاق افتاده. برای مثال من در نقاشی Entrance  به صورت واضح از مفهوم خط استفاده کرده ام ولی در کارهای اخیرم کاملا این قالب را شکسته ام و خط تنها برای من یک فرم است ولی فرمی که از تکامل مرحله به مرحله یک اندیشه انسانی به وجود آمده است.


 

این چندمین نمایشگاه شما در کاناداست؟

ـ این سیزدهمین نمایشگاه نقاشی من است و همانطور که گفتم من در این نمایشگاه تعداد کمی از کارهای جدیدم را به نمایش گذاشته ام چون خیال دارم که در آینده ای نزدیک سری کارهای جدیدم را به نمایش بگذارم.


 

 

کارهای جدید شما هم به همین سبک است؟

ـ از لحاظ تکنیکی بله، ولی از نظر سوژه ای با کارهای گذشته ام متفاوت است. مسئله بعدی در کارهای جدیدم استفاده متفاوت از رنگ است که من از رنگ های گرم کمتر استفاده کرده ام.


 

یکی از شاخصه های چشمگیر در کار شما استفاده از رنگ است، در این مورد برایمان بگویید؟

ـ من بیشتر از رنگ برای نشان دادن احساس شخصیت های نقاشی ام به مخاطب استفاده می کنم و برخلاف خیلی از نقاشان که از تکنیک سایه روشن و پرسپکتیو در کارهایشان استفاده می کنند من بیشتر روی رنگ تاکید می کنم.

همینطور من در کارهایم از روانشناسی رنگ نیز استفاده می کنم برای مثال همینطور که قبلا اشاره کردم اگر هدفم نشان دادن رخوت و سردی باشد کمتر از رنگهای گرم استفاده می کنم.


 

تا چه اندازه نظر مردم روی کار شما اثر می گذارد؟

ـ هنر و زیبایی بستگی به سلیقه شخصی دارد. مثل همه هنرمندها من هم روی کارهایم حساس هستم و با اینکه به نظر مخاطب همیشه احترام می گذارم و شنیدنش برایم جالب است، ولی اگر این عقیده شخصی مخاطب من با منطق و چهارچوب های ذهنی من همخوانی نداشته باشد در سبک نقاشی من اثر چندانی نمی گذارد، اما یکی از افرادی که همیشه نظراتش برای من سازنده بوده کیهان مرتضوی (همسرم) می باشد، به دلیل اینکه نکاتی را به عنوان ضعف تکنیکی یا سوژه ای به من نشان می دهد که از نظر من کاملا درست و بجاست.


 

نظر شما به عنوان یک هنرمند نقاش در مورد نقاشان دیگر چیست؟

ـ من به همه هنرمندان به دیده احترام نگاه می کنم. کار نقاشی مثل یک گلخانه پر از گلهای رنگارنگ است که همه آنها زیبا و متفاوت با یکدیگر هستند و این بستگی به روحیه و سلیقه مخاطب دارد که از چه گلی خوشش بیاید. والا همه آنها زیبا هستند.


 

برای شما آرزوی موفقیت می کنیم.

ـ منهم متقابلا از تمامی دست اندرکاران نشریه شهروند برای حضور موثرشان در افتتاحیه این نمایشگاه متشکرم.


 


 


 

Mitra Ghavamian

Hittite Gallery



۱۰۷ Scollard St,
Toronto,
ON

M5R 16A (Location in the

York
Ville Area)

Tel: 416-924-4450