تغذیه و بهداشت خانواده

تا به حال حدود ۱۸۰۰ مقاله علمی و مستند درباره رابطه چای سبز و سرطان های مختلف به چاپ رسیده که همگی شاهد تقلیل میزان بروز سرطان ها در افرادیست که در روز حداقل یک فنجان چای سبز مصرف می کنند. البته نقش چای سبز در پیشگیری بسیاری از بیماری های مزمن نیز ثابت گردیده و در حقیقت این نوع بخصوص چای تحولات عجیبی در تغذیه و بهزیستی و سلامتی مردم به وجود آورده است.

خاصیت های چای سبز رفته رفته بیشتر آشکار می شود

 عواملی که سبب عملکرد چای سبز در پیشگیری سرطان و بیماری های دیگر می شوند عبارتند از وجود پلی فنول ها مخصوصاً EGCG و آنتی اکسیدان های دیگر. در هر فنجان ۱۲۰ میلی لیتری چای سبز حدود ۵۰ میلی گرم EGCG وجود دارد که بهترین دوست سلول های بدن می باشد و آنها را در برابر عوامل بیماری زای خارجی محفوظ نگه می دارد.

در زیر نقش چای سبز را در پیشگیری بعضی از سرطان ها خلاصه می کنیم.

طبق آمار موجود و خلاصه شده از صدها مقاله علمی مصرف ۵ فنجان چای سبز در روز سبب تقلیل ۵۶ درصد از بروز سرطان حفره دهان، ۵۴ درصد سرطان پروستات، ۴۲ درصد سرطان کبد و ۲۲ درصد نوعی سرطان رحم می شود. جالب این که نوشیدن فقط یک فنجان چای سبز در روز می تواند میزان بروز سرطان ریه را تا حدود ۶۰ درصد تخفیف دهد و این رقم برای سرطان تخمدان ۴۴ درصد تخمین زده شده است.

 درمان افسردگی با اسیدهای چرب امگا۳

 درصد بالائی از بزرگسالان به عارضه افسردگی دچار می شوند و به داروهای شیمیائی برای تخفیف و درمان عوارض آن پناه می برند. در چند سال گذشته تحقیقات زیادی دربارۀ افسردگی و درمان و پیشگیری آن به وسیله اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی پرچرب، روغن ماهی و بعضی از دانه های روغنی و تخم کتان وجود دارند به عمل آمده که نه تنها موثر می باشند، بلکه عوارض جانبی نیز ندارند. مقاله جدیدی که در ژورنال تغذیه به چاپ رسیده نشانگر این است که مصرف حدود ۵/۲ گرم از اسیدهای چرب امگا۳ به طور چشمگیری از بروز و پیشرفت افسردگی در بزرگسالان جلوگیری می کند. در بدن بین اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ باید موازنه بخصوصی وجود داشته باشد تا عملکرد آنها مثبت باشد. مردم بسیاری از کشورهای دنیا، مخصوصاً آمریکای شمالی در روز خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز اسیدهای چرب امگا۶ دریافت می دارند که از بسیاری از چربی ها، مخصوصاً چربی های حیوانی تأمین می گردد در حالی که مقدار مصرف امگا۳ خیلی کمتر از میزانی است که توصیه گردیده. علت دیگر کمبود امگا۳ در بدن پیروی از رژیم غذائی بدون چربی است. عده ای از مردم رژیم های غذائی بدون چربی دارند که در درازمدت و در نهایت سبب بروز عوارض کمبود اسیدهای چرب می گردد. به همین جهت رعایت حد اعتدال و خوردن همه نوع غذا در حدی که موجب ناهنجاری نشده و سلامتی و بهزیستی تأمین گردد مفید می باشد.

 

امراض مربوط به قندهای مصنوعی  

پژوهشگران و پزشکان پس از حدود نیم قرن مصرف بی بندوبار قندهای مصنوعی بیماری جدیدی را تعریف و معرفی می کنند به نام بیماری قندهای مصنوعی یا ASD که دانستن و شناختن آن مفید است. این عده عقیده دارند که شدت بروز بیماری هائی مانند سردرد شدید، میگرن، عارضه افسردگی، دردهای مفاصل و ماهیچه ها، صدای زنگ درگوش، خستگی بی مورد، بیماری فایبرومایالژیا، سندروم روده حساس (IBS)، بیماری کرون، التهاب بدن، ترش کردن و سوزش معده و غیره به علت مصرف قندهای مصنوعی بوده و تا به حال کسی در این باره تحقیق نکرده در حالی که شرح حال بیمارانی که به بیماری های ذکر شده در بالا دچار هستند شاهد این حقیقت است که اکثر آنها دانسته و ندانسته در دراز مدت مقدار زیادی از قندهای مصنوعی را مصرف کرده و می کنند. متاسفانه بسیاری از نوشیدنی ها و غذاهای از پیش تهیه شده حاوی مقدار زیادی از قندهای مصنوعی هستند و کمتر کسی برچسب های این دسته از خوراکی ها را به دقت مطالعه و ندانسته مقدار زیادی از این مواد شیمیائی را مصرف می کند و جای بسی تأسف است که با وجودی که تحقیقات علمی ثابت نموده اند که بعضی از انواع قندهای مصنوعی سرطان زا هستند و فروش آنها غیر قانونی اعلان گردیده ولی کمپانی ها و کارتل های مواد غذائی آنها را به اسم دیگر و با اجازه FDA به بازار آورده و به فروش می رسانند. طبق آمار موجود میزان مصرف قندهای مصنوعی با میزان بروز بیماری خسته کننده و غیر قابل علاج فایبرومایالژیا رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارند. آمار همچنین ثابت می کند که ۴ نفر از هر ۵ نفری که به بیماری فایبرومایالژیا دچارند، به نوشیدن نوشابه های DIET عادت دارند که حاوی مقدار زیادی قندهای مصنوعی هستند و تقریباً تمام آدامس ها با قندهای مصنوعی شیرین و در سراسر دنیا مصرف می شوند. به عبارت دیگر ۲۵ درصد انواع نوشیدنی ها و غذاهای از پیش تهیه شده حاوی قندهای مصنوعی هستند. به همین جهت بیماری ASD که بیماری جدید و نوظهوری است در بین مردم رواج پیدا نموده و نوعی سردرگمی به وجود آورده است، زیرا کمتر کسی حتی در ردیف بالای پزشکی و بهداشتی از این رابطه مسلم خبر دارد و بیماران را بدون از بین بردن علت بیماری به اصطلاح درمان می کند که نتیجه ای نخواهد داشت. به عقیده من پزشکان و محققان تغذیه و دست اندرکاران بهداشت عمومی در اولین ملاقات با هر نوع بیمار باید ببینند که آیا این شخص دانسته و ندانسته به مصرف قندهای مصنوعی عادت دارد و مقداری از این مواد شیمیائی مسموم کننده به بدنش می رسد. پس از پی بردن به حقیقت درمان بیماری بسیار ساده خواهد بود و آن هم دوری مطلق از مصرف قندهای مصنوعی است.

ضرر و زیان رنگ های مصنوعی غذائی

 چند دهه ایست که بازار رنگ های مصنوعی برای رنگین کردن غذاها رواج زیادی پیدا کرده و هر ساله مقدار قابل توجهی از این دسته رنگ های مصنوعی و شیمیائی به همراه رژیم غذائی وارد بدن ما می شوند و سرانجام نامطلوبی را به وجود می آورند. رنگ های مهم موجود در بازار که ریشه شیمیائی دارند و نباید به بدن برسند عبارتند از رنگ های قرمز شماره ۲ و ۳ و ۴۰، رنگ زرد شماره ۵ و ۶، رنگ آبی شماره ۱ و ۲ و رنگ سبز شماره ۳. تحقیقات علمی نشان می دهند که این رنگ های مصنوعی سرطان زا بوده و در ضمن رنگ های آبی شماره ۱، قرمز شماره۴۰ و زرد شماره ۵ و ۶ سبب بروز نوعی آلرژی خطرناک هم می شوند.

درگذشته دور مردم از رنگ های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه و عصاره میوه جات و غیره برای رنگین کردن غذاها استفاده می کردند ولی در قرن بیستم متأسفانه رنگ های مصنوعی شیمیائی غذائی به ترتیب شناسائی و به بازار عرضه شدند که  مقدار آنها بسیار زیاد است. در حال حاضر چینی ها بزرگترین تولید کننده این رنگ های به اصطلاح غذائی هستند که محصولاتشان در تمام دنیا مخصوصاً در کشورهای جهان سوم خریدار دارد. در اوائل قرن بیستم حدود ۶۹۵ نوع رنگ های غذائی ساخته شدند که ۸۰ نوع آن در صنعت غذائی استفاده می گردند. پس از تأسیس FDA در آمریکا فقط ۱۵ نوع از رنگ های مصنوعی غذائی اجازه مصرف گرفتند که قانونی هستند ولی متأسفانه ده ها نوع از رنگ های دیگر بدون اجازه مصرف در آمریکا و سراسر دنیا غذاها را به ظاهر رنگین و در باطن مسموم کننده و زیان بار می سازند. 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com