شاید اکثر مردم فکر می کنند پس از صرف غذاهای مختلف، مواد غذایی موجود در آنها به راحتی در دستگاه گوارش هضم و جذب شده و به سوخت و ساز می رسند در حالی که چنین نیست. به قول گروهی از پژوهشگران مقدار زیادی از مواد غذایی در بدن توسط بعضی از عوامل غارت می شوند و از بین می روند. در زیر به چند نمونه آنها اشاره می شود:

ـ آنتی اسیدهای مصنوعی سبب از بین رفتن ویتامین های ,B A و C و کلسیم و فسفر می شوند. 

ـ آنتی بیوتیک ها ویتامین های B و K را غارت می کنند و میکرب های مفید بدن را از بین می برند.

ـ داروهای ضد آلرژی یا آنتی هیستامین ها سبب از بین رفتن ویتامین C  می شوند.

ـ آسپرین ویتامین های C وB و  Aو فولیک اسید را در بدن منهدم نموده و کلسیم و پتاسیم و آهن بدن را نابود می کند.

ـ فلورید موجود در آب و غذا به متابولیسم ویتامین C در بدن صدمه می زند.

ـ ترکیبات توتون سبب از بین رفتن ویتامین های A  وC  و E می شوند.

ـ قرص های جلوگیری از بارداری انهدام کننده ویتامین های B,C,D   و Eبدن می باشند.

ـ کافئین مواد غذایی در از بین بردن ویتامین B و املاح پتاسیم و کلسیم و روی بدن نقش دارد.

ـ ترکیبات گریپ فروت سبب از کار افتادن نوعی آنزیم متابولیسم بعضی از داروها در دستگاه گوارش شده و گاهی ممکن است سبب مرگ شخص شود.

ـ اسید فیتیک ذرت سبب از بین رفتن کلسیم غذا می شود.

ـ تانن رژیم غذایی آهن موجود در غذا را غیرقابل جذب کرده و در درازمدت موجب کم خونی می شود.

رعایت چگونگی مصرف غذاها و آگاهی به آنچه که مسلم گردیده می تواند سبب جلوگیری از بروز بسیاری از کمبودها و ناهنجاری ها در بدن گردد.

 غذاهای ضد عامل عفونت قارچ کاندیدا

طبق آمار موجود سه نفر از هر چهار نفر زن در طول عمر خود به عامل عفونت زای قارچ کاندیدا آلوده خواهند شد که سبب عفونت دستگاه تناسلی و گاهی دستگاه گوارش می گردد. در شرایطی مخصوص که باکتری های مفید بدن به هر دلیلی ضعیف شده و یا به علت مصرف آنتی بیوتیک ها و همچنین بعضی از بیماری ها محیط برای رشد قارچ کاندیدا مناسب می گردد، بعضی از اعضاء بدن برای رشد و تکثیر عفونت کاندیدا آماده می شود که اگر جلوگیری و درمان نگردد عوارض زیادی را به وجود می آورد. در زیر به چند نوع از غذاهایی که نقشی مهم در جلوگیری و پیشرفت عملکرد قارچ کاندیدا دارند، اشاره می گردد:

۱ـ مصرف روغن نارگیل: روغن نارگیل یکی از موثرترین و قوی ترین عامل تغذیه ای است که می تواند از رشد و حرکت کاندیدا جلوگیری نماید. این روغن به علت داشتن اسید کاپریلیک  Caprylic که خاصیت ضد قارچی دارد به طور مستقیم سبب انهدام قارچ کاندیدا در بدن می گردد. روغن نارگیل در برابر حرارت بالا مقاوم است و بهترین چربی است که می توان از آن در سرخ کردن غذا استفاده کرد. استفاده ی روزی سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل توصیه می شود.

۲ـ سیر: ترکیبات موجود در سیر نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی بدن دارند. سیر تازه حاوی مقدار قابل توجهی آلیسین Allicin که یکی از قوی ترین مواد ضد قارچ است، می باشد و قادر است بسیاری از عوامل عفونت زا از جمله قارچ کاندیدا را از بین ببرد. در جنگ های جهانی اول و دوم خاصیت ضدعفونی کننده ی سیر در مبارزه با عفونت های جراحات جان هزاران نفر را نجات داد و هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا از آن برای درمان و کنترل عفونت های مختلف استفاده می کنند. مصرف روزی حدود ۶ حبه سیر توصیه می شود.

۳ـ بادام: به دو دلیل مصرف بادام را در مبارزه با عفونت قارچ کاندیدا توصیه می کنند: اول به خاطر دارا بودن خاصیت پروبیوتیک آنست که در هضم و جذب مواد غذایی نقش مهم دارد و سبب تکثیر و فعالیت میکرب های مفید دستگاه گوارش می شود. در ثانی بادام حاوی مقدار زیادی از پروتئین الکالین است که خود در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نهایت در مبارزه با عوامل بیماری زا نقش دارد.

