فاطمه معتمدآریا، بازیگر سرشناس و با سابقه به خاطر بازی اش در فیلم «اینجا بدون من» جایزه بهترین بازیگر زن سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم مونترال را به دست آورد. در غیاب خانم معتمد آریا مترجم ایرانی جشنواره با قرائت پیام کوتاه وی، این جایزه را دریافت کرد.

فاطمه معتمدآریا

فیلم اینجا بدون من، تنها نماینده ایران در بخش مسابقه این دوره از جشنواره بود. این فیلم آداپتاسیون سینمایی موفقی است که بر اساس نمایشنامه مشهور «باغ وحش شیشه ای» تنسی ویلیامز، نمایشنامه نویس آمریکایی به وسیله بهرام توکلی کارگردانی شده است. اینجا بدون من از مدتی پیش در تهران به نمایش گذاشته و با استقبال خوبی روبرو شده است. صابر ابر، نگار جواهریان و پارسا پیروزفر دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند. صابر ابر بویژه و نگار جواهریان هم در این فیلم بازی های خوبی ارائه کرده اند.

غروب روز یکشنبه ۲۸ اوت در مراسم پایانی جشنواره، جوایز به بهترین های این دوره اهدا شد. مراسم در سالن تئاتر مزنوو مجتمع هنری مشهور مرکز شهر مونترال «پلاس د زار» که بیش از یک سوم صندلی های آن خالی بود و با تاخیری بیش از نیم ساعت برگزار شد. این مراسم و در مجموع جشنواره جهانی فیلم مونترال امسال با مدیریتی که در شأن جشنواره بین المللی چون این جشنواره باشد، برگزار نشد. سرژ لوزیک، دستیار و مدیر ارشدش خانم دانیل کوشار و دیگر همکارانشان در چند سال اخیر، سال به سال این جشنواره را بدتر و بدتر عرضه کرده اند. در این دوره در چند مورد نمایش فیلم های جشنواره با مشکلات فنی روبرو شد. از جمله نمایش فیلم آیینه های روبرو، نماینده ایران در بخش سینمای جهان چند نوبت با دشواری و اشکال فنی به نمایش درآمد. در کانادا حدود ۷۵۰ جشنواره در رشته های مختلف برگزار می شود. مونترال از بهترین برگزارکنندگان چند جشنواره بسیار مهم و مشهور در میان این جشنواره ها در کاناداست. جشنواره بین المللی جاز و جشنواره بسیار محبوب  و پر طرفدار «فقط برای خنده» از جمله این جشنواره ها، در میان ده ها جشنواره هنری است که مونترال برگزار می کند. از نظر بسیاری از منتقدان و علاقمندان به سینما مشکل اصلی این جشنواره مدیریت آنست. این  در حالی است که جشنواره بین المللی فیلم تورنتو هر ساله رونق بیشتری گرفته و با نمایش گزیده ای از بهترین فیلم ها و حضور ستارگان و کارگردانان مشهور و صاحب نام، جایگاه ویژه ای در میان جشنواره های سینمایی جهان پیدا کرده است. جشنواره تورنتو غیر رقابتی است، ولی با این وجود بیشتر کارگردانان، بازیگران و تهیه کنندگان  جشنواره  تورنتو را بر جشنواره مونترال ترجیح می دهند. نکته اینکه سرژ لوزیک اصلا و یا بسیار کم تن به مصاحبه می دهد. گروه زیادی بر این باورند که سرژ لوزیک باید کنار برود و بجایش یک تیم مدیریتی با ایده های نو مسئولیت برگزاری این جشنواره را  بر عهده بگیرند.

از کاترین دونو در فستیوال فیلم مونترال قدردانی شد

با وجود اینکه جشنواره با مشکلات و بی سلیقگی ها و کاستی های چشمگیری برگزار شد، بزرگداشت کاترین دونوو، هنرپیشه زیبا و مشهور سینمای فرانسه و جهان و همینطور بزرگداشت ژینت رنو، خواننده و بازیگر پر آوازه کبک از برنامه های جالب این دوره از جشنواره بود. کلاس سینمای کلود للوش فیلمساز برجسته و استاد سینمای فرانسه و جهان هم از دیگر رویدادهای قابل اعتنای جشنواره بود. در بخش های مختلف جشنواره بویژه در بخش تمرکز بر سینمای جهان هم فیلم های خوبی به نمایش گذاشته شد.

حضور سینمای ایران در این دوره برخلاف بسیاری از دوره های پیشین این جشنواره آنقدر پررنگ نبود، اما از میان اندک فیلم هایی که از ایران در بخش های مختلف نمایش داده شدند، علاوه بر فیلم اینجا بدون من که جایزه بهترین بازیگر زن را نصیب فاطمه معتمد آریا کرد، فیلم «آیینه های روبرو» به کارگردانی نگار آذربایجانی هم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

پوستر آینه های روبرو

روز یکشنبه آخرین روز جشنواره، این فیلم به دلیل استقبالی که از آن شد، یک بار دیکر علاوه بر دیگر روزهایی که به نمایش درآمده بود، به تماشا گذاشته شد. بازی شایسته ایرانی در اولین کار بلند سینمایی نگار آذربایجانی بویژه مورد توجه بسیار قرار گرفت. این فیلم که روایت کشمکش های یک دختر «تراجنسی» است به واسطه موضوعش نیز از جمله فیلم های بسیار خوب جشنواره بود. این فیلم هنوز در ایران به نمایش در نیامده است. خانم فرشته طائرپور که تهیه  کننده و همینطور یکی از نویسندگان فیلمنامه فیلم است در گفت و گویی با سایت خبری آنلاین گفته است که حاضر نیست «به یک اکران توهین آمیز برای نمایش فیلم تن بدهد.» این فیلم به خاطر سوژه بسیار مهم و حساسش و به خاطر پرداخت هماهنگ و خوب این سوژه به وسیله عوامل فیلم و بازی شایسته ایرانی در نقش اول فیلم در صورتی که به طور مناسب در ایران به نمایش در بیاید می تواند با اقبال بسیار گسترده تماشاگران روبرو شود. به نظر می رسد این اولین فیلم سینمایی دراماتیک بلندی است که در ایران به موضوع دگرباشان جنسی به عنوان سوژه اصلی، پرداخته است.

 

جوایز اصلی جشنواره به شرح زیر اهدا شد:

ـ جایزه بهترین فیلم Come as You Are از بلژیک به کارگردانی Geoffrey Enthoven

ـ جایزه ویژه هیئت ژوری Chronicle of My Mother از ژاپن ساخته ماساتو هارادا

هیئت داوران جشنواره فیلم مونترال ۲۰۱۱

ـ  بهترین کارگردان Brigitte Maria Berteleاز آلمان برای کارگردانی Der Brand (The Fire)

ـ  بهترین بازیگر زن فاطمه معتمدآریا از ایران برای بازی در فیلم “اینجا بدون من” به کارگردانی بهرام توکلی

ـ  بهترین بازیگر مرد به دو نفر مشترکا تعلق گرفت: Borys Szyc از لهستان برای بازی در فیلم Kret  و Danny Huston  برای بازی در فیلم Playoff ساخته مشترک فرانسه ـ اسرائیل

فیلم منتخب مردم نیز Come as You Are از بلژیک اعلام شد.