شهروند ۱۱۸۶
چند سال پیش، بیماری ۵۲ ساله به مطب همیوپاتی دکتر پال هرسکو مراجعه کرد. او سه سال پیش در یک سانحه اتومبیل سواری به سختی مجروح شده بود، به طوری که، از آن زمان تاکنون در رنج و عذاب بود. در اثر تصادف، شوک سختی به او وارد آمده، بیش از دو ماه در حالت اغما بود. به اندامهای داخلی آسیب زیادی رسیده خونریزی امان نمی داد و فقط به خاطر کمربند ایمنی توانسته بود جان سالم بدر برد. به سرعت به بخش اورژانس ارسال و عمل خونرسانی انجام شده بود. اما جراحت چنان زیاد بوده که بدن قادر به پذیرش خون نبود. بنابراین مجبور به عمل جراحی و برداشت چند عضو داخلی شدند. به خاطر شدت ضربه ی تصادف دچار خونریزی مغزی و سکته و پس از آن تشنج شده بود.

بالاخره، به خاطر معجزه تکنولوژی در بخش اورژانس و مراقبتهای ویژه، به تدریج از حالت اغما بیرون آمد ولی تا ۶ ماه در حالت مات و مبهوت باقی مانده بود. در این مدت، به طور مرتب و بدون دلیل سرش را تکان می داده و می گفته:”نه” بدون اینکه مخاطب او کسی باشد. در ابتدای امر تمام طرف راست او فلج شده بود ولی به تدریج توانست از پای راستش استفاده کند.


نقص عضو

هنگامی که این بیمار به پزشک همیوپات مراجعه کرده بود، به خاطر صدمات عصبی، بازوی راستش فلج شده بود. اما قادر بود انگشتان را خم و راست کند و حس لامسه اش نیز مشکلی نداشت. قسمت آرنج تا مچش شدیدا دردناک بود و تیر می کشید. دستانش لرزش داشت، عضلات شانه ها به طور ملموسی تحلیل رفته بود.

بازو و دست راستش، موقع خواب، دچار تنش و جهش می شد. در ضمن طرف راست صورتش نیز بی حس بود که گاهی نیز دردناک می شد. گوشه لبش افتاده و موقع نوشیدن، مایعات از آن گوشه به بیرون ریخته می شد. تا چند ماه پس از تصادف، میدان دید طرف راست، در هر دو چشم مختلف شده بود ولی به تدریج بهبود یافته بود. از همه بدتر کارایی مغزش بود که در ابتدا حتی ساده ترین مفاهیم را متوجه نمی شد.


اختلال در تکلم

این بیمار، در صحبت بسیار کند است و کلمات را به سختی ادا می کند. تشخیص به کارگیری حروف اضافه، حروف ربط، صفات و قیود را از دست داده است. قادر به خواندن و نوشتن نیست. مثلا به جای گفتن “من به پارک می روم” می گوید “پارک رفت” یا اگر بخواهد بگوید “بیایید به لب اقیانوس برویم” تنها می تواند به “آب رفت” اشاره کند که باعث سوء تفاهم می شود و اطرافیان او متوجه منظور او نمی شوند که این، او را بسیار کلافه می کند. استفاده از اعداد نیز برای او بسیار مشکل است. مثلا اگر بخواهد عدد ۳ را به کار ببرد باید از یک شروع کرده بگوید یک، دو، سه. اگر از او پرسیده شود، دو ضربدر سه چند می شود؟ از یک شروع می کند تا به عدد شش برسد.



فراموشی

حافظه او تعریفی ندارد. بسیاری از وقایع را قبل از تصادف و اندکی پس از تصادف به یاد نمی آورد. ناگفته نماند که تا مدتی بعد از تصادف دچار فراموشی کامل شده بود. از همان زمان طبع بدن او تغییر یافته مرتب سردش می شود. شبها مجبور است جوراب بپوشد. دست راست او که فلج شده مثل یخ سرد و رنگش متمایل به بنفش است. از سرما و رطوبت فراری است. در برابر وزش باد و نور آفتاب، از چشمانش اشک سرازیر می شود. از غذاهای تند و تیز و پرچرب پرهیز دارد. ولی به شیرینی، مرغ و تخم مرغ علاقمند شده است. پوستش با کوچکترین ضربه کبود می شود. در عمل دفع ادرار و مدفوع مشکلی ندارد. روحیه اش نسبتا خوب است و با اوضاع فعلی جسمی اش سازگار شده اما از بلندی می ترسد و سرش گیج می رود، دلش می خواهد که دور و برش شلوغ باشد و تنهایی را دوست ندارد.


درمان همیوپاتی

روش همیوپاتی بررسی دقیق همه جانبه بیمار است. در مثال بالا سئوالات مربوط به عادات، روحیه و نوع دردها پرسیده شده است. علت و ریشه بیماری معلوم است. شوک فیزیکی وارد آمده بر بیمار در اثر تصادف هنوز وجود دارد. بیمار هنوز در حالت شوک به سر می برد. او هنوز خوابهای ترسناک مربوط به آن زمان را می بیند و شبها تنش به لرزه می افتد و ماهیچه ها و اعصاب در حالت انقباض هستند. در چنین مواردی که ریشه بیماری مشخص است، درمان بیماری به راحتی امکان پذیر است. با اینکه سه سال از زمان تصادف می گذرد، بیمار هنوز در حالت شوک می باشد. بنابر این رمدی آرنیکا Arnica تجویز گردید. این دارو، اولین انتخاب برای جراحات جسمی نظیر خونریزی داخلی، خونریزی مغزی، شوک فیزیکی، شکستگی ، حالت اغما، تشنج و فراموشی می باشد.

به کمک Arnica.10m پس از چند هفته تمام دردها برطرف شد. تشنج، اسپاسم، بی حسی در صورت، ضعف و خستگی و خواب آلودگی و خوابهای وحشتناک همگی از بین رفتند. مابقی علائم، پس از چند ماه توسط داروی دیگری به نام Calc-c مرتفع گردید. صحبت کردن او پس از ۲ سال پیشرفت چشمگیری کرده بود ولی تا رسیدن به حالت عادی فاصله داشت. بازوی راست هنوز به حالت فلج باقی مانده که متاسفانه به خاطر صدمات عصبی قابل برگشت نمی باشد. بجز این دو مورد بیمار در حالت بسیار خوبی است و اثر آرنیکا برای او و خانواده اش مثل معجزه عمل کرده است.

شایان ذکر است که در مورد جراحات جدی باید از خود درمانی پرهیز نمود حتما باید با یک پزشک حاذق و صادق مشورت شود. بیمار باید تحت مراقبت مداوم همیوپات باشد. زیرا ممکن است نوع دارو یا مقدار آن در زمانهای متفاوت تغییر کند. به خاطر بسپارید که بیماریهای مزمن با داروهای همیوپاتی و صبر و حوصله بیمار قابل درمان می باشد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتیCanadian Society of Homeopaths مراجعه فرمایید.