در یک تحقیق علمی حدود ۲۵۰۰ نفر از افراد سالم ۴۵ تا ۶۰ ساله به طور دقیق تحت مطالعه قرار گرفته و به دقت چند و چون مصرف سبزی و میوه در آنها بررسی گردید. این افراد به مدت ۱۳ سال پیگیری شدند و نتایج آن در رابطه با حافظه مخصوصاً قدرت بیان در یادآوری تفسیر شده است.

گزارش گروه تحقیقاتی پروژه مورد بحث نشان می دهد که افرادی که عادت به مصرف مداوم سبزی و میوه دارند دارای حافظه بهتری خواهند بود و به راحتی می توانند آن را بیان نمایند. دسته دیگر که کمتر علاقمند به مصرف سبزی و میوه هستند نسبت به دیگران کم حافظه تر بوده و امکان ابتلا به بیماری آلزایمر در آنها زیادتر است. علت اصلی این تفاوت در ترکیبات موجود در سبزی و میوه است که به صورت آنتی اکسیدانها، فیتوکمیکال ها و املاح و ویتامین ها نقشی مهم ایفا و از پیری زودرس مغز جلوگیری می کنند.

سبزیجات و میوه جاتی که در تقویت حافظه نقش دارند عبارتند از: سبزیجات سبز تیره رنگ، انواع توت ها، میوه جات پررنگ خوش رنگ، منگو، گریپ فروت، مرکبات مخصوصاً لیموترش، پاپایا، براکلی، انواع کلم ها، فلفل سبز و قرمز، گوجه فرنگی، دانه های روغنی مانند گردو بادام و پسته و تخمه آفتاب گردان و غیره. منظور نمودن یک یا دو نوع از سبزیجات و میوه جات ذکر شده در بالا در رژیم غذائی روزانه نه تنها در بهبودی و سلامتی مغز و عروق و تقویت حافظه نقش دارد، بلکه به طور کلی برای بهزیستی و سلامتی بدن و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها موثر خواهد بود.

 

درمان بی خوابی با غذا

درصد بالایی از مردم، مخصوصا افراد مسن به عارضه بی خوابی و کم خوابی دچار هستند و اکثرا به مصرف داروهای شیمیایی برای مبارزه  با این عارضه خسته کننده عادت دارند که متأسفانه سبب بروز عوارض جانبی می گردد و مشکلات را پیچیده تر می کند.

عده ای از خوانندگان شهروند خواسته اند مطلبی درباره ی بی خوابی و چگونگی درمان و پیشگیری آن با استفاده از علم تغذیه نوشته شود. با وجود اینکه چندین بار در این مورد مطالبی در این صفحه به چاپ رسیده، اما برای تازه واردان و خوانندگان جدید این صفحه، به طور فهرست وار دو دسته از غذاهایی را که در بروز و پیشرفت و یا جلوگیری از عارضه ی بی خوابی سهم دارند، نام می بریم:

۱ـ عادات غذایی و غذاهایی که در بروز و پیشرفت بی خوابی نقش دارند (این غذاها را نباید تا چند ساعت پیش از خوابیدن مصرف کرد):

ـ پرخوری

ـ دیر شام خوردن و خوابیدن

ـ الکل و سیگار

ـ نوشابه های گازدار

ـ کافئین (قهوه و چای و شکلات)

ـ غذاهای از پیش تهیه شده (کنسروها و کمپوت ها)

ـ غذاهای آلرژی زا

ـ غذاهای نفخ آور

ـ داروهای مسکن

ـ ماده شیمیایی MSG که در غذاهای چینی استفاده می گردد.

ـ ادویه جات تند

ـ قند و شکر

ـ انواع گوشت های کنسرو شده، مانند سوسیس و کالباس و غیره

ـ پنیر و گوجه فرنگی و بادمجان

۲ـ غذاهایی که از بروز بی خوابی جلوگیری می کنند:

ـ دانه های روغنی، مخصوصا بادام برزیلی

ـ ماهی تن

ـ گوشت مرغ و بوقلمون

ـ موز و انجیر و خرما و مرکبات

ـ سیب زمینی و ریحان و شوید

ـ نان کامل

ـ انواع قارچ ها

ـ کنجد

ـ برنج قهوه ای

ـ تخمه کدو

ـ ماست ترش یا تخمیر شده به همراه پودر نعنا

ـ شیر گرم به همراه مقداری عسل

ـ شام با پروتئین کم ولی نشاسته بیشتر

مصرف و اثر این غذاها در افراد مختلف متفاوت است. به عبارت دیگر عده ای ممکن است کمترین تغییری در آنها پس از مصرف یا خودداری از مصرف بعضی از غذاهای گفته شده در بالا به وجود نیاید در صورتی که در افراد دیگر تغییرات کیفیت خواب چشمگیر باشد.

 

فوائد لبو یا چغندر

 

چغندر یکی از سبزیجات ریشه ای است که خواص بی شماری دارد ولی متأسفانه همه مردم به این حقیقت پی نبرده اند. در زیر به چند خاصیت مهم چغندر اختصارا اشاره می کنیم:

۱ـ آب چغندر به علت قلیایی بودن آن می تواند غلظت اسید معده را تقلیل دهد و از بسیاری از ناهنجاری های مربوط به آن جلوگیری کند.

۲ـ آب چغندر یکی از بهترین مواد غذایی است که در سم زدایی کبد نقش دارد و در تمیزی مجاری صفراوی موثر است. در ضمن در سلامتی کلیه و درمان بیماری نقرس و یبوست مزمن شناخته شده است.

۳ـ چغندر در پاکسازی عروق و سلامتی گلبول های قرمز خون نقش دارد. به همین دلیل در درمان کم خونی نیز موثر می باشد. اخیرا گزارش شده که رنگ دانه های چغندر خاصیت ضد سرطانی دارند.

۴ـ چغندر قرمز و برگهای سبز آن بهترین منبع فولات، نوعی ویتامین B هستند. فولات در ساختن بافت های ماهیچه ای و گلبول های قرمز بدن نقش دارد. اسید فولیک در زنان باردار سبب سلامتی جنین و تکمیل دستگاه عصبی آن می گردد.

۵ـ مواد موجود در چغندر مانند لوتئین می تواند از بروز بعضی از بیماری های خطرناک چشم جلوگیری کند.

۶ـ چغندر حاوی مقدار زیادی از بتالانین ها است که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها و ضدالتهاب بدن می باشد و در سم زدایی بدن نقش موثری دارد.

۷ـ چغندر فشار خون را کاهش می دهد و سبب انعطاف بافت های عروق می گردد و در ضمن از بروز و پیشرفت واریس عروق جلوگیری می کند.

۸ـ فیبر و پتاسیم و منیزیوم و نیاسین و کلسیم و آهن و بیوتین موجود در چغندر به این سبزی مقام مخصوصی در تأمین سلامتی و بهزیستی می دهد.

۹ـ در خاتمه مواد موجود در چغندر عملکرد Homocystenine را در بدن که اگر افزایش یابد امکان بروز سکته قلبی را بالا می برد، خنثی می کند و موجب سلامتی قلب و عروق می گردد.

 

بهتر است باور کنید

رشد ناخن میانی (بلندترین) دست ها نسبت به انگشتان دیگر سریعتر است. در ضمن رشد ناخن های انگشتان پا دو برابر انگشتان دست است. در تحقیقات پزشکی از تجزیه ناخن های دست و پا می توان به چند و چون مصرف بعضی از املاح مانند سلینیوم پی برد. مثلاً سلینیوم انگشت شست معرف تغذیه شخص در چند ماه گذشته بوده در حالی که سلینیوم انگشت کوچک نشانگر رسیدن این ماده معدنی به بدن در چند هفته گذشته است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com