زندگی امروز را می توان مدرن نامید. در این نوع زندگی، مصرف سیگار و مشروبات الکلی رواج یافته، فعالیت جسمی کم شده و استرس های ناشی از برخورد با موارد گوناگون، مسیر سربالایی سختی را طی می کند.

 زنان جامعه مدرن امروزی همواره از یک سو با وحشت زندگی می کنند، وحشت رویارویی با بیماری های گوناگون و از سوی دیگر هم می توان گفت گاه آنقدر در این زمینه صحبت کرده و یا در اطراف می شنوند که دچار بی توجهی نسبت به سلامت خود می شوند و این جای حیرت دارد چرا که نمی توانیم فقدان آگاهی، شرم بیماری های زنان و یا اتکا به شفا دهندگان سنتی را ضمیمه کارنامه عدم چکاپ سالانه خود قرار دهیم. امروزه در رسانه های گوناگون همواره از آمارها، احتمالات و اخبار گوناگون در زمینه های پزشکی مطلع می شویم. در همان مقطع مطالعه، کمی به فکر فرو می رویم و تعداد زیادی از ما فراموش می کنیم که ممکن است در این دایره خبری، جای ما با  فرد بیمار تعویض شود. شاید قبل از آغاز یادآوری یک بیماری بهتر باشد تکرار کنیم هیچ چیز مهمتر از سلامتی نیست و ذکر آمار زیر، بار دیگر دعوتی است به یادآوری حفظ سلامتی امروز ما.

***

سرطان گردن رحم دومین علت مرگ زنان بعد از سرطان سینه در سنین بین ۱۵ تا ۴۴  سالگی است. حتی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شایعترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان میباشد. سالیانه نیم میلیون مورد سرطان گردن رحم در دنیا تشخیص داده میشود و نزدیک ۲۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از آن روی می دهد. طبق نظر پزشکان، در حدود ۵۰ تا ۷۰درصد افراد در سالهای اولیه فعالیت جنسی (افراد جوان) دچار عفونت یا ویروس HPV  میشوند، ولی این عفونت در اکثر موارد گذرا است و خود به خود بدون هیچ نشانهای  برطرف میشود، ولی در بعضی موارد باعث تغییرات بافتی در سیستم تحتانی دستگاه تناسلی شده و در صورت عدم تشخیص بموقع این تغییرات بافتی، علائم و مشکلاتی در سرطان گردن رحم بروز میکند. این ویروس بیشتر از ۱۰۰ نوع دارد که حدود ۴۰ مورد آن در دستگاه تناسلی زنان ایجاد بیماری میکند.

به نظر میرسد اگر اقدامی در جهت پیشگیری اولیه از سرطان گردن رحم انجام نشود، تا سال ۲۰۲۰ خطر سرطان گردن رحم در دنیا ۴۲ درصد افزایش مییابد که این بیشتر مربوط به کشورهای در حال توسعه است. آمار رقم افزایش ۵۶ درصد در کشورهای درحال توسعه در مقابل ۱۱درصد در کشورهای توسعه یافته را نشان میدهد.

آمار و اطلاعات پزشکی فوق را شاید به دفعات در مقالات گوناگون خوانده اید. تکرار نوشته بالا بیان حقیقتی نو و یا دست آوردی جدید نیست. همانگونه که تکرار از بیمه نوشتن کلامی مختص امروز نمی باشد.

از بیماری سخن گفتیم چرا که فاصله هر یک از ما با آن به نفسی بند شده و بیمه را به آن متصل می کنیم چرا که در همه نفس های باقیمانده پس از بیماری به آن نیازمندیم. بیمه ناتوانی جسمی و همینطور بیمه بیماری های سخت، محافظ زندگی و تامین کننده شرایط بهبودی ما به شمار می روند. مانند همیشه از جایگاه بیمه، با اعتقادی محکم می توانیم بگوییم که در دنیای مدرن امروزی لابلای تکنولوژی های گوناگون خود را فراموش نکنیم. اگر امروز با سلامت در محل کار نشسته ایم شاید همینجا و در همین مقطع می توانیم با برنامه ریزی حساب شده،  فردا را نیز آسوده طی کنیم؛ چه سالم و چه بیمار.

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمیAdvocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime