سیاه مرا با خود می برد

زنان تنها در جستجوی آرامشند

زنان تنها با تاریکی سخن می گویند

زنان تنها اسیر آیه های قرآن می شوند

زنان تنها با عمامه های اسلام سنگسار می شوند

زنان تنها …

Lonely women looking for peace

Lonely women talking to darkness

Lonely women captured by Quran verses

Lonely women stoned by Islamic turbans

Lonely women…

غروب روز سه شنبه ساعت هفت طی مراسمی نخستین نمایشگاه گزیده ای از عکس های «حسین آریان»، عکاس، نویسنده و شاعر، فیلمساز و روزنامه نگار در کانادا در گالریControl Lab  مونترال، گشایش می یابد. حسین آریان در این نمایشگاه  بیست عکس برگزیده خود را برای دیدن علاقمندان به هنر عکاسی به تماشا می گذارد. از مجموع این بیست عکس که در اندازه ۲۰ در ۲۸ اینچ (۵۰ در ۷۰ سانتی متر) روی بوم چاپ شده اند، شانزده عکس سیاه وسفید و چهار عکس دیگر از عکس های رنگی حسین هستند. این نمایشگاه به مدت یک هفته و هر روزه از ساعت چهار تا نه غروب برای بازدید گشوده خواهد بود. این مجموعه عکس ها در ماه اکتبر در شهرAntwerp  بلژیک نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین در تورنتو هم قرار است در سال جاری این نمایشگاه برای بازدید علاقمندان بر پا شود.

پوستر نمایشگاه آریان

این هنرمند فروتن از چهره های پرتلاش جامعه ایرانیان مونترال است. حسین از ماه مه سال ۲۰۰۰ که به کانادا مهاجرت کرده و در مونترال زندگی می کند، پیگیرانه و بی سر و صدا در زمینه ی کارهای هنری و فرهنگی بسیار پرتلاش بوده است. در بیش از یک دهه در مهاجرت هم  تلاش های هنری خود را با وجود دشواری ها، بی وقفه دنبال کرده است.

در سال ۲۰۰۲ به دلیل علاقه اش به آثار سینمایی بهرام بیضایی ساختن فیلم مستندی را درباره بیضایی و آثارش شروع کرد و بخش هایی از این کار خود را به انجام رساند، اما این فیلم مستند نیمه تمام باقی ماند.

در سال ۲۰۰۳  در ادامه تحصیلاتش در رشته سینما، یک دوره یک ساله ویژه تدوین فیلم با سیستم Avid را در کالج لاسال در مونترال گذراند. این سیستم با استفاده از برنامه های ویژه رایانه ای مکینتاش و پی سی، شیوه مدرن بسیار رایج تدوین فیلم های سینمایی و تولیدات تلویزیونی است. حسین پیش از این در رشته سینما در دانشکده تئاتر و سینمای دانشگاه هنر تهران درس خوانده و در سال ۱۳۷۲ لیسانس گرفته  و بعد از دو سال کار فیلمسازی دوباره به دانشگاه هنر برگشته و فوق لیسانس خود را هم در سال ۱۳۷۴ باز هم در رشته سینما گرفته است.

علاقه این هنرمند به هنرهای تصویری، سینما و عکاسی، به دوران نوجوانی و جوانی او برمی گردد. آریان در کرمان به دنیا آمده است. در پانزده سالگی اولین داستان کوتاه خود را نوشته و در همان زمان ها کار عکاسی را هم شروع کرده است. علاوه بر نوشتن و عکاسی در همین سال های نوجوانی به یادگیری بازیگری و شرکت در نمایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان هم پرداخته است. در کنار فعالیت در تئاتر در ۱۷ سالگی دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوان را گذرانده است.

از عکس های حسین آریان

در سال ۱۳۶۷ فیلم کوتاه هشت میلی متری او جایزه بهترین تدوین را از انجمن سینمای جوان کرمان به دست می آورد.

حسین علاوه بر سینما و عکاسی تجربه هایی هم در زمینه سرودن شعر و نویسندگی  داشته و هنوز هم به نوشتن مشغول است. از جمله رمان بلندی در دست نوشتن دارد که ده سال است روی آن کار کرده و امید دارد آنرا به پایان برساند و منتشر کند. در سال ۲۰۰۶ به خاطر علاقه اش به نوشتن با انتشار مجله هفتگی «دیدار» در مونترال وارد دنیای روزنامه نگاری و مطبوعات شد. حسین ۲۴ شماره دیدار را به عنوان سردبیر و ناشر منتشر کرد. انتشار دیدار بعد از ۲۴ شماره متوقف شد.

این هنرمند که بویژه بعد از مهاجرات به کانادا و زندگی در مونترال، بیشتر در زمینه سینما و عکاسی کار کرده تا کنون چند فیلم با عنوان های خروس، طاووس، آخر دریا، اتاق سیاه و هیچستان ساخته است. فیلم خروسThe rooster  تاکنون در جشنواره «هنر در غربت»Art en Exile در پاریس و جشنواره فیلم  Clermont Ferrard نمایش داده شده است. «خداحافظ ادنا»Goodbye Edna  از آخرین کارهای سینمایی حسین آریان است. این فیلم در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و هنوز در جایی نمایش داده نشده است.

 

نمایشگاه گزیده ای از عکس های حسین آریان در مونترال از ۱۲ تا ۱۹ ژوئیه  در گالری Ctrllab  شماره ۳۶۳۴ بلوار سن لوران برپا خواهد بود.