سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است و یک نفر از هر ۸ زن در طول عمر خود به این سرطان دچار می شود. پیش بینی می شود که در سال جاری (۲۰۱۱) حدود ۲۳۴۰۰ نفر در کانادا به این سرطان دچار خواهند شد و متأسفانه حدود ۵۱۰۰ نفر هم به خاطر این بیماری جانشان را از دست خواهند داد. در ضمن ۱۹۰ نفر از مردان نیز در این سال به سرطان سینه مبتلا می شوند که ۵۵ نفر هم به علت این سرطان خواهند مرد.

به طور خلاصه هر روز در کانادا ۶۴ نفر به مبتلایان سرطان سینه اضافه می شود.

در ده سال گذشته طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه ۶ درصد افزایش یافته. به عبارت دیگر امروز امکان زنده ماندن یک بیمار مبتلا به سرطان سینه پنج سال پس از تشخیص بیماری بین ۹۰-۵۸ درصد می باشد که رقمی است چشمگیر و بزرگ و امیدوارکننده.

علل بروز سرطان سینه را به مناسبت ماه اکتبر و آگاهی بیشتر خوانندگان عزیز در زیر خلاصه می کنیم:

ـ داشتن سابقه سرطان سینه

ـ سابقه فامیلی سرطان سینه یا تخمدان و داشتن ژن معیوب سرطان سینه

ـ بلوغ زودرس

ـ یائسگی دیررس

ـ چاقی و نداشتن فعالیت های بدنی

ـ نازائی

ـ مصرف الکل

ـ پرخوری و زیاده روی در مصرف چربی های حیوانی

ـ رادیوتراپی

در ضمن عوامل زیر در پیشگیری سرطان سینه نقش دارند:

ـ شیردادن

ـ اولین زایمان پیش از ۳۰ سالگی

ـ مصرف سبزیجات و میوه جات

ـ نوشیدن قهوه در حد تعادل

ـ زیاده روی نکردن در مصرف آنتی اکسیدان های مصنوعی مانند ویتامین E

خودآزمایی سینه و مراجعه به پزشک متخصص می تواند در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان سینه نقش مهم داشته باشد. در اینجا باید اضافه کرد که حدود ۸۰درصد غدد سینه را زنان خود پیدا می کنند و به پزشک گزارش می دهند.

 

نام سرطان دیگر تابو نیست

به مناسبت ماه اکتبر که به ماه آگاهی سرطان سینه نام گرفته و به دعوت انستیتو سرطان ایرانی ـ آمریکایی Persian American Cancer Institute که بنیانگذار آن یک خانم نیکوکار ایرانی به نام حوری سدلر می باشد، برای شرکت در کنفرانس روز نهم اکتبر در مرکز Skirball Culture شهر لس آنجلس به آمریکا رفته بودم. بیش از ۳۰۰ تن که اکثریت آنها را ایرانیان تشکیل می دادند، در این کنفرانس حضور داشتند. این کنفرانس با نظمی بی نظیر و با شرکت عده ای از هنرمندان و سردمداران رسانه های ایرانی شروع شد. موضوع بسیار مهمی که نظرم را جلب نمود و هرگز نظیرش را ندیده بودم شکستن تابوی نام سرطان بود.

خانم Sadler که خود از نجات یافتگان سرطان سینه است، در کنار همسرش که پزشکی خوشنام است، زندگی اش را چون فرشته ای صرف همراهی و کمک و راهنمایی بیماران مبتلا به سرطان ــ مخصوصا ایرانیان که احتیاج مبرمی به یک ملجاء و پناهی دارند ــ کرده است. او با یک عمل فوق العاده زیبا به همراه احساسی پاک و غیرقابل وصف بر صحنه سالن کنفرانس ظاهر شد و پس از توضیح کوتاهی در مورد اینکه ما نباید از نام سرطان بترسیم و اگر به آن دچار هستیم آن را از دیگران مخفی کنیم، از شرکت کنندگان در کنفرانس خواست هر کسی که به سرطان دچار است و یا نجات یافته از سرطان است روی صحنه ظاهر شود. این درخواست چند لحظه ای تمام مدعوین حاضر در سالن را در شوکی غیرقابل انتظار فرو برد که من یکی از آنها بودم. چون به آداب و رسوم و طرز تفکر ایرانیان در مورد نام سرطان آگاهی نزدیک داشتم فکر کردم کسی به این درخواست جواب مثبت نمی دهد ولی اشتباه می کردم، زیرا ده ها نفر از شرکت کنندگان این کنفرانس با نظمی گیرا و قدم های ثابت و استوار به بالای صحنه آمدند. سالن به دریایی از احساسات تبدیل گردید و همگان از جا برخاستند و در برابر این سنت شکنی و تابوبراندازی بازماندگانی که با چهره های زیبا و آرام و دوست داشتنی صحنه را گوش تا گوش پر کرده بودند، ستایش نمودند و اشک های زیادی بر گونه های مدعوین جاری ساختند.

شاید درصد بالایی از این عزیزان حاضر در صحنه تا آن روز بیماری خودشان را به دیگران و حتی با نزدیکان خود مطرح نکرده بودند، ولی با همت یک فرشته و انسانی فداکار و غمخوار همه تصمیم گرفتند به پا خیزند و سنت شکنی کرده و این تابو را از بین ببرند. من هرگز آن روز و آن صحنه را فراموش نخواهم کرد. امیدوارم همه ما از این موضوع پند بگیریم و از اسم و وجود این بیماری نترسیم. وقتی یک نفر از هر ۳ نفر در طول عمر خود به نوعی سرطان دچار می شود، امکان اینکه این بیماری به سراغ ما هم بیاید زیاد است. آیا چه تفاوتی بین بیماری های مزمنی مانند بیماری قند، بیماری های قلبی و آرتروز و غیره با سرطان وجود دارد. ما اکثر بیماری های غیرقابل علاج دیگر را بجز سرطان قبول داریم و پس از دچار شدن به آنها با دیگران در این مورد صحبت می کنیم ولی نام سرطان را تابو قرار داده و از آن تنفر داریم.

درود بر جسم و جان همه آنهایی که با قدم های اولیه خود در این مورد بخصوص سنت شکنی کرده و می کنند.

 

چگونگی نقش چای سبز در تقلیل کلسترول خون

رابطه مصرف چای، مخصوصاً چای سبز و جلوگیری و پیشرفت بسیاری از بیماری ها و عوارض مانند سرطان، وزن زیاد و غیره در مطالعات مختلف ثابت گردیده ولی از نظر علمی دقیقاً نقش ترکیبات موجود در چای در بدن مسّلم نبود. اخیراً مطالعه جالبی تأثیر چای سبز را بر روی کلسترول خون مطرح نموده و آن این که EGCG موجود در چای تغییرات پیچیده ای در متابولیسم یا سوخت و ساز کلسترول بد خون یا LDL به وجود می آورد و ژنی را که مسئول به وجود آمدن کلسترول می باشد، کنترل می کند. نتیجه این عمل کاهش میزان کلسترول خون شده و در نتیجه از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مخصوصاً بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند. نوشیدن کمتر از ۵ فنجان چای سبز در روز می تواند حدود ۲۵۰ میلی گرم EGCG جذب دستگاه گوارش کند. پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی حداکثر تا ۵۰۰ میلی گرم از ماده مورد بحث را در روز توصیه می نمایند که بهتر است زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف گردد.

 

بهتر است باور کنید

زنانی که سیگار می کشند خیلی زودتر از دیگران یائسه می شوند. به عبارت دیگر پیری زودرس در آنها به وجود خواهد آمد. در ضمن آنهائی که هر روز حدود نصف پاکت سیگار می کشند سخت تر حامله شده و ترتیب پریودشان بهم می خورد. در آمریکا حدود ۱۱درصد خانم های باردار به مصرف سیگار اعتیاد دارند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com