به اندازه قطری از دیوار بین من و عموی سالمندم فاصله داشتم در زمانی که بیمه نامه ام را پس از ۵ سال مطالعه می کردم. حس اطمینانی را داشتم که مهمانم تجربه نکرده بود. از اتاق خارج شده و کنارش نشستم. برایش مفاد بیمه نامه را گفتم و او از این که من چنین چیزی را دارم لبخند عمیقی زد. خوب به یاد دارم گفت بیمه جنس قابل مصرف امروز نیست و کم کم مردم یاد می گیرند برای آینده شان امروز خرید کنند! دستم را بر روی دستش که براثر پوکی استخوان بسیار حساس و شکننده بود گذاشتم و فکر کردم از چنین چیزی سخن گفتن در دنیای امروز هیچ وقت تکراری نیست. بیمه یک نیاز واقعی است برای فردایی نامعلوم.

***

سازمان بهداشت جهانی می گوید بیماری پوکی استخوان سلامت و کیفیت زندگی بسیاری از سالمندان جهان را با خطر روبرو کرده است، از جمله در بریتانیا نیمی از زنان و بیست درصد از مردان سالمند به خاطر ابتلا به پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شوند. دکتر میریان بردلا استاد رادیولوژی مدرسه پزشکی هاروارد در این ارتباط گفت: ما می‌دانیم که چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌ های گوناگون در عصر ماست. توجه به این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که چاقی‌های شکمی خطرات بیش‌تری به همراه دارند و یکی از عوارض جانبی آن‌ها ابتلا به پوکی استخوان است. امروزه پوکی استخوان برای همه کلمه ای کم و بیش آشناست. اندازه اطلاعات هر یک از ما صرف نظر از دانش آموخته شده ازکتاب ها و یا استادان تا حدودی نیز برمی گردد به تجربیات ما از اطرافیان. آیا شنیده اید که فردی خم می‏شود تا ساک خرید روزانه‏اش را بردارد و به خرید برود، دردی شدید در پهلویش احساس می‏کند و بعداً متوجه می‏شود که دنده‏ای شکسته دارد؟ در واقع وقتی بیماری خیلی شدید باشد، فشارهای خفیفی مثل خم شدن به جلو، بلند کردن جاروبرقی، عطسه یا سرفه کردن می‏تواند باعث شکستگی مهره شود. شکستگی های ناحیه لگن، معمولاً در اثر افتادن و سقوط کردن فرد رخ می‏دهند. این شکستگی‏ها در بین شکستگی های دیگر از همه بدتر است، زیرا می‏تواند حتی خطر مرگ در پی داشته باشد. نیمی از افرادی که هم زنده می‏مانند معمولاً تا آخر عمر علیل بوده، طوری که نمی‏توانند بدون مراقبت دایمی آشنایی یا پرستاری زندگی کنند و برای همه‏ی عمر به عصا یا چهار پایه‏های مخصوص راه رفتن افراد معلول (واکر) نیاز دارند.

تصور راهی دراز تا سنین سالمندی، اشتباهی غیر قابل جبران است. روند گذشت روزها و سال های زندگی، شتابان و پر مشغله به نظر می رسد. بیمه، امروز مداوم شما را به توجه به شرایط زندگی در فردای پیش بینی نشده دعوت می کند. تکرار این دعوت به دلیل اهمیت حفظ شرایط زندگی، امری است که نمی توان آن را نادیده انگاشت. بیمه می تواند مسیر زندگی ما را نه در سال های دور که همین لحظه بعد در موقعیت باثبات قرار دهد. کدام یک از ما برای آن لحظه آماده ایم؟…

***

با وجودی که از آن روزها خیلی گذشته، آن کلمات را در ذهن حفظ کرده ام. در گوشه ای از خانه ۳ بیمه نامه دارم، برای پیش بینی ۳ حالت در فردا. فراخوان نیاز به بیمه هرگز تکراری نمی شود. هنوز هستند کسانی که در امروز زندگی می کنند. بیمه چاره ای ندارد جز این که فریاد بزند من ارائه دهنده چیزی هستم  برای آرامش فردا و امیدوار باشد روزی برسد که هر کس در گوشه ای از خانه، تکه ای از این آرامش خیال را گذاشته باشد.

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime