پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز طی بررسی دنباله داری بر روی ۱۳ هزار نفر زن و مرد دریافتند که کمبود ویتامین D امکان مرگ و میر زودرس را تا حدود ۲۶ درصد افزایش می دهد. بیماریهایی که در موقع کمبود ویتامین D سبب مرگ می شوند عبارتند از سرطانهای سینه، روده بزرگ و پروستات، عوارض افسردگی در بزرگسالان، بیماریهای قلب و عروق و غیره. علاوه بر این ویتامین D در جذب و به کار گرفتن کلسیم و فسفر موجود در غذا و در بهزیستی و سلامتی استخوانها نقشی مهم دارد و کمبود آن سبب بروز بیماری پوکی استخوان یا استئوپوروز می شود و در بسیاری موارد عوارض جانبی آن منجر به مرگ و میر زودرس می شود.

ویتامین D مورد نیاز روزانه حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ واحد بین المللی است و این رقم می تواند تا ۱۴۰۰ واحد بین المللی افزایش یابد. آفتاب گرفتن در بین ساعات ۱۱ صبح و ۳ بعدازظهر می تواند قسمت مهمی از نیاز ویتامین D روزانه را تامین نماید و بقیه آن باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود. ماهی و شیر حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین D هستند. تجویز ویتامین D مصنوعی حتما باید با مشورت پزشک و یا متخصص تغذیه انجام گیرد زیرا ویتامینی است محلول در چربی و زیاده روی در مصرف آن خطراتی را به دنبال خواهد داشت.

افرادی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت می دارند ۵۰ درصد کمتر به سکته قلبی، ۸۰ درصد کمتر به بیماریهای قلب و عروق و ۵۰ درصد کمتر به سرطانهای روده بزرگ و سینه و پروستات دچار می شوند. اخیرا گزارش شده است که افرادی که به اندازه کافی ویتامین D به بدنشان نمی رسد بیشتر در معرض بروز بیماری قند نوع دو قرار دارند.

ویتامین D باید در تمام مراحل زندگی و به طور مداوم به بدن برسد تا عدم وجود آن سبب بروز ناهنجاریهای غیرقابل جبران نشود.


عامل عفونت زای
HBP معده از عارضه آسم جلوگیری می کند


باکتری معروف Helicobacter Pylori یا
HBP یکی از عوامل عفونت زایی است که اکثرا در معده مستقر شده و سبب بروز زخم معده می شود و اگر به درستی درمان نگردد می تواند سبب بروز سرطان معده شود. اگرچه این باکتری و نقش آن در چند سال اخیر بهتر شناسایی شده ولی احتمال می رود که این عامل عفونت زا میلیونها سال در وجود انسانها بوده و ناهنجاریهایی را به وجود می آورده.

در یک بررسی جالب توسط پژوهشگران دانشگاه نیویورک بر روی بیش از ۷۴۰۰ کودک معلوم گردید که
HBP با وجود بیماری زایی اش می تواند از بروز عارضه آسم تا حدود ۵۰ درصد جلوگیری نماید.

دانشمندانی که این پروژه تحقیقاتی را سرپرستی کرده اند معتقدند که وجود این باکتری در معده عملکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن را عوض می کند که یکی از آنها جلوگیری از بروز عارضه آسم می باشد. گزارشات زیادی نشانگر این حقیقت هستند که عارضه آسم در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند زیادتر است زیرا با توجه به یافته جدید در مورد رابطه
HBP و آسم وقتی این عامل عفونت زا توسط آنتی بیوتیکها درمان گردد به علت تغییرات سیستم ایمنی بدن عارضه آسم یا به وجود می آید و یا شدت می یابد.

در این بررسی جالب در کودکان ۳ تا ۱۳ ساله ای که در معده آنها
HBP شناسایی شده، رقم بروز عارضه آسم ۵۹ درصد کمتر از آن دسته ای بود که به
HBP آلوده نبودند. همین کودکان حدود ۴۰ درصد کمتر به عارضه آلرژیهای مختلف مانند اگزما دچار بودند که در حقیقت نقش این عامل عفونت زا را در جلوگیری آسم و آلرژی ثابت می کند. نتایج این بررسی می تواند پیش بینی کند که میزان بروز آسم و آلرژی در مردم چگونه خواهد بود و چطور می شود این بیماریها را پیش بینی کرد.


بیماری قند و عارضه افسردگی دو عامل همراه


بررسیهای علمی ثابت کرده که بیماریهای قند و افسردگی با هم ظاهر شده و حرکت همدیگر را تقویت می کنند. قبلا گزارش شده بود که افرادی که به بیماری قند مبتلا هستند در نهایت به عارضه افسردگی دچار می شوند و یا امکان بروز بیماری قند در آن دسته از افرادی که به عارضه افسردگی دچار هستند بالاتر است، ولی اخیرا اپیدمیولوژیست های دانشگاه جان هاپکینز طی بررسی جالبی ثابت کرده اند که این دو بیماری در کنار همدیگر به وجود آمده و با هم حرکت می کنند. در این صورت توجه به علائم و نشانه های هر یک از این بیماری ها توسط پزشک معالج و بیمار موضوعی است مهم و اساسی.

در این بررسی علمی ثابت گردیده که افرادی که به بیماری قند دچار هستند، امکان بروز بیماری افسردگی در آنها دو برابر خواهد بود و افسردگی خود زمینه را برای بروز بیماری قند آماده می نماید. به عبارت دیگر در نهایت این دو بیماری در کنار همدیگر بروز خواهند کرد و فرقی ندارد کدام یک از آنها اول تشخیص داده شود.

وجود این دو بیماری در بدن نظریه تخم مرغ و مرغ را به میان می آورد و معلوم نیست کدام یک از این دو اول در بدن به وجود می آید.

گزارشات علمی همچنین نشان می دهد که درمان هر کدام از بیماریهای دیابت و افسردگی می تواند سبب تخفیف حرکت دیگری شود و این خود پیوند و همکاری این دو بیماری را ثابت می کند.

مطالعه دیگری در این زمینه بر روی حدود پنج هزار نفر از افرادی که به عارضه افسردگی دچار بودند ثابت نموده که در نهایت ۴۲ درصد از آنها به بیماری قند دچار خواهند شد که رقمی است بزرگ و این بستگی دارد به شدت و ضعف عارضه افسردگی و چگونگی درمان آن. عواملی وجود دارند که بیماری های قند و افسردگی را شدت می دهند و گاهی این عوامل عملکرد اختصاصی دارند. مثلا افرادی که به عارضه افسردگی دچار هستند گرایش به مصرف مواد قندی دارند و به الکل و سیگار پناه می برند. در ضمن توجهی به کیفیت تغذیه و سلامتی خود ندارند و گوشه گیری را انتخاب می کنند و فعالیت بدنی ندارند. همه این عوامل در پیشرفت افسردگی و بروز و حرکت بیماری قند نیز موثر هستند.


رابطه کم کاری غده تیروئید و سرطان کبد


پژوهشگران دانشگاه تکزاس گزارش کرده اند که خانمهایی که به عارضه کم کاری غده تیروئید دچار هستند بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان کبد قرار دارند در حالی که به هر دلیلی این رابطه در مردانی که به عارضه کم کاری غده تیروئید دچار هستند دیده نمی شود.

در عارضه کم کاری غده تیروئید این غده قادر نخواهد بود به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نموده و در متابولیسم بدن موثر باشد و در سلامتی بدن نقش داشته باشد. کم کاری غده تیروئید موجب التهاب سلولهای کبد شده و در درازمدت امکان بروز سرطان کبد را افزایش می دهد.

پژوهشگران مورد بحث با مطالعه ۴۲۰ بیمار مبتلا به بیماری تیروئید که به نوعی سرطان کبد دچار بودند و مقایسه آنها با ۱۱۰۴ نفر از افراد سالم و با در نظر گرفتن تمام روش زندگی و عادات غذایی معلوم ساختند که خانمهایی که به مدت طولانی (بیشتر از ۱۰ سال) دچار عارضه کم کاری غده تیروئید بودند ۳ برابر دیگران که چنین عارضه ای را نداشتند به سرطان کبد دچار شده اند. در این میان اگر خانمی علاوه بر کم کاری غده تیروئید به بیماری قند دچار بوده و همچنین اگر کبدش به ویروس هپاتیت آلوده گردیده امکان دچار شدن به سرطان کبد در ایشان بین ۹ تا ۳۱ برابر افزایش می یابد. مطالعات دقیق تری نیاز است تا چند و چون این رابطه را بهتر و بیشتر مشخص نماید. در حال حاضر افرادی که به عارضه کم کاری غده تیروئید دچار هستند باید توجه مخصوص در مورد درمان این ناهنجاری به عمل آورده و از عوامل دیگر بروز سرطان کبد مانند مصرف الکل و غیره دوری نمایند تا مشکل غیر قابل حلی در کبد آنها به وجود نیاید. بارها در اینجا اشاره نموده ایم که غده تیروئید رهبر ارکستر تمام غدد داخلی بدن است و اگر بیمار شود بقیه اعضا بدن مانند کبد درگیر خطراتی خواهند شد.


بهتر است باور کنید


ـ در طب سنتی برای جلوگیری و درمان تهوع و استفراغ از زنجبیل استفاده می شود. اخیرا پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه میشیگان در یک کنفرانس بزرگ در آمریکا اعلان نمودند که زنجبیل بهترین دارو برای جلوگیری از تهوع و استفراغ در بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان مجبور به شیمی درمانی هستند، می باشد. البته داروهای ضد تهوع و استفراغ وجود دارند ولی این ادویه یا غذای طبیعی می تواند بدون عوارض جانبی در جلوگیری تهوع در بیماران مبتلا به سرطان کمکی مهم باشد و لطمه ای به عملکرد داروی ضد سرطان در بدن نزند.


ـ می گویند یکی از علل بروز و پیشرفت عارضه بواسیر کمبود فیبر و سلولز رژیم غذایی است که به آسانی می شود به وسیله رژیم غذایی متعادل و موازنه شده که حاوی مقداری لازم و کافی چربی، پروتئین، نشاسته و مواد قندی و سبزیجات و میوه جات و در ضمن حداقل دو لیتر آب است پیشگیری شود.

مقدار فیبر مورد نیاز بدن حدود ۳۰ گرم در روز است ولی از قرار معلوم مردم آمریکای شمالی به طور متوسط روزی فقط ۱۲ گرم فیبر مصرف می کنند که باعث بروز یبوست و در نتیجه عارضه بواسیر می شود.


ـ سنگ کلیه اصولا در بزرگسالان به وجود می آید و آن علل مختلفی دارد که نوع تغذیه یکی از آنهاست.

یکی از معروفترین متخصصان بیماریهای مجاری ادراری می گوید که در سالهای اخیر میزان بروز سنگ کلیه در کودکان به صورتی رو به افزایش است که باورکردن آن مشکل می باشد. این سنگها در اثر رسوب مواد معدنی در کلیه ها به وجود می آیند و با روش تغذیه و میزان مصرف آب رابطه مستقیم دارند. کودکان به علت فراوانی نوشابه های رنگارنگ توجه و علاقه ای به مصرف آب ندارند و این ممکن است یکی از عوامل بروز سنگ کلیه در کودکان باشد. در پنجاه سال قبل تشخیص سنگ کلیه در کودک ۳ ساله غیرقابل قبول و یکی از عجایب دنیای پزشکی به شمار می رفت ولی به قول این پزشک متخصص امروزه دیدن سنگ در کلیه کودکان تقریبا امریست طبیعی.


ـ آسپرین از بروز سرطان روده بزرگ و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. خواص ضد سکته (قلبی و مغزی) آسپرین در کنار ویتامین های A و E تا ۸۰ درصد افزایش می یابد و قدرتی غیرقابل تصور به این داروی طبیعی و قدیمی می دهد. به عبارت دیگر اثر پیشگیری آسپرین از بروز سکته های قلبی و مغزی در عدم حضور این دو ویتامین در بدن تقریباً ناچیز است.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com