۴ـ فلفل قرمز Cayenne:

بشر فلفل را از هزاران سال قبل می شناخته و از آن در تغذیه و درمان بیماری ها استفاده می کرده است. فلفل سبب بالا بردن کیفیت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن می گردد و در سلامتی قلب و عروق و جریان خون سالم نقش دارد. این ادویه ی تند در مبارزه با بسیاری از عوامل عفونت زا مخصوصاً قارچ کاندیدا موثر می باشد. در ضمن فلفل به همراه غذاهای مختلف کیفیت و کمیت هضم و جذب غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد.

 به طور کلی در مبارزه با عفونت قارچ کاندیدا مصرف غذاهای سالم و طبیعی، مخصوصاً آن دسته ای که در بالا ذکر شد و دوری از غذاهای از پیش تهیه شده به همراه مواد شیمیایی افزاینده ی غذایی یکی از اساس مهم و ضروری است و نه تنها در مبارزه با عوامل عفونت زا موثر می باشد بلکه موجب سلامتی و طول عمر هم می گردد.

 

رابطه مصرف نوشابه های گازدار و بیماری نقرس

در یک بررسی علمی در دانشگاه بوستن بر روی حدود ۷۹ هزار پرستار که ۲۲ سال به طول انجامیده، معلوم گردیده که خانم هایی که روزی یک لیوان نوشابه های گازدار مصرف می کردند ۷۴درصد بیشتر از دیگران به بیماری نقرس دچار گردیده اند. پژوهشگران این پروژه ی تحقیقاتی معتقدند که نوشابه های گازدار به علت دارا بودن مواد قندی در به وجود آمدن و ذخیره شدن اسید اوریک خون نقش دارند. در ضمن چون مواد قندی موجود در نوشابه های گازدار که یا از شکر معمولی هستند و یا اینکه از قند میوه یا شیره ی ذرت درست شده اند، سبب ازدیاد وزن شده که خود در بروز بیماری نقرس نقش دارد. به عبارت دیگر در این تحقیقات علمی ثابت شده  وزن خانم هایی که نوشابه های گازدار مصرف می کنند به طور کلی ۱۰ پاند بیش از خانم هایی ست که چنین عادتی ندارند. به علاوه همین افراد ۸۲ درصد بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری های قند نوع دو قرار دارند.

 

منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که در بدن از صدمه DNA سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری می نمایند. ده ها غذا که به مصرف روزانه می رسند حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند، ولی این بار در اینجا به چند نوع آن اشاره می گردد.

۱ـ قهوه: آنتی اکسیدان های کلروژنیک و کافئیک موجود در قهوه از بروز سرطان های روده ی بزرگ جلوگیری می کنند. این دو آنتی اکسیدان هستند که سبب تغییر خلق و خو پس از مصرف قهوه می شوند و در ضمن جریان خون را در رگ های بدن تسهیل نموده و از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می کنند. باید اشاره کرد که مطالعات علمی زیادی نشان داده اند که مصرف قهوه کافئین دار از بروز بیماری هایی مانند بیماری قند، پارکینسون و آلزایمرز و غیره جلوگیری می کند.

۲ـ چای سفید: تحقیقات علمی نشان می دهند که آنتی اکسیدان های چای سفید از نظر کمیت و کیفیت در صدر جدول چای سیاه و چای سبز قرار دارند و از بروز پیری زودرس جلوگیری می نمایند. این آنتی اکسیدان ها همچنین در تقلیل فشار خون بالا نقش دارند.

۳ـ شکلات: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات به صورتی هستند که عملکرد اختصاصی دارند و از بروز دیابت نوع دو، عارضه ی آسم و بعضی از سرطان ها جلوگیری می کنند. شکلات های سیاه که همان کاکائو هستند دارای مقدار زیادی فلاوونوئید می باشند که نقش انکارناپذیری در سلامت و بهزیستی دارند.

۴ـ توت ها: توت ها، مخصوصا توت های خوشرنگ پررنگ به علت داشتن پلی فنول ها که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند علاوه بر جلوگیری از بسیاری از بیماری های مزمن قادرند کلسترول بد خون را کاهش داده و از بروز عفونت های مجاری کلیوی پیشگیری کنند. با وجودی که حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه هستند باز در متابولیسم قند خون دخالت داشته و فشار خون را تقلیل می دهند.

۵ـ برنج قهوه ای: برنج قهوه ای یا برنج وحشی حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان هایی به نام آنتی سیانین هستند که در سلامتی سلول های مغزی نقش دارند و از عارضه ی فراموشی جلوگیری می کنند. در ضمن این دسته از آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس، بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می کنند. بعضی از مواد موجود در برنج قهوه ای خاصیت ضدالتهاب دارند و برای تسکین دردهای مفاصل مهم می باشند.

 بهتر است باور کنید

اگر به عارضه افسردگی دچار هستید و مجبورید داروهای ضد افسردگی مصرف نمایید از خوردن پنیرهای کهنه، باقلا، شراب و آبجو، آواکادوی مانده و گوشت های دودی و کنسرو شده دوری کنید، زیرا سبب زیادی ناگهانی فشار خون شده و گاهی موجب مرگ می شود.

 

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